Gå til innhold

På tide: Nå får Samsung Galaxy S7 endelig nyeste Android


Anbefalte innlegg

 

 

Kommer S6 og S6 Edge senere i år da? Siste jeg hørte var at de skulle få også.

Hvorfor klarer ikke Samsung å gi ut oppdateringen til S6 samtidig som S7? Høll i huet.

 

Har S6 Flat med ræva batteri tid. Blir vel verre med Nugatti på.

Det er ikke samme hardware så da har de bare en unnskyldning til for å hale ut tida sånn at du heller skal kjøpe ny :) Hadde jeg vært deg hadde jeg bare låst opp bootloader og lagt inn custom rom. Trenger ikke vente på Samsung da.

 

Enig, 

 

Når garantien går ut på mi S7 gjør jeg nok det også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerte den så fort jeg så den var tilgjengelig rundt klokken 4 i dag morges, hehe. Jeg la meg til å sove etter dette, og merket at den kun hadde brukt 2% batteri over 8 timer, så førsteinntrykket er veldig god. Liker også GraceUI veldig godt, og det er bra at TouchWiz er "død".

Lenke til kommentar

 

Kommer S6 og S6 Edge senere i år da? Siste jeg hørte var at de skulle få også.

 

Hvorfor klarer ikke Samsung å gi ut oppdateringen til S6 samtidig som S7? Høll i huet.

 

Har S6 Flat med ræva batteri tid. Blir vel verre med Nugatti på.

Ulike SoC. Grunnen til at S7 og S7 Edge får den samtidig er pga all innmaten er lik, så da kan de jobbe med en "base" for begge modellene med like blobs (proprietære drivere etc.), forså å forke dem etterhvert for å legge til de få Edge-funksjonene den flate S7 ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig på plass til S7, ca. et halvt år senere enn hva vi bør regne som akseptabelt.

 

Men hva med S4, S5 og S6?

 

Ja, velkommen til Android. De burde strengt tatt skrote hele dritet og begynne på nytt (noe jeg mistenker de allerede planlegger, 1, 2), for hele oppdateringsbiten til Android er så ødelagt at det ikke er noe vei tilbake. Android Oreo vil vel bli annonsert om få uker, og Nexus/Pixel-eiere vil vel også få Preview av denne rett etter dette. Ønsker å minne på at Nougat for øyeblikket er tilgjengelig på patetiske 2.8% av alle Android-enheter. Det betyr at 97.2% av Android brukere bruker en utdatert versjon av Android. Det er så patetisk at jeg er direkte flau som en "Android fan" (dog ikke fanboy), og Apple har all rett til å le av Google. 

 

Det er bekreftet at S6-serien får Nougat. S4 og S5 er nok "døde" på dette punktet. Android-brukere kan normalt sett kun forvente å få to fulle OS-oppgraderinger, så jeg regner med at dette blir S6 sin siste (OS) oppdatering (den og tidligere modeller får sikkerhetsoppdateringer), mens Android "Oreo" blir S7 sin siste.

Endret av µT.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hva er erfaringene med Nougat på S7 da? Jeg venter med å oppgradere min til jeg får litt tilbakemeldinger fra folk som allerede har gjort det. Den S7 jeg har funker så å si perfekt nå med Android 6, så jeg har litt angst for å oppgradere. Oppgraderte noen Sonyer for noen år siden som bare ble drit.

Lenke til kommentar

Hva er erfaringene med Nougat på S7 da? Jeg venter med å oppgradere min til jeg får litt tilbakemeldinger fra folk som allerede har gjort det. Den S7 jeg har funker så å si perfekt nå med Android 6, så jeg har litt angst for å oppgradere. Oppgraderte noen Sonyer for noen år siden som bare ble drit.

 

Førsteinntrykket er veldig bra. Alt fungerer fint, og jeg har ikke funnet noen feil (enda). Batteriet mitt er også fantastisk, med standbytid som ser ut til å være en del hakk bedre enn Marshmallow. RAM-bruk virker også å være bedre, og dermed er multitasking raskere. Fingeravtrykkleseren er latterlig mer responsiv nå også. Det er veldig store endringer under panseret, så det er verdt oppgraderingen. Jeg har dog lagt merke til at en del på r/Galaxys7 har problemer med batteriet, men det virker som det er dem med Snapdragon som sliter. De aller fleste virker hvertfall å være på Verizon, AT&T og Sprint. 

 

Du kan jo alltid nedgradere igjen om du hater Nougat.

Lenke til kommentar

 

Endelig på plass til S7, ca. et halvt år senere enn hva vi bør regne som akseptabelt.

 

Men hva med S4, S5 og S6?

 

Ja, velkommen til Android. De burde strengt tatt skrote hele dritet og begynne på nytt (noe jeg mistenker de allerede planlegger, 1, 2), for hele oppdateringsbiten til Android er så ødelagt at det ikke er noe vei tilbake. Android Oreo vil vel bli annonsert om få uker, og Nexus/Pixel-eiere vil vel også få Preview av denne rett etter dette. Ønsker å minne på at Nougat for øyeblikket er tilgjengelig på patetiske 2.8% av alle Android-enheter. Det betyr at 97.2% av Android brukere bruker en utdatert versjon av Android. Det er så patetisk at jeg er direkte flau som en "Android fan" (dog ikke fanboy), og Apple har all rett til å le av Google. 

 

Det er bekreftet at S6-serien får Nougat. S4 og S5 er nok "døde" på dette punktet. Android-brukere kan normalt sett kun forvente å få to fulle OS-oppgraderinger, så jeg regner med at dette blir S6 sin siste (OS) oppdatering (den og tidligere modeller får sikkerhetsoppdateringer), mens Android "Oreo" blir S7 sin siste.

 

 

Dessverre må jeg bare si meg enig i det meste du skriver. Dog, skrote alt er vel å gå baklengs inn i fremtiden. Men nye versjoner bør låses slik at grunnversjonen ligger løs, og eventuelle skall nektes å gripe inn slik at det hindrer oppdatering av selve OSet. Så kan brukeren selv velge å disable produsentspesifikke skall som ikke takler siste versjon, på samme måte som apper som ikke takler nyeste versjon blir disablet.

 

Det bør kunne gjøres uten å starte tilsynelatende fra scratch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Endelig på plass til S7, ca. et halvt år senere enn hva vi bør regne som akseptabelt.

 

Men hva med S4, S5 og S6?

 

Ja, velkommen til Android. De burde strengt tatt skrote hele dritet og begynne på nytt (noe jeg mistenker de allerede planlegger, 1, 2), for hele oppdateringsbiten til Android er så ødelagt at det ikke er noe vei tilbake. Android Oreo vil vel bli annonsert om få uker, og Nexus/Pixel-eiere vil vel også få Preview av denne rett etter dette. Ønsker å minne på at Nougat for øyeblikket er tilgjengelig på patetiske 2.8% av alle Android-enheter. Det betyr at 97.2% av Android brukere bruker en utdatert versjon av Android. Det er så patetisk at jeg er direkte flau som en "Android fan" (dog ikke fanboy), og Apple har all rett til å le av Google. 

 

Det er bekreftet at S6-serien får Nougat. S4 og S5 er nok "døde" på dette punktet. Android-brukere kan normalt sett kun forvente å få to fulle OS-oppgraderinger, så jeg regner med at dette blir S6 sin siste (OS) oppdatering (den og tidligere modeller får sikkerhetsoppdateringer), mens Android "Oreo" blir S7 sin siste.

 

 

Dessverre må jeg bare si meg enig i det meste du skriver. Dog, skrote alt er vel å gå baklengs inn i fremtiden. Men nye versjoner bør låses slik at grunnversjonen ligger løs, og eventuelle skall nektes å gripe inn slik at det hindrer oppdatering av selve OSet. Så kan brukeren selv velge å disable produsentspesifikke skall som ikke takler siste versjon, på samme måte som apper som ikke takler nyeste versjon blir disablet.

 

Det bør kunne gjøres uten å starte tilsynelatende fra scratch.

 

 

Joda, der tok jeg veldig hardt i, haha. "Problemet" (spørs hvordan og hvem man spør) med Android er jo at det finnes for mange ulike modeller som har veldig forskjellige hardware-komponenter. Noen har SoCs fra Qualcomm, som krever sine egne drivere, Samsung bruker sin egen Exynos, som krever sine egne proprietære drivere, libs etc, og samme med MediaTek, så hver eneste oppdatering fra Google må naturligvis tilpasses de ulike hardwarene, og her forsvinner det en god del tid. Ikke bare skal softwaren kjøre perfekt, men så skal jo gjerne UI/UXen mellom store oppdateringer endres og gjøres penere. Så må operatørene sette fingrene sine i dette også om det er endringer i radio firmwaren etc. som gjerne ikke er kompatibel eller kan skape problemer for utstyret deres. 

 

Sammenligner vi med iOS og iPhone, så oppdateres operativsystemet "in-house" hvor de har stålkontroll på alt. De slipper unna alt det Android må, med unntak av operatørbiten, da jeg mistenker at Apple også kan gjøre feil med radioteknologi, men de gjør i såfall dette FØR de annonserer oppdateringen, slik at alt er klart. 

 

Det er en del som sier "Vel, hva med Windows da? Masse forskjellig hardware, men alle får oppdateringer fra Microsoft", og det er her svaret gjerne ligger for Google, men det fungerer ikke slik Android opererer i dag. Så de må i såfall skrote det aller meste av "kjernen" (ikke kernelen) og bygge det opp igjen. De jobber helt sikkert med det nå, men dette er noe som tar mange år, så vi får nå bare se etterhvert. Android forblir nok Android, men jeg tør å tippe at de jobber med noe "nytt". 

Endret av µT.
Lenke til kommentar

 

 

 

Endelig på plass til S7, ca. et halvt år senere enