Gå til innhold

Hjelp å kjøpe speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

-But of course. 

Bare ikke tro at det er _like bra_ som D810, heller ikke på lav ISO:https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D5600-versus-Nikon-D810___1139_963

På ISO 100 er de identiske vedr. fargedybde og dynamikk i testen du lenker til.....og det er bra nok for de fleste som fotograferer ;)

 

Javel. Om det er det du kaller identisk, så.

hvorfor ikke bare poste 2 bilder som viser forskjellen?

 

Spør du meg? Jeg har ingen av kameraene. 

Jeg har derimot ikke noe problem med å skjønne forskjellen, og hva den innebærer. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har derimot ikke noe problem med å skjønne forskjellen, og hva den innebærer.....

Akkurat...som alle andre....er ikke du heller i stand til å SE forskjellen på et foto

...og du må gjerne poste/lenke testbilder fra nettet som illustrerer forskjellen

 

Trengs ikke. 

Har du faktisk aldri tatt et bilde der du opplever utbrente høylys samtidig med at du prøver å presse detaljer ut av skyggene? Det høres sånn ut på spørsmålet ditt. Du må gjerne insistere på at dynamisk område ikke har betydning, men den diskusjonen gidder jeg ikke trekker lenger enn til akkurat hit. 

Lenke til kommentar

 

hvorfor ikke bare poste 2 bilder som viser forskjellen?

To bilder:

attachicon.gifd5600-1.png

attachicon.gifd5600-2.png

.. Identisk påsto du. :lol:

 

Ja, det forutsetter at du var våken nok på ungdomskolen til å kunne lese diagrammer og skjønner konsekvensen av de.

 

 

Hva skal du med all den kunnskapen din når du ikke evner å omsette noe til praktisk bruk?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

 

På Scandinavian photo får du et Nikon D3300 med AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX til ca 3.900,-

Støtter dette forslaget.

 

 

Støtter dette forslaget.

 

 

 

På Scandinavian photo får du et Nikon D3300 med AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX til ca 3.900,-

Støtter dette forslaget.

 

 

 

På Scandinavian photo får du et Nikon D3300 med AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX til ca 3.900,-

Støtter dette forslaget.

 

 

På Scandinavian photo får du et Nikon D3300 med AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX til ca 3.900,-

 

 

På Scandinavian photo får du et Nikon D3300 med AF-P 18-55/3,5-5,6G VR DX til ca 3.900,-

 

Alt man trenger innen for budsjett. 

 

 

 

som sagt er interessert i en kamera som er pris kanskje på 6-8k og på bruksmakredet er på 3-4k jeg er ute etter noe som kommer å gjøre bildene ennda bedre kvalitet enn den til orginal pris 3k

 

som sagt er interessert i en kamera som er pris kanskje på 6-8k og på bruksmakredet er på 3-4k jeg er ute etter noe som kommer å gjøre bildene ennda bedre kvalitet enn den til orginal pris 3k

Lenke til kommentar

Alle kameraene i dette segmentet gir meget gode bildefiler så det er ikke der forskjellene ligger, det er mer betjeningsvennenighet, hastighet, vær-motstand, antall knapper og brytere, størrelse, etc.

 

Egentlig er det vel mest smak og behag og ett fett. 

Uansett er det ofte lurt å satse på bruktmarkedet, det har ikke skjedd så store ting på en del år. 

Lenke til kommentar

Alle kameraene i dette segmentet gir meget gode bildefiler så det er ikke der forskjellene ligger, det er mer betjeningsvennenighet, hastighet, vær-motstand, antall knapper og brytere, størrelse, etc.

Og så er det jo som heter objektiver som må taes med i betraktningen
Lenke til kommentar

 

Alle kameraene i dette segmentet gir meget gode bildefiler så det er ikke der forskjellene ligger, det er mer betjeningsvennenighet, hastighet, vær-motstand, antall knapper og brytere, størrelse, etc.

Og så er det jo som heter objektiver som må taes med i betraktningen

 

Tror ikke budsjettet fremmer det helt store innen objektivvalget, men selvfølgelig har man råd så er gode objektiver med på og påvirke bildekvaliteten, men tror ikke spesifikke objektiver er det viktigste for TS foreløpig samt prisleiet fordrer ikke til det helt store valget av objektiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg kjøpte en cannon for litt sia men den hadde ikke mikrofonutak å lyden var dårlig på den innebygde mikrofonen

Litt merkelig, jeg har også Canon og den har mikrofonuttak :)

 

Det er nok ingen innebygde mikrofoner som gir bra lyd uavhengig merke, er det ikke tilgang til ekstern mikrofon og man ønsker bra lyd kan man bruke foreksempel en H4n zoom ekstern opptaker og synke lyd/bilde i postproduksjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

som sagt er interessert i en kamera som er pris kanskje på 6-8k og på bruksmakredet er på 3-4k jeg er ute etter noe som kommer å gjøre bildene ennda bedre kvalitet enn den til orginal pris 3k

Det eneste du så og si garantert ikke kommer til å få av å gå fra et kamera til veil. pris 3-4000 til et med veil. pris 6-8000 er bedre bildekvalitet.

 

Hvis vi tar Nikon som eksempel, så bruker stort sett alle de nyere kameramodellene fra D3300 til D7200 variasjoner over akkurat den samme 24 MP DX-sensoren, og leverer så og si identisk bildekvalitet. D500 og D7500 er unntak som bruker en annen sensor med litt lavere oppløsningsevne og litt bedre støyytelse, men den kan egentlig ikke regnes som "bedre", bare "annerledes".

 

Skal du ha noe som gir merkbart bedre bildekvalitet enn de siste generasjonene DX-sensorer, så må du opp i større sensorformat som i stor grad vil si femsifret pris for kamerahuset.

Lenke til kommentar

Hvis vi tar Nikon som eksempel, så bruker stort sett alle de nyere kameramodellene fra D3300 til D7200 variasjoner over akkurat den samme 24 MP DX-sensoren, og leverer så og si identisk bildekvalitet. 

 

Det stemmer ikke, vel. D7200 har betydelig større dynamisk område enn D3300, og så og si alle andre cropkamera. (av samme generasjon)

Endret av tow
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke, vel. D7200 har betydelig større dynamisk område enn D3300, og så og si alle andre cropkamera. (av samme generasjon)

Jeg blandet sammen D3300 og 3400. D3300 bruker vel en hakket eldre sensor, de gjorde noe f.o.m D5500 som bøffet opp dynamikken med drøyt ett trinn.

 

D7200 har 0,6 EV større dynamisk omfang enn de andre husene fra samme generasjon, og det er ikke hva jeg vil regne som betydelig. Nå vet jeg ikke hvor mange eksemplarer f.eks. DXO tester av samme kamerahus, men det er fort innenfor hva som kan forventes av ren eksemplarvariasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...