Gå til innhold

– Jeg ble nærmest låst inne på Nasa sammen med de smarteste menneskene i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun er i det minste like flink som sin far, Christian Ringnes, til å få media til å skrive "fluff-pieces" om seg selv.

Dette fremstår i grunn som totalt uinteressant, og er for det meste kun skryt og skriverier om hvor fantastisk Isabelle Ringnes er?

 

Det står jo fint lite om teknologi, ei heller om dette Tech-Nettverket for Kvinner (TENK), ikke en gang en lenke?

 

Selv ingressen er selvskryt som kun en Ringnes kan prestere å lire av seg ...

 

"Jeg ble nærmest låst inne på Nasa sammen med de smarteste menneskene i verden"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan hun kode etter det barnekurset? Hva må hun bevise ekstra som kvinne? At hun kan programmere eller vise lederegnskaper? Er hu god på det første får hu automatisk litt mer respekt. Ellers blir dette litt selvskrytende blåruss artikkel. Kvinner ender offesti en administrerende rolle i IT bransjen. Veldig få av dem på gulvet. Tror ikke hu her vil jobbe på gulvet med sin naturlige ledertalent.

Lenke til kommentar

Er enig med dem over som skriver at artikkelen fremstår som en promotering av Ringnes. Informasjonen om TENK drukner blant alle historiene og bildene av henne som person. Beskrivelsene av hennes vansker med å bli tatt seriøst som kvinne i teknologmiljøet synes også å falle på sin egen urimelighet da jeg aldri har sett en lignende artikkel om en uprøvd mannlig teknolog publisert i TU. Utformingen av artikkelen er sikkert ikke Ringnes sin skyld, så tilbakemeldingen er først og fremst til forfatteren.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Er dette virkelig redaksjonelt innhold fra TU? Jeg pleier ikke bry meg om å kommentere så mye, men dette gir meg helt mark.

 

Utsagnene fra Ringnes er jo bare tåkeprat, og journalisten går rett på. Sitater fra Kurzweil og Diamandis som hun sikkert har fått servert på Singularity. Hva er det EGENTLIG hun har gjort innen teknologifeltet, bortsett fra å være "speaker" på diverse arrangementer. Hun har INGEN track record innen bransjen, men forventer at vi skal høre på henne? Dette er jo verre enn politikere. Tankene ledes hen til kritikken Aslak Borgersrud skrev i Dagsavisen for noen uker siden; det er jo akkurat denne typen mentalitet innen startup-scenen i Oslo som han latterliggjør.

 

Og det FINNES nettverk for kvinner i "tech"-bransjen. Blant annet ODA-nettverket, som forøvrig får flengende kritikk av mange kvinner, nettopp fordi arbeidet deres har som utgangspunkt at kvinner er svakere og dårligere og derfor trenger hjelp. Det er nok å bare lese kursoversikten/arrangementene deres så forstår man hvor jeg vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke litt trist at et tech nettverk for kvinner er stiftet av ikke teknolog?

 

så hun må ha papirer på plass for og bli teknolog?

ja. En teknolog er per definisjon en person med teknologisk utdannelse.

En formell utdanning burde ikke være nødvendig for å være en teknolog, men i Ringnes sitt tilfelle kan jeg verken se at hun har en teknisk bakgrunn akademisk eller profesjonelt.
Lenke til kommentar

 

 

 

Er det ikke litt trist at et tech nettverk for kvinner er stiftet av ikke teknolog?

 

så hun må ha papirer på plass for og bli teknolog?

ja. En teknolog er per definisjon en person med teknologisk utdannelse.

En formell utdanning burde ikke være nødvendig for å være en teknolog, men i Ringnes sitt tilfelle kan jeg verken se at hun har en teknisk bakgrunn akademisk eller profesjonelt.

Man kan godt ha omfattende tekniske kunnskaper uten å ha en formell utdannelse i tekniske fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jente/kvinne som jobber innen teknologi (eller «tech» som det nå tydeligvis heter) så kjenner jeg at det er litt provoserende at en dame som ikke er teknolog utroper seg som forbilde for kvinner innen «tech». Det er masse flinke kvinner som jobber med teknologi, og det eksisterer allerede kvinnenettverk innenfor de fleste retningene innen teknologi. Vi trenger strengt tatt ikke en lederspire som bygger cv for å snakke for oss. Lær deg å kode, så kan vi snakkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi trenger strengt tatt ikke en lederspire som bygger cv for å snakke for oss. Lær deg å kode, så kan vi snakkes.

