Gå til innhold

Bli ingeniør?


Echo2

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å begynne på ingeniørutdanning til høsten.

Jeg har nylig tatt fagbrev, men mangler studiekompetanse, så regner med jeg må gå Y-veien.

Nå har det seg slik at høgskolen i mitt nærområde har linjen jeg vil gå, men de tilbyr ikke Y-veien, så et forkurs er nødvendig. Har hørt at det finnes forkurs som strekker seg over 7 uker (sommeren), og det jeg lurer på er om dette er noe som er mulig å ta for de som har yrkesfaglig bakgrunn eller om det kun er for de med generell studiekompetanse?

Noen som kan opplyse meg mer om dette kurset? ?

Endret av Echo2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-343576

Ja, stemmer det, er litt lei av ingeniørjobben min i barnehagen, så tenkte jeg skulle steppe det opp noen hakk..

Relevante svar tas i mot med stor takk.

Kan hende det er tresemesterordningen du tenker på? Denne er for de som har generell studiekompetanse, og den starter om sommeren. For deg som har fagbrev er det vel forkurs som er det eneste alternativet? Vet ikke om noe annet jeg, men de i klassen min som har fagbrev gikk forkurs hvert fall.. noen annen mulighet vet jeg ikke om :)

Lenke til kommentar

Tretermin eller y-veien krever en del fokus under sommerkurset. Det at du ikke har hatt verken matte eller fysikk tidligere på skolen kan være krevende de første timene. Her er det viktig at du også sitter igjen etter undervisningen å repetere det du nettopp har lært. Fysikk og matematikk er ikke enkle fag. Derfor er det viktig at du tenker gjennom dette her på forhånd, om dette er virkelig noe du vil bli. Ingeniørstudiet krever fokus, motivasjon for yrket og høy læringsevne. Det holder ikke med at du er i timene, men det er også viktig at du arbeider med dette etter skoletid også.

Lenke til kommentar

Tretermin eller y-veien krever en del fokus under sommerkurset. Det at du ikke har hatt verken matte eller fysikk tidligere på skolen kan være krevende de første timene. Her er det viktig at du også sitter igjen etter undervisningen å repetere det du nettopp har lært. Fysikk og matematikk er ikke enkle fag. Derfor er det viktig at du tenker gjennom dette her på forhånd, om dette er virkelig noe du vil bli. Ingeniørstudiet krever fokus, motivasjon for yrket og høy læringsevne. Det holder ikke med at du er i timene, men det er også viktig at du arbeider med dette etter skoletid også.

 

Det er ikke alle y-veien som bygges opp på denne måten, mitt studiet har ingen undervisning under sommeren. Alt tas til "normal" tid. 

 

Ang innsats er jo dette utrolig variert, en må nesten bare prøve å se om det passer hver enkelt. Jeg gjør bare kun det som er påkrevd fra studiet + forelesninger. Holder for min del. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg ble ferdig med ingeniørutdanningen i fjor. Jeg hadde selv fagbrev og valgte å ta dette sommerkurset (intensiv forkurs) for å komme inn på Høgskolen. Om du velger å gjøre dette så anbefaler jeg på forhånd å gå gjennom R1 og R2-matte som legges ut på youtube. Der blir temaene forklart tydelig og du har mulighet til å spole tilbake hvis det var noe du ikke fikk med deg. STOR fordel.

 

Hadde jeg tenkt på dette før jeg startet forkurset, så hadde det ikke vært så tungt å fullføre det kurset. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du må uansett ta det skolen tilbyr, om de har sommerkurs er det kun for den institusjonen, tar en forkurs kan en gå "hvor som helst". En mulighet er jo å ta y-veien på en annen skole og så bytte tilbake etter ett år. 

Vet du med sikkerhet at det er mulig å bytte fra y-veien til ordinært ingeniørløp 2. året? 

 

Har du noen kilder jeg kan lese meg opp på om dette temaet?

 

Setter stor pris på svar!!  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...