Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fra spelt til hvete


Elias1234

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg slet mye med mageproblemer før, og dro til legen. Tok en blodprøve og fikk ikke påvist cøliaki. Men legen min anbefalte meg å starte på FoodMap. Jeg startet med å bytte ut vanlig hvetemel med speltmel, og magen min ble mye bedre og alt er bra idag, 1,5 år etter jeg begynte.

 

Men dette er veldig tungvint å ikke kunne spise som alle andre og kjøpe ferdige ting på butikken. Har også tenkt på at dette kan være noe psykisk, da jeg gikk over, at jeg tenkte alt var bra og da ble alt bra.

 

Hvordan vil det være å starte med hvetemel igjen? Er kroppen vant til et lavt gluteninntak og jeg vil bli dårlig igjen? Eller har ikke dette noe å si? Hva tror folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Sjarmen med tarmen" er en bok du burde skaffe deg, står mye bra i den.

 

 

Tarmen er komplisert, og jeg nekter å tro, uten å vite sikkert, at psyken har noe å si. Jeg har ikke hørt om dette før i hvertfall, tarmen er så mer komplisert enn at man klarer å psyke seg til å legge om.

 

Jeg tror dette er noe du bare må fortsette med (spelt), dessverre.

Ellers vil jeg nevne at det er dyrt å kjøpe matvarer som glutenfritt, spelt osv., og du kan faktisk få støtte selv om det ikke er påvist.

 

Forstår at det er tungt å ikke spise som alle andre, skikkelig pain in the ass, men spelt er ikke det verste. Det er en del matvarer i både butikk og restaurant som har spelt, så dette overlever du :)

Lenke til kommentar

Lami: Kan du få støtte selv om det ikke er påvist glutenallergi?

Kan  nesten hvem som helst få nærmere 2000,- i måneden i tilskudd da?

Tviler jeg sterkt på..Håper virkelig at det ikke stemmer...

NAV:

fordyret kosthold ved diett. Nødvendigheten av spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. Dietten må avhjelpe den aktuelle sykdommen.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Lami: Kan du få støtte selv om det ikke er påvist glutenallergi?

Kan  nesten hvem som helst få nærmere 2000,- i måneden i tilskudd da?

Tviler jeg sterkt på..Håper virkelig at det ikke stemmer...

NAV:

fordyret kosthold ved diett. Nødvendigheten av spesialdiett for den aktuelle diagnosen må være vitenskapelig dokumentert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis. Dietten må avhjelpe den aktuelle sykdommen.

 

det var betryggende.

Lenke til kommentar

Lami: Kan du få støtte selv om det ikke er påvist glutenallergi?

Kan nesten hvem som helst få nærmere 2000,- i måneden i tilskudd da?

Tviler jeg sterkt på..Håper virkelig at det ikke stemmer...

Snakket med noen som har cøliaki og får støtte. De sa man ikke måtte få det påvist av legen, at man kunne sende inn kvitteringene når man har handlet bl.a. spelt. Men om det er rett vet jeg ikke.

 

Det som blir sitert fra NAV over her sier forøvrig ingenting om at man må ha det påvist, kun "alminnelig kjent og vitenskapelig dokumentert". Om det gjelder sykdommen eller hva vet jeg ikke.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Tarmen er komplisert, og jeg nekter å tro, uten å vite sikkert, at psyken har noe å si. 

 

 

Det er nettopp av denne grunn psyken har noe å si. "Gut brain" er et begrep som får mer og mer oppmerksomhet i forskningsmiljøene. Det finnes nevrologiske strukturer i tilknytning til mage og fordøyelse som kan minne om en slags "mini-hjerne" som opererer delvis uavhengig av hjernen.

 

Begrep som stressmage og andre ting som har å gjøre med koblingen mellom mage/fordøyelse og følelser har vært brukt i uminnelige tider, og at alt dette henger sammen er det liten tvil om. Hvilket også vil forklare hvorfor glutenintolerans plutselig er in - hvis folk føler og tror at de er glutenintolerante så vil de reagere på gluten.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...