 

Spørsmålet er vel om hun egentlig trenger å kunne kode, eller for den saks skyld trenger en CV, når hun uansett arver et av norges største eiendomsimperier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi trenger strengt tatt ikke en lederspire som bygger cv for å snakke for oss. Lær deg å kode, så kan vi snakkes.

 

Spørsmålet er vel om hun egentlig trenger å kunne kode, eller for den saks skyld trenger en CV, når hun uansett arver et av norges største eiendomsimperier.

Hvis hun tross av sin families rikdom gjør en hederlig innsats innen et felt, så synes jeg ikke vi skal la bakgrunnen hennes ta æren for dette. Tvert imot er mitt inntrykk at det kan være vel så vanskelig å finne motivasjonen for å virkelig gå i dybden når man er født priviligert. Men dessverre ser dette ut som nok et eksempel på at de som virkelig forstår teknologi ofte enten ikke har interesse for eller PR-evne til å lage de store oppslagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis hun tross av sin families rikdom gjør en hederlig innsats innen et felt, så synes jeg ikke vi skal la bakgrunnen hennes ta æren for dette. Tvert imot er mitt inntrykk at det kan være vel så vanskelig å finne motivasjonen for å virkelig gå i dybden når man er født priviligert. 

 

Joda, jeg er enig i det, men det jeg også mener er vel kanskje mer om hun "bør" bruke mye tid på å lære seg koding eller å bygge opp en imponerende CV, dersom hun likevel skal ta over Ringnes familiens eiendomsselskaper og andre interesser.

 

Det er nok ikke for ingenting at hun valgte en utdannelse som går mer på forretningsvirksomhet enn teknologi, selv om hun er svært opptatt av sistnevnte, hun har vel sannsynligvis planer om å arve et forretningsimperium, ikke lage nettsider for Tveita Webdesign eller sitte i en bås hos Visma.

 

Jeg mener fremdeles hele artikkelen er vås fra ende til annen, det eneste som fremkommer er hvem Isabelle Ringnes er, hva hun har gjort, hvilke skoler hun har gått på, samt hvor fantastisk fortreffelig hun er, men det blir kanskje slik når venninner skriver om hverandre, det er bare synd det får spalteplass i Teknisk Ukeblad ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis hun tross av sin families rikdom gjør en hederlig innsats innen et felt, så synes jeg ikke vi skal la bakgrunnen hennes ta æren for dette. Tvert imot er mitt inntrykk at det kan være vel så vanskelig å finne motivasjonen for å virkelig gå i dybden når man er født priviligert. 

 

Joda, jeg er enig i det, men det jeg også mener er vel kanskje mer om hun "bør" bruke mye tid på å lære seg koding eller å bygge opp en imponerende CV, dersom hun likevel skal ta over Ringnes familiens eiendomsselskaper og andre interesser.

 

Det er nok ikke for ingenting at hun valgte en utdannelse som går mer på forretningsvirksomhet enn teknologi, selv om hun er svært opptatt av sistnevnte, hun har vel sannsynligvis planer om å arve et forretningsimperium, ikke lage nettsider for Tveita Webdesign eller sitte i en bås hos Visma.

 

Jeg mener fremdeles hele artikkelen er vås fra ende til annen, det eneste som fremkommer er hvem Isabelle Ringnes er, hva hun har gjort, hvilke skoler hun har gått på, samt hvor fantastisk fortreffelig hun er, men det blir kanskje slik når venninner skriver om hverandre, det er bare synd det får spalteplass i Teknisk Ukeblad ?

Det positive er jo at hun tar tak, og at hun forsøker å skape en arena og et samlingssted for kvinner som er interessert i teknologi. Det er nok et visst behov for dette, tipper jeg, siden enkelte av de mannsdominerte teknologimiljøene nok kan ha en viss avskrekkende effekt på kvinner som har denne interessen...

 

Det mindre gode med artikkelen er vel, som du sier, "selvskrytet" som kanskje gjennomsyrer den i litt for stor grad.

 

Kanskje kunne hun f.eks. ha droppet å kalle seg selv for en naturlig leder.

 

Og kanskje kunne hun ha droppet det med å si at hun liker å ta store sjanser. Jeg syntes i alle fall at det låt litt "hult", all den tid man vet at "sjansene" hun tar trolig er med et av nordens største finansielle sikkerhetsnett under seg. Hun løper ikke egentlig noen risiko, finansielt i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med andre i at dette er en passe kvalmende artikkel. Til å være "så til de grader frelst av teknologi" virker Ringnes ironisk nok uinteressert i å jobbe med faktisk teknologi. Hun bidrar her til å forsterke alle stereotyper om kvinner som verserer i bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...