Gå til innhold

Minister mener myndighetene skal ha adgang til å overvåke kryptert kommunikasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rudd har enten ikke forstått konsekvensene av slike bakdører, eller så gir hun blaffen fordi det er viktigere å fremstå i media med tiltak som folk flest ikke forstår rekkevidden av. Jeg er redd for de samme toner i Norge. Videoen var god, men konsekvensene for de lovlydige er jo enda mye større enn det som fremkom der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener folket bør få mulighet til å overvåke myndighetenes krypterte kommunikasjon.

 

Den muligheten fås dersom man motarbeider kryptering som fungerer. Også terrorister, ondsinnede hackere (eller crackere om du vil), fiendtlige stater og andre som vil oss vondt får da fri innsikt i hva som helst og fritt spillerom til å foreta hva som helst. Det er trist at enkelte politikere ikke forstår at de samme sikkerhetsmekanismene som motarbeides er de samme mekanismene som trygger samfunnet vårt. Derfor behøves det opplæring for å øke kunnskapen blant de folkevalgte.

Lenke til kommentar

Herregud så mye idiotisk det går an å få pressedekning av. Ministeren kunne like gjerne foreslått å legge ned Internett for da vil man bekjempe 100% av Internett-kriminalitet..

 

Ja, dette forslaget er omtrent like ille. Det vil for eksempel være døden for alt av nettbanker og transaksjoner over nett og ikke minst gi ondsinnede en vanvittig verktøykasse for å utføre skade på alt og alle som fortsatt hadde giddet å bruke nettet. All offentlig IT-bruk måtte blitt lagt ned på grunn av sikkerhetstrusler. Bare for å nevne toppen av isberget. Ministeren kan gå og ta seg et grunnkurs i krypteringens anvendelser, og en bolle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ok la oss anta at de på en eller annen måte klarer å implementere et perfekt system som ikke har noen svakheter og ikke er til bry for lovlydige borgere. La oss anta at systemet fungerer og at ingen missbruker det. 

Hva er det som stopper kriminelle fra å benytte seg av andre kanaler? Hvis du får tilgang til alle de store tjeneste hvorfor bruker ikke de kriminelle bare noe annet? Hvorfor vil ingen utvikle programvare som er myntet akkurat de som ikke har rent mel i posen?

 

Det vil alltid være mulig å kryptere sin kommunikasjon om man så vil.

 

Hva hvis jeg sender deg denne meldingen 

 

 

 

nUFA+5x6Cpw50mGgaajCjPy1OU+AelJCC2pGRFwYgWw===
 

 

og du vet hvordan jeg har kryptert den og har min key, hvordan skal myndighetene da få tilgang?

(http://www.encrypt-easy.com/encrypt-text, pw=hwno)

 

Det er så tydelig at politikere ikke forstår teknologien. Det rare er at ingen av deres rådgivere gjør det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet i Italia hadde store problemer med å få has på en eller annen mafia, tror det var den korsikanske. De klarte rett og slett ikke å fange opp nok kommunikasjon. Årsaken? Luringene brukte meldinger lagret med grafittflak på biologisk nedbrytbart stoff. Eller blyant og papir, om du vil...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig ufint av politikere å utnytte tragedier til å pushe sin egen agenda.

 

Vi kommer aldri til å bli helt kvitt terror og kriminalitet. Selv ikke fengsler der folk har null personvern og frihet har de bukt med det. Det sier bare at vi kan fortsette å legge restriksjoner på folks frihet helt til vi har like lite som de som er i fengsel og fortsatt vil det være terror og kriminalitet.

 

Lenke til kommentar

Det virkelige spørsmålet er vel om de mener at politiet skal overvåke kriminelle, koste hva det det koste vil.

Eller om de skal få lov til å overvåke kriminelle, så lenge de følger visse regler..

 

Hvordan skal de få overvåket kryptert informasjon? Dette blir det samme som å be politiet lete etter usynlig tyvgods..

 

Kryptert betyr uleselig.. Hvordan skal de klare å lese noe som er uleselig uten å bryte lover? som for eksempel å bryte seg inn i huset til folk for å legge inn en liten boks i datamaskinen..

 

Den eneste 100% sikre måten å få tak i nøklene til kryptert informasjon er å overvåke Alle, slik at man kan se på nøkkelen når de lager den.

Eller er det helt umulig å tyde de mest avanserte krypterte meldingene

Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig en løsning, ikke helt sikker på hva den skal løse siden spesielt London har alrede noe hent hinsides med overvåkning som klarte ikke å stoppe denne handlingen og heller ingen alle andre... men hva med en slik løsning: UK slutter å være venner med, gi militær støtte til, etc, med Sadi-Arabia, UAE og Qatar... og de i sin tur slutter å sende wahhabistiske/salafistiske imamer til UK, de samme imamene som har fått folk til å gå i gatedemonstrasjoner som krever sharia. For det er nettopp slike radikaliserte sunni-miljøene slike terrorister kommer fra.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for de samme toner i Norge.

 

De er her, gitt. Her presterer f.eks. Hårek Elvenes å mene at passord-tyveri fra LinkedIn kunne vært stoppet med "digitalt grenseforsvar" - i Norge:

 

Reporter: [...] Det betyr at norsk etterrettningstjeneste skal få tilgang til all elektronisk kommunikasjon som passerer norske grenser. Ville det ha hjulpet mot den type angrep [passord-lekkasje fra LinkedIn og DropBox] som VG skriver om i dag?

Elvenes (H): Ja, det tror jeg bestemt. Saken i VG bekrefter det som både e-tjenesten og PST, og som Lysne-utvalget har sagt, at den digitale trusselen mot Norge er brutalt økende.

 

https://radio.nrk.no/serie/politisk-kvarter/NREP37003117/13-02-2017#t=34s

Lenke til kommentar

 

Jeg er redd for de samme toner i Norge.

 

De er her, gitt. Her presterer f.eks. Hårek Elvenes å mene at passord-tyveri fra LinkedIn kunne vært stoppet med "digitalt grenseforsvar" - i Norge:

 

Reporter: [...] Det betyr at norsk etterrettningstjeneste skal få tilgang til all elektronisk kommunikasjon som passerer norske grenser. Ville det ha hjulpet mot den type angrep [passord-lekkasje fra LinkedIn og DropBox] som VG skriver om i dag?

Elvenes (H): Ja, det tror jeg bestemt. Saken i VG bekrefter det som både e-tjenesten og PST, og som Lysne-utvalget har sagt, at den digitale trusselen mot Norge er brutalt økende.

 

https://radio.nrk.no/serie/politisk-kvarter/NREP37003117/13-02-2017#t=34s

De beviser igjen og igjen sin udugelighet.

Jeg er glad jeg er gammel og snart skal dø uansett.

Lenke til kommentar

Helst bør vi fjerne ytringsfriheten fordi terrorister benytter det til rekruttering. Kanskje vi også bør brenne bøker for sikkerhets skyld, siden disse også benyttes til ideologiene mange terrorister hører til. Når jeg tenker meg om bør enhver rett til privatliv bort, så vi får tatt disse terroristene. Ta opp alle telefonsamtaler kanskje?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker som innenriksminister og europol-sjef er totalt blåst i topplokket.

 

Hvordan skal de skape en verdensomfattende overvåkning som forhindrer bruk av fri kildekode for kryptering. Kyrptering er tross alt matematikk.

 

Umulig å få kontroll på, men de kan få til massovervåkning av lovlydige lokale borgere som ikke bryr seg om ytringsfrihet eller privatliv. Det forhindrer da ikke drap...

Lenke til kommentar

...

 

Den eneste 100% sikre måten å få tak i nøklene til kryptert informasjon er å overvåke Alle, slik at man kan se på nøkkelen når de lager den.

 

Vil heller kalle det for den 0% sikre måten. Legges det inn universalnøkler/bakdører gir man terrorister, fiendtlige stater og andre som vil oss vondt en gavepakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...