Gå til innhold

Problemer med innebygget skjermkort på NF-7-M


Oropher

Anbefalte innlegg

Jeg bygget nylig en pc bestående av:

XP2500+

Abit NF-7-M (NF-7 med innebygget GF4 MX-kort. Problemets kjerne)

512 Megabyte (enkeltbrikke) med DDR PC3200 Twinmos ram

80GB western digital caviar harddisk

Systemet ble satt sammen og virket helt fint helt til under XP-install. Da kom det mindre artifacts og etterhvert en BSOD som dumpet fysisk minne. Ditto ved andre installasjon.

Da jeg puttet inn et gammelt ATi Rage 128 pro-kort virket installen helt fint, og systemet virket feilfritt. Eneste problemet er at spill ikke funker tilfredsstillende (rare farger, teksturer forsvinner og slikt. Gjelder hovedsaklig nyere spill som generals og xiii.), og det kommer antagelig av at skjermkortet som står for 3d er noe utdatert. Jeg vil gjerne ha det innebyggete gf4-kortet til å virke, så jeg har googlet litt. Fant altså ut at det innebyggete skjermkortet er ganske picky på ramtyper, men ingen løsning på problemet. Noen som har peiling på en løsning eller? Evt noen som vil gi meg et brukbart skjermkort? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette hovedkortet har min kamerat, og han har hatt MASSE problemer med det, nettopp ved XP-installasjon. Vi har prøvd alt, bortsett fra å prøve et annet skjermkort, siden vi trodde det innebygde var kompatibelt.

 

Det vi gjorde var å bytte ram. Han hadde en Twinmos 2700 256MB. Dette kom det blåskjerm av. (ndis.dll feil eller noe sånt).

 

Byttet til Twinmos 2100 256MB, og nå virker det!! Etter månedsvis med prøving, så endelig funket det.

 

 

men det er for dårlig at kortet IKKE støtter disse Twinmos-brikkene!!

Lenke til kommentar
Har du trimmet hovedkortet?

 

Husk på at dersom du trimmer fsb, blir også grafikkortet trimmet... Disse kortene tåler ikke det så godt.. Prøv standardinnstillinger i stedet, dersom det virker har du løst problemet.

Har snakket med ham, og det kjører på standard instillinger.

MagE: Han kjøpte kanskje hovedkort med innebygget skjermkort for at han IKKE skulle skulle måtte kjøpe eksternt skjermkort.

Lenke til kommentar
Jeg bygget nylig en pc bestående av:

XP2500+

Abit NF-7-M (NF-7 med innebygget GF4 MX-kort. Problemets kjerne)

512 Megabyte (enkeltbrikke) med DDR PC3200 Twinmos ram

80GB western digital caviar harddisk

Systemet ble satt sammen og virket helt fint helt til under XP-install. Da kom det mindre artifacts og etterhvert en BSOD som dumpet fysisk minne. Ditto ved andre installasjon.

Da jeg puttet inn et gammelt ATi Rage 128 pro-kort virket installen helt fint, og systemet virket feilfritt. Eneste problemet er at spill ikke funker tilfredsstillende (rare farger, teksturer forsvinner og slikt. Gjelder hovedsaklig nyere spill som generals og xiii.), og det kommer antagelig av at skjermkortet som står for 3d er noe utdatert. Jeg vil gjerne ha det innebyggete gf4-kortet til å virke, så jeg har googlet litt. Fant altså ut at det innebyggete skjermkortet er ganske picky på ramtyper, men ingen løsning på problemet. Noen som har peiling på en løsning eller? Evt noen som vil gi meg et brukbart skjermkort? :p

Bare send det i retur!! Hadde akurat det samme med mitt hovedkort MSI k7n2g

det og er med sånn IGP projekt.. :thumbdown:

Bare send det i retur, det gjorde vertfall jeg.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...