Gå til innhold

Slik bruker Staten dine penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8OkEXm

Vi skriv staten med liten forbokstav, men i namn blir det stor s i slike tilfelle som desse:
Statens eldreråd
Statens dyrehelsetilsyn
Statens bygningstekniske etat
Statens innkrevjingssentral / Statens innkrevingssentral
Statens utdanningskontor i Buskerud

 

(språkrådet)

Lenke til kommentar

Alle vet at du synes det. Du går på "repeat" hele tiden. Klarer du å komme med noe nytt som faktisk er fornuftig?

Muligens om du klarer å holde dine kommentarer til trådens tema, istedenfor min person.

 

Hvorvidt den grafiske fremstillingen fra SSB er fornuftig eller ikke, står du fritt til å synse hva du vil om, tross alt dine penger har blitt brukt for å lage denne fremstillingen.

 

Dog vil jeg tro at den grafiske fremstillingen er "noe nytt" for de aller fleste, kanskje inkludert deg selv, uansett hvor ufornuftig det er.

 

;)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at mine penger har blitt brukt til å lage den?

 

Å diskutere deg er godt innenfor tema synes jeg. Alltid på pletten med klaging og det som har blitt /rants. Har du et ferdig dokument så du bare klipper og limer nå til dags? Virker nesten slik.

 

Jeg synes staten forvalter mesteparten av pengene greit og hvis man sammenlikner med andre land så er ikke Norge så forferdelig elendige til å bruke skattepengene på alles beste. Noen feil er det selvfølgelig, men totalen er helt grei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at mine penger har blitt brukt til å lage den?

De aller fleste har en eller annen gang "bidratt" til "fellesskapet",

 

Å diskutere deg er godt innenfor tema synes jeg. Alltid på pletten med klaging og det som har blitt /rants. Har du et ferdig dokument så du bare klipper og limer nå til dags? Virker nesten slik.

Du må gjerne opprette en egen tråd der du kan beklage deg over meg, eller bare sende en klage til en eller annen moderator. Det er bare å trykke på "Rapporter" knappen når du ikke liker det du leser.

 

 

Jeg synes staten forvalter mesteparten av pengene greit og hvis man sammenlikner med andre land så er ikke Norge så forferdelig elendige til å bruke skattepengene på alles beste. Noen feil er det selvfølgelig, men totalen er helt grei.

Endelig to settninger som faktisk faller innen trådens emne. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Utmerket grafisk fremstilling av bruken/sløsingen med dine penger.

 

<bilde>

https://www.ssb.no/offentlig-sektor/offentlig-forvaltning-treemap

 

Er du fornøyd, eller er det muligens noe du kanskje ville ha gjort anderledes om du selv fikk bestemme over egne penger?

 

Interessant fremstilling, betryggende å se at største bolken av budsjettet fortsatt blir satt av til barn, familie, sykdom, eldre og uføre. Utgiftsposter så viktige at det egentlig ikke skal være rom for noen til å kunne klare og ergre seg over.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Politi, forsvar og sykehustjenester burde vært større.

Hvor man skulle ta disse pengene fra mener jeg vi kunne startet med utenlandsbistand.

 

Høyere skatter for dem med høye inntekter.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at noe så ubrukelig som jordbruk blir lempet inn under samferdsel. Å bygge ut veier og jernbane er i det minste samfunnsnyttig, å subsidiere bønder er det dummeste vi kan gjøre.

 

Sånn umiddelbart ville jeg kuttet 20% fra forsvaret, og gitt det til politiet.

 

Alle subsidier til jordbruket hadde jeg umiddelbart fjernet. Matsikkerhet kan folk fikse selv, det koster ingenting å oppbevare mat nok for 14 dager hjemme. Meg selv er så feit at jeg kan faste i tre måneder uten noen komplikasjoner (dog trenger jeg vel en sånn boks med multivitaminer).

 

Kultur, fritid og sport ville jeg også kuttet, ville gitt 20% til politiet og resten som skattelette. Hva faen skal jeg subsidiere idioter som står på scener i fjollete kostymer for? Ei heller liker jeg fotball eller annen organisert sport. Hvis noe av dette interesserte meg, ville jeg gledelig betalt hva det faktisk koster. Tenk at det finnes hjemløse i Norge som betaler 20% skatt på mat for at noen skal sparke en ball fram og tilbake? Skammelig!

 

Jeg ville også erstattet alle de sosiale ytelsene med en folkelønn. Jeg ville økt skatten slik at gjennomsnittpersonen sitter igjen med det samme (da koster det ingenting). Dette ville gitt incentiver til at folk jobber mer.

 

Så ville jeg økt vrakpanten til 42 000, da hadde vi blitt kvitt tusenvis av livsfarlige vrak, og vi hadde redusert både forurensningen og helsevesenet sine kostnader. Dette er dessuten et helt gratis tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...