Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kjøp av ny varebil, statusendring til personbil etter 1 år


datafeil

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg en pickup til mitt firma. Med kjøp av varebil får jeg jo igjen mva. Men er det noe regler på statusendring til personbil når dette blir gjort etter 1 år? Grunnen er at jeg vil trenge bakseter om ca 1 år. Jeg kjenner til at det er avskrivningsregler til feks taxi, som krever at eier har bilen i 3 år før de kan selge den uten og måtte tilbakebetale mva refusjonen de fikk med kjøp av bilen. Men jeg har ikke hørt om slike regler når det kommer til varebil og statusendring. Etter ombygging til personbil vil bilen fortsatt være i firmaets eie. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetningen her er at du bygger om slik at pickupen ikke lenger tilfredsstiller kravene for å være avgiftsmessig varebil.

 

Dersom inngående merverdiavgift utgjør minst 50 000 kr har du justeringsplikt, jf. merverdiavgiftsloven §§ 9-2 flg.

 

Justeringsplikten innebærer at du må tilbakeføre merverdiavgift hvis det skjer en omdanning fra fradragsberettiget til ikke-fradragsberettiget formål innenfor de første fem kalenderårene etter at du kjøpte bilen, jf. mval. § 9-4 første ledd. Anskaffelsesåret regnes som første år, og tilbakeføring skjer med 20 % per gjenstående år.

 

Dersom du kjøper pickup for minst 200 000 kr eks.mva. i 2017 og omdanner den til personkjøretøy i 2018 skal du tilbakeføre 80 % av fradragsført merverdiavgift (mva for 2018, 2019, 2020, og 2021).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk krikket for svar. 

Formålet med kjøpet av pickup er og frakte utstyr fra A til B som bedriften disponerer. Formålet med bilen vil fortsatt være oppfylt selv om bilen får bakseter. Eneste endring medfører er at jeg kan ta med ansatt fra A til B, og at jeg som privatperson kan feks kjøre ungene mine i barnehagen. Så bilen vil fortsatt brukes til fradragsberettiget formål, men samtidig får jo bilen ny egenskap med og kunne brukes til persontransport. Personbil er jo da ikke fradragsberettiget formål, så slik jeg tolker det blir det som du sa at 80 % av mva må tilbakebetales.

 

Whist1er, ja er klar over at det er andre avgifter også, og har oversikt over avgiftene det vil medføre og sette inn seter. Men det var mva jeg var usikker på. Og siden jeg vil bruke bilen i 1 år som varebil vil det være mer lønnsomt og bygge om, siden jeg da sparer 20% mva. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...