Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan leietaker betale mindre husleie når utflyttingsdato er satt før forfallsdato?


adomdog

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en oppsigelse fra leietaker med utflyttingsdato 15 mai og forfallsdato er 23 hver måned.

kan hun kreve mindre betaling på husleie den 23.april?

 

23.02.2017-23.03.2017 = husleie 10000kr

23.03.2017-23.04.2017 = husleie 10000kr

23.04.2017-23.05.2017 = husleie 23 dager = 7700 kr??? (utflyttingsdato er 15 mai)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leietaker skal kun betale for de dager leieobjektet står til vedkommendes disposisjon.

 

Her må du sjekke kontrakten deres, selv om forfall er 23 hver måned (eksempel april) så er vell dette betalingen for neste måned (1. - 31. Mai).

 

Om det er slik, og utflytting er 15. Mai så kan leietaker nøye seg med å betale 50% gitt at 15. Mai ikke er innenfor oppsigelsestiden.

 

Om du er usikker på hva regningen den 23. Hver måned faktisk skal dekke så bør du se tilbake til leieforholdets start hvordan det ble gjort der.

Lenke til kommentar

Leietaker skal kun betale for de dager leieobjektet står til vedkommendes disposisjon.

 

Her må du sjekke kontrakten deres, selv om forfall er 23 hver måned (eksempel april) så er vell dette betalingen for neste måned (1. - 31. Mai).

 

Om det er slik, og utflytting er 15. Mai så kan leietaker nøye seg med å betale 50% gitt at 15. Mai ikke er innenfor oppsigelsestiden.

 

Om du er usikker på hva regningen den 23. Hver måned faktisk skal dekke så bør du se tilbake til leieforholdets start hvordan det ble gjort der.

forfallsdato er den første dagen hun har betalt og flyttet inn i leiligheten og leieperiode går fra 23 til 23 hver måned

 

oppsigelsesdato er idag 10.03.2017 og det er 3 måneder oppsigelse som står i kontrakt

Endret av adomdog
Lenke til kommentar

I kontrakten står det opphører uten oppsigelse den 31.12.2017. Leieforholdet kan i leieperioden sies opp av begee parter med 3 måneders frist til fraflytning(tidsbestemt med oppsigelse)

 

hvis jeg har forstått riktig fra dere så gjelder oppsigelse fra 01.04.2017 til 01.07.2017

om hun flytter ut den 15 mai så må jeg få husleie på 10.000 kr på

23.03.2017

23.04.2017

23.05.2017

23.06.2017

Lenke til kommentar

Leieforholdet opphører 3 måneder fra dagens dato. Da har du i det minste krav på
 

10.000 den 23.03

10.000 den 23.04

10.000 den 23.05

 

Hvor mye du har krav på i juni, avhenger av formulering i kontrakten, kalendermåned eller fra-til-dato.

Dersom det sistnevnte er avtalt skal leietaker betale ca.3000 for juni måned (10 dager).

Hvis ikke gjelder full månedsleie...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Kontrakten sier ikke noe om "opphør ved utløpet av en kalendermåned" eller liknende. Jeg mener kontrakten opphører 3 måneder etter oppsigelse, fra dato til dato.

 

Oppsigelsestiden er altså fra 10. mars til 10. juni.

 

Hvis jeg forstår deg rett har leier betalt leien på 10 000 kroner 1 måned på forskudd fra hun flyttet inn i leiligheten den 23 i en måned. Den siste betalingen, som gjelder fra 23. mai til 10. juni, eller 18 dager, blir dermed på 10 000 * (18/30) = 6000 kroner.

 

 

utgangspunktet skal leier betale ut oppsigelsestiden selv om hun velger å ikke bo i leiligheten. Men du bør forsøke å leie ut på nytt fra tidspunktet leier flytter (lojalitetsplikt/tapsbegrensningsplikt). Ikke overta leiligheten/nøkler uten å først gjøre det klart at leier er ansvarlig for leien ut oppsigelsestiden hvis du ikke finner en ny leier eller skal bruke boligen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrakten sier ikke noe om "opphør ved utløpet av en kalendermåned" eller liknende. Jeg mener kontrakten opphører 3 måneder etter oppsigelse, fra dato til dato.

 

Oppsigelsestiden er altså fra 10. mars til 10. juni.

 

Hvordan mener du avtalen kan tolkes som en fravikelse av husleieloven § 9-6?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan mener du avtalen kan tolkes som en fravikelse av husleieloven § 9-6?

 

Avtalen sier at leieforholdet kan "sies opp av begee parter med 3 måneders frist". Dette tolker jeg som at leieforholdet kan sies opp av begge parter med 3 måneders frist. 

 

Husleieloven § 9-6:

 

§ 9-6.Oppsigelsesfrist
 
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
 
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.
 
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
 
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
 
https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6

 

 

 

Legg merke til forskjellen mellom første og andre ledd. Wyller sier for eksempel om andre ledd (i note 630 på Rettsdata) at "siden det her ikke er sagt at det gjelder til utløpet av den påfølgende kalendermåned, må regelen tolkes slik at kontrakten opphører én måned etter at oppsigelsen er mottatt av leieren."

 

I saken i denne tråden sier som sagt avtalen ikke noe om "opphør ved utløpet av en kalendermåned" eller liknende. Ordlyden tilsier derfor at man regner fra dato til dato. (Tilsvarende domstolloven § 148.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...