Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil, hvordan går en frem ?


Anbefalte innlegg

Skal selge bilen i morgen, eller det vil si, om han vil ha den. 

 

Men hvordan går vi frem for at begge skal være trygge ? 

 

Han ønsker å ta bilen med seg med engang, og dette er eg skeptisk til. 

 

Hvordan kan eg sikre meg pengene ? At han har fått innvilget ett lån gir meg ingen sikkerhet da han kan kanselere det. 

 

Så, hvordan gjør vi dette ?

 

Mange takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen banker har såkalt direkteoverføring som gjør at pengene kommer umiddelbart.

Skriv kontrakt, det finner du på forbrukerrådets sider feks. Han må forsikre bilen i sitt navn. Overføring av eier kan du gjøre på vegvesen.no, du må registrere overføring og han må logge inn og godkjenne. 

 

Uansett; Penger på konto før nøkkel skifter hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen banker har såkalt direkteoverføring som gjør at pengene kommer umiddelbart.

Skriv kontrakt, det finner du på forbrukerrådets sider feks. Han må forsikre bilen i sitt navn. Overføring av eier kan du gjøre på vegvesen.no, du må registrere overføring og han må logge inn og godkjenne. 

 

Uansett; Penger på konto før nøkkel skifter hånd.

Takk for svar. 

 

Problemet er at skandiabanken ikkje betaler ut lånet til han før del 2 og kjøpskontrakt er lastet opp så da går jo ikkje " penger på konto før nøkkel skifter hånd"  ?

Lenke til kommentar

 

Noen banker har såkalt direkteoverføring som gjør at pengene kommer umiddelbart.

Skriv kontrakt, det finner du på forbrukerrådets sider feks. Han må forsikre bilen i sitt navn. Overføring av eier kan du gjøre på vegvesen.no, du må registrere overføring og han må logge inn og godkjenne. 

 

Uansett; Penger på konto før nøkkel skifter hånd.

Takk for svar. 

 

Problemet er at skandiabanken ikkje betaler ut lånet til han før del 2 og kjøpskontrakt er lastet opp så da går jo ikkje " penger på konto før nøkkel skifter hånd"  ?

 

 

Joda, det går fint. Penger på konto før nøkkelen skifter hånd. Skriv kontrakt, kontakt banken og bekreft at lånet er innvilget, overfør eier på VV.no og vent til pengene er på konto før du gir bort nøkkel og bil.

Lenke til kommentar

 

 

Noen banker har såkalt direkteoverføring som gjør at pengene kommer umiddelbart.

Skriv kontrakt, det finner du på forbrukerrådets sider feks. Han må forsikre bilen i sitt navn. Overføring av eier kan du gjøre på vegvesen.no, du må registrere overføring og han må logge inn og godkjenne. 

 

Uansett; Penger på konto før nøkkel skifter hånd.

Takk for svar. 

 

Problemet er at skandiabanken ikkje betaler ut lånet til han før del 2 og kjøpskontrakt er lastet opp så da går jo ikkje " penger på konto før nøkkel skifter hånd"  ?

 

 

Joda, det går fint. Penger på konto før nøkkelen skifter hånd. Skriv kontrakt, kontakt banken og bekreft at lånet er innvilget, overfør eier på VV.no og vent til pengene er på konto før du gir bort nøkkel og bil.

 

Hmm, blir lånet overført så fort da ? 

Kanskje banken kan gi garanti om at pengene er låst og påvei om eg ringer de etter at kontrakt er skrevet. 

 

eneste eg synst er skummelt er å overføre til ny eier før pengene er inne. og han får ikkje pengene før han har del to å vise til i følge skandiabanken. 

Lenke til kommentar

Det stemmer, banken overfører ikke pengene før de mottar bevis på at bilen er solgt. Men de overførte i mitt tilfelle direkte til meg, ikke via kjøper. Jeg hadde kontakt med de, og ga ikke nøkkel til ny eier før pengene var på konto. Banken fikk også et eksemplar av kjøpskontrakten.

Lenke til kommentar

Ikke gi fra deg bilen uten penger, når jeg solgte bil sist så hadde jeg pengene på konto før overlevering og signering av vognkort osv. Så umulig er det ikke. 

 

 

Skjønner jo det at eg har altfor lite erfaring innen dette området. 

 

Problemet er at han flyr inn fra Oslo, og forstår veldig godt at han ikkje ønsker å overnatte.

 

Men banken må da kunne låse lånet etter at de har mottatt del to slik at kjøper ikkje kan kansellere lånet ?

 

Hvordan fikk du til at pengene kom inn før du hadde signert del to ?

Lenke til kommentar

 

Ikke gi fra deg bilen uten penger, når jeg solgte bil sist så hadde jeg pengene på konto før overlevering og signering av vognkort osv. Så umulig er det ikke. 

 

 

Skjønner jo det at eg har altfor lite erfaring innen dette området. 

 

Problemet er at han flyr inn fra Oslo, og forstår veldig godt at han ikkje ønsker å overnatte.

 

Men banken må da kunne låse lånet etter at de har mottatt del to slik at kjøper ikkje kan kansellere lånet ?

 

Hvordan fikk du til at pengene kom inn før du hadde signert del to ?

 

 

Jeg hadde flere samtaler med banken hans, vi hadde signert avtale osv. Så overførte de pengene til meg. Var aldri snakk om at en måtte ha del 2 etter hva jeg husker. 

Lenke til kommentar

Kontanter er jo et alternativ (litt avhengig av summen det er snakk om riktignok)

 

Det er ikke et alternativ siden det er snakk om et billån her.

 

TS: kontakt skandia og hør hva de normalt gjør, de burde absolutt kunne gjøre en umiddelbar overføring når pengene ikke flyttes til en annen bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg solgte bil ny eier måtte han lån på så fikk jeg kopi av kontrakta han hadde med banken og alle hans personlige opplysninger. 

Dermed er det ikke så lett for nye eier og bare forsvinne med bilen. Selv ga jeg fra meg bilen og fikk pengene inn på konto første virkedag etterpå. 

Lenke til kommentar

Du kan trygt overlate bilen til denne personen dersom banken bekrefter at lånet vil bli utbetalt så snart eierskiftet er registrert. 

 

Kjøper må signere lånepapirene sine, og når dere har skrevet kontrakt sendes denne (gjerne digitalt) til banken, og banken binder selger til kjøpet. Når dette er gjort, er du "garantert" lånet kjøperen har fått innvilget. 

 

Da jeg kjøpte motorsykkelen min, så hadde jeg finansieringsbevis, kontaktet banken om at jeg skulle kjøpe MC samme dag, og ønsket den med meg. Jeg gav selger egenkapitalen min, og banken fikk kopi av kontrakten vi skrev. På det tidspunktet garanterte banken utbetalingen til selger så snart han leverte salgsmeldingen og at han trygt kunne "låne meg sykkelen." Jeg mener å huske at forsikringen måtte være i orden på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...