Gå til innhold

Til alle som er født på ny!


per777

Anbefalte innlegg

Hei! Kva er dei viktigaste tingene og huska på og gjera som frelst?? Hadde vore interessant og sett dei forskjellige svarene til sjøl prøvelse! Eg sjøl fyller meg med Guds Ord kvar dag. Leser i bibelen - Det nye Testamente, hører masse på taler av Øivind Andersen - veldig bra! - Jesus i sentrum! - (www.forkynn.no/andersen.html ) - , ber til Jesus kvar dag (Fader Vår) (enkelte gongar tømmer eg meg i bønn). Har nokon få venner som er frelste. Går i ei gruppa med nokon frelste venner kanskje 1 gong i veka og ber sammen og leser i bibelen og sånt. Eg erkjenner og bekjenner synd som synd og lever ikkje i synd (som fisken lever i vatn). Har vitna masse på internett i det siste - mykje motstand, men Ordet er blitt sådd. Ang. møter veit eg ikkje kor eg skal gå. Føler eg er på møte når eg hører forkynnelse heima. Har jo nokon få kristne venner også som eg er sammen med. Har ofte bønnestund ilag. Tar nattverd i blant også. Gir også tienden til biblar i Kina (10 kr. per stk.) Me lever i ei fråfallstid. Kva tankar har dykk ang. synd, nåde, lov og evangelium, bot og bedring ? Eg er ein fortapt synder. Avhengig av Jesus. Holder ikkje mål for Gud etter loven. Jesus har tatt bort mine synder. Jesus er min Herre og Frelser. Eg er opptatt av Jesu person (Gud) og Jesu stedfortredergjerning (Hans liv for oss) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Som lutheraner (samme som DNK), vil jeg først påpeke at det ikke er våre gjerninger som frelser oss. Frelsen kommer fra nåde gjennom tro, helt gratis. De gode gjerningene er noe vi gjerne gjør for Herren, fordi han ser i nåde til oss, tross våre feil og mangler. Det høres ut som du er inne på noe fint. Kanskje du allerede har en ålreit menighet å gå i? Hvis ikke, så vil jeg si det er viktig, selv om du har en god kompisgjeng og fellesskap der. Om du ønsker å gjøre mer for Gud og dine medmennesker, så har de fleste menigheter behov for frivillig innsats og da kan du jo bidra på noe du har lyst til å hjelpe med. Svarte jeg litt på det du spør om?

 

Gud velsigne deg, hold oss gjerne oppdatert :)

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei! Kva er dei viktigaste tingene og huska på og gjera som frelst??

 

 

 

Dette er faktisk et av de bedre spørsmål jeg har sett på en lang stund, og svaret er nok like forskjellig som vi er mange som forsøker besvare det,  - dette fordi det handler om en spesielt nær og personlig direkte erfaring som har medført en total endring i livet.

 

For å svare må jeg først si hva jeg erfarte og hva det resulterte i ved å oppleve å bli  "født på ny":

 

Jeg slapp alt av den tidligere historien som var skapt om meg selv og endte opp med å stå tilbake med "helt blanke ark" og en klar tanke om å heretter bare lytte til hva "hjertet" sa, og ikke høre eller rettere sagt tro for meget på såkalt "fornuft". 

 

Så da blir mitt  svar å ikke glemme, og ikke bli sugd tilbake i den såkalt "real world", og så gjøre sitt beste for å holde seg like "ren" og gjøre sitt beste til enhver tid.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hei! Kva er dei viktigaste tingene og huska på og gjera som frelst??

 

Som frelst tolker jeg som kristen og da kan jeg jo svare etter min forståelse;

 

Jesus hjalp de svake og fattige, de som har/hadde det dårlig. Det viktigste du kan gjøre for å følge Jesus er å gjøre som han gjorde. Meld deg som frivillig i diverse organisasjoner. Du kan hjelpe til lokalt og andre steder. Mange samler inn klær til fattige nedover, men det er også viktig å huske at det er fattige her til lands også.

 

Du kan hjelpe narkomane ved å dele ut pledd og vinterklær som de gjerne mangler. De mangler også mat siden de ikke prioriterer det, en kneip og en skinkepakke holder lenge.

 

Støtte de syke og ensomme er en ting. Vet ikke helt hvordan det fungerer i Norge, men det går etter hva jeg vet å melde seg som "samtalehjelp" (i mangel på bedre ord).

 

Kort fortalt; Hjelp folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vel samme bibel (jehovas vitner og "de kristne"), men de som tolker den rett er kristne og de som tolker den feil er ikke kristne. Enkel å grei bok det der  :)

Får håpe de har gått for rett tolkning de som ligger på dødsleiet og er litt urolig for om de får se "perleporten"

Endret av Camrot
Innlegg gjenopprettet av moderator
Lenke til kommentar

De har vel samme bibel (jehovas vitner og "de kristne"), men de som tolker den rett er kristne og de som tolker den feil er ikke kristne. Enkel å grei bok det der :)

 

Får håpe de har gått for rett tolkning de som ligger på dødsleiet og er litt urolig for om de får se "perleporten"

 

Det er godt observert. Faktum er at verdens kirker ikke anerkjenner Jehovas vitner og det mener jeg det er grunn til å være tydelig på. Det finnes tusenvis av kirker som anerkjenner hverandre også. Og det finnes tusenvis av teorier om hvem som kommer til himmelen og når de gjør det. Om du mener at derfor er det opplagt at alle må ta feil, så vil jeg si at det er jeg ikke enig i. I DNK er det nokså vanlig å si at vi mener vi har en vei til himmelen, men at det kan finnes flere enn vår. Den egentlige sannheten er det kun Gud som sitter med. Vi mennesker kan bare gjøre så godt vi kan.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker tråden er den for kristne troende, av en kristen troende. Vi som ikke tror har plenty av andre tråder der vi kan komme med våre innvendiger. Denne tråden kan vi fint holde oss unna, med mindre det er en vennligsinnet tone av nysgjerrighet, og ikke den vanlige "roasten".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke-kristne bidrar ofte mer i kristnes liv enn andre kristne. Jeg er ikke kristen eller religiøs, men har jo såppas peiling og kunnskap så jeg kan uttale meg om kristendomen og hva religionen handler om, det er en del av å leve i samfunnet vårt synes jeg :)

 

Men jeg er enig i at folk bør holde seg unna hvis de er ute etter den generelle "religion VS ateisme" saken.

 

Tilbake til saken; Hva kan/bør TS gjøre for å være en god kristen?

 

Edit; @Larzen

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Ja, det går an å snakke om kristne, kristendommen og hva man som menneske bør/kan gjøre uten å ha et snev av religion i blodet. Har sett et par tre tråder der kristne har spurt om seriøs hjelp og tråden har blitt oversvømt av noe som kan regnes som ren dritt i forhold til hva poenget var. Kjipern det der, kristne fortjener faktisk litt å få litt normal folkeskikk mot seg de også.

 

On-topic; En annen ting man kan gjøre som kristen er å få inspirasjon via en form for "pilegrimsreise". Dra rundt og se hvordan verden er og finn ut hvilke problemer du vil ta tak i og hjelpe til med. Du trenger ikke dra til et hellig land/sted eller noe slik, bare vandre rundt i nærområdet og observer :)

Lenke til kommentar

Å bli født på ny innebærer å bli døpt i vann ( født av vann ) og avlet av Guds ånd ( født av ånd )  derved bli et barn av Gud med utsikter til å få del i Guds rike ( Joh 3:3-5 ) Jesus opplevde dette og det samme gjør de 144 000 som er hans medarvinger til det himmelske rike. Jehova Gud har til hensikt å føre et begrenset antall trofaste mennesker sammen med Jesus kristus i det himmelske rike. Luk 12: 32 : Vær ikke redd, du lille hjord. For det er deres Fars gode vilje å gi dere riket. Åp 20:6: De skal være Guds og kristi prester og herske med ham i tusen år. 1.kor 6:2: Vet dere ikke at de hellige skal dømme verden.

 

I heb 11 omtales mange personer i førkristen tid som hadde en sterk tro. Deretter sies det i versene 39 og 40: Alle disse fikk godt vitnesbyrd for sin tro men de oppnådde ikke å få det som var lovt. For Gud hadde for vår skyld noe bedre i tanke, de skulle ikke nå fullendelsen uten oss. Troende mennesker førkristen tid må derfor ha håp om et fullkomment liv et annet sted enn i himmelen. Salemene 37:29: De rettferdige skal arve landet ( jorden ) og alltid få bo i det.

 

Jehovas engel sa følgende om døperen Johannes: Helt fra mors liv skal han være fylt av Den Hellige Ånd. Senere sa Jesus: Blant dem som er født av kvinner, har det ikke stått fram noen større enn døperen Johannes. Men selv den minste i himmelriket er større enn han. Hvorfor. Fordi Johannes ikke ville komme til himmelen, derfor var det ikke nødvendig at han skulle bli født på ny. ( Matt 11:11-12) Jehovas ånd kom over David og var med ham og den talte gjennom ham, men Bibelen sier ikke noe sted at han ble født på ny for som Apg 2:34: sier: David for ikke opp til himmelen.

Lenke til kommentar

Hei! Kva er dei viktigaste tingene og huska på og gjera som frelst?? Hadde vore interessant og sett dei forskjellige svarene til sjøl prøvelse! Eg sjøl fyller meg med Guds Ord kvar dag. Leser i bibelen - Det nye Testamente, hører masse på taler av Øivind Andersen - veldig bra! - Jesus i sentrum! - (www.forkynn.no/andersen.html ) - , ber til Jesus kvar dag (Fader Vår) (enkelte gongar tømmer eg meg i bønn). Har nokon få venner som er frelste. Går i ei gruppa med nokon frelste venner kanskje 1 gong i veka og ber sammen og leser i bibelen og sånt. Eg erkjenner og bekjenner synd som synd og lever ikkje i synd (som fisken lever i vatn). Har vitna masse på internett i det siste - mykje motstand, men Ordet er blitt sådd. Ang. møter veit eg ikkje kor eg skal gå. Føler eg er på møte når eg hører forkynnelse heima. Har jo nokon få kristne venner også som eg er sammen med. Har ofte bønnestund ilag. Tar nattverd i blant også. Gir også tienden til biblar i Kina (10 kr. per stk.) Me lever i ei fråfallstid. Kva tankar har dykk ang. synd, nåde, lov og evangelium, bot og bedring ? Eg er ein fortapt synder. Avhengig av Jesus. Holder ikkje mål for Gud etter loven. Jesus har tatt bort mine synder. Jesus er min Herre og Frelser. Eg er opptatt av Jesu person (Gud) og Jesu stedfortredergjerning (Hans liv for oss)

 

Hva er viktigst? Så langt jeg vet sier Jesus bare en gang noe konkret om gjerninger, i Joh, 6, 28-29, og gjerningen er tro på Jesus: "Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.». Og det vitner du jo om at du gjør.

 

Alle andre gjerninger er gjerninger etter at man er født på ny og "godt og gagnlig for menneskene" (Tit. 3 - se v. 8). De hjelper ikke til frelse, men er nyttige for våre medmennesker.

 

Det er godt å være aktiv og engasjert, men ikke glem at bare det å være - som Maria ved Jesu føtter - og er viktig. Være frelst, være et Guds barn. Sentrum for det er med Guds ord og ved nattverdbordet, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...