Gå til innhold

SNIKTITT: Get web-TV Gets nye tjeneste er virkelig en TV-revolusjon


Anbefalte innlegg

Ironisk at det "trekkes" for at høyeste oppløsning er 720p. Hvis ikke det har skjedd en endring i det siste som er fryktelig underkommunisert, så er det meste av det du ser på lineær TV i 720p ... Det ville vært mer merkelig om de skulle oppskalerer absolutt alt til 1080p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hvis man ikke har en TV og ikke bruker tuneren - men har tilgangen til denne tjenesten på web - slipper man da unna NRK lisensen?

Hvorfor skal du slippe unna den? Alle andre skal betale for deg? NRK er glimrende, betaler med glede.

 

Betaler du min også da?

Har man ingen TV, så skal man heller ikke betale lisens, slik regelverket er i dag.

En dekoder er ikke en TV, og utløser heller ikke noen TV-lisens.

 

Har selv hatt satellitt mange ganger tidligere, men har aldri fått regning på TV-lisens.

Tuneren som sitter i en dekoder utløser også lisensen. At du ikke har fått lisens for dekoderene dine, betyr at de du kjøpte av ikke har gjort jobben sin. (Hvis du ikke har kjøpt brukt da).

 

Selv VHS spillere var lisenspliktig en gang i tiden siden de hadde tuner innebygd.

 

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

Jeg slapp unna Lisens selv om jeg har dekoder/tuner, fordi den ikke er i bruk - den er i sin egen boks og følger med leiligheten sammen med bredbåndet(som jeg bruker). Det er en regel på at man må ha tatt i bruk enheten før man må betale lisens. Dersom man slipper å bruke dekderen om man har WebTV, så slipper man vel i teorien lisensen - for man betaler ikke lisens for f.eks. Netflix.

 

"Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang."

 

"Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte."

 

"Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette"

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis man ikke har en TV og ikke bruker tuneren - men har tilgangen til denne tjenesten på web - slipper man da unna NRK lisensen?

Hvorfor skal du slippe unna den? Alle andre skal betale for deg? NRK er glimrende, betaler med glede.

 

Betaler du min også da?
Har man ingen TV, så skal man heller ikke betale lisens, slik regelverket er i dag.

En dekoder er ikke en TV, og utløser heller ikke noen TV-lisens.

 

Har selv hatt satellitt mange ganger tidligere, men har aldri fått regning på TV-lisens.

Tuneren som sitter i en dekoder utløser også lisensen. At du ikke har fått lisens for dekoderene dine, betyr at de du kjøpte av ikke har gjort jobben sin. (Hvis du ikke har kjøpt brukt da).

 

Selv VHS spillere var lisenspliktig en gang i tiden siden de hadde tuner innebygd.

 

https://www.nrk.no/lisens/betalingsplikt-1.11584664

Jeg slapp unna Lisens selv om jeg har dekoder/tuner, fordi den ikke er i bruk - den er i sin egen boks og følger med leiligheten sammen med bredbåndet(som jeg bruker). Det er en regel på at man må ha tatt i bruk enheten før man må betale lisens. Dersom man slipper å bruke dekderen om man har WebTV, så slipper man vel i teorien lisensen - for man betaler ikke lisens for f.eks. Netflix.

 

"Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang."

 

"Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte."

 

"Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette"

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

 

 

Eneste måten jeg har hørt at man slipper unna å betale lisens når man har utstyr med tuner, er at disse blir plumbert, og man leverer dette skriftlig til NRK.

Lenke til kommentar

Er ikke dette fortsatt dårligere enn on demand tjenester? Som streaming, YouTube osv? AtW

 

Kan være en veldig fin løsning for eldre, eller folk med unger som da enkelt kan sette på det vante, i stedet for å lete i streaming tjenester etter ting til unga ute på ute.

 

Det fine er jo at GET ikke har det som en tilleggstjeneste man må betale ekstra for, og at de nå heller prøver å tilpasse sin tjeneste mot en ny hverdag.

 

Nå kan jeg fjerne en haug kanaler jeg aldri ser, og heller få inn HBO uten å måtte betale noe ekstra. Og jeg hvis det er som før, så kan jeg bytte mellom kanalene jeg har i pakken etter behov, så jeg har i praksis veldig mye mer å velge mellom. Kan da velge Eliteserien i fotball halvåret, så HBO resten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Jeg vil ha app til appletv, samsung tv eller android tv så jeg kan fjerne boksen....

Get Appen til Apple TV. Kommer i April. Så da kan du gjerne boksen.

Fortsatt ingen Apple TV app, ifølge get så hadde di ingen planer om en Apple TV app.

 

Fortsatt ingen Apple TV app nei, men sjekk her.

 

https://www.get.no/nyheter

 

Nederst på siden.

 

Med vår nye strømmetjeneste kan du se tv, sport, filmer og serier i nettleseren på PC/Mac, eller med app på Apple TV. Følg med på det som skjer med live-tv, eller se favorittserien din når du vil i arkivet. Foreløpig kun tilgjengelig på PC/Mac.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jepp, kom forrige uke.

Heter bare Get.

Fungerer veldig bra, bare to kanaler som ikke virker der enda.

Ellers har jeg allerede kastet ut min minibox.

 

 

HBO nordic fungerer bedre i denne appen en sin egen...

Støtter nå også chromecast og apple sin løsning :)

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

 

Er ikke dette fortsatt dårligere enn on demand tjenester? Som streaming, YouTube osv? AtW

 

Kan være en veldig fin løsning for eldre, eller folk med unger som da enkelt kan sette på det vante, i stedet for å lete i streaming tjenester etter ting til unga ute på ute.

 

Det fine er jo at GET ikke har det som en tilleggstjeneste man må betale ekstra for, og at de nå heller prøver å tilpasse sin tjeneste mot en ny hverdag.

 

Nå kan jeg fjerne en haug kanaler jeg aldri ser, og heller få inn HBO uten å måtte betale noe ekstra. Og jeg hvis det er som før, så kan jeg bytte mellom kanalene jeg har i pakken etter behov, så jeg har i praksis veldig mye mer å velge mellom. Kan da velge Eliteserien i fotball halvåret, så HBO resten.

 

 

Og det er faktisk dette som gjør at Get har en mulighet til å "overleve" den nye TV-hverdagen.

 

Hvis man kan sette sammen og "bundle" den pakken med kanaler og tjeneste man ønsker, og dermed slipper å måtte ha ørten forskjellige abonnementer rundt omkring, har de en "killer-løsning".

 

Men dette fordrer nok at de får med seg flere av strømmingsleverandørene enn bare HBO, og litt usikker om f.eks. Netflix ønsker å bli tilbudt på lik linje med HBO. 

 

Foreløpig er jeg veldig fornøyd med web-løsningen til Get. 

Man kan som nevnt over se HBO i 1080p.

 

Har dog noen små problemer med at jeg må pause og starte sendingen igjen, for at en sending skal starte skikkelig, samt at den ikke liker at jeg pauser en sending for lenge.

 

Har også noen problemer med at avspilling ikke støttes på en av Android TV-enhetene mine

Men dette skyldes nok dårlig implementering av Kina-boksen, og sannsynligvis ikke noe som direkte er Get sin feil...

 

(Prøvde også den nye TV-appen som nettopp ble sluppet, men da fungerte ikke HBO i høyere enn 720p. Fikk en feilmelding når jeg prøvde å velge 1080p selv om det var tilgjengelig i listen. Ellers så den også ved første øyekast ut til å fungere brukbart.)

 

Edit: Skriveleif...

Endret av N6TZKO1R
Lenke til kommentar

Jepp, kom forrige uke.

Heter bare Get.

Fungerer veldig bra, bare to kanaler som ikke virker der enda.

Ellers har jeg allerede kastet ut min minibox.

 

HBO nordic fungerer bedre i denne appen en sin egen...

Støtter nå også chromecast og apple sin løsning :)

Lastet den ned til ATV 4 i forrige uke. Var ikke imponert over bildekvaliteten på de programmene og kanalene jeg testet. Skal sjekke ut HBO Nordic i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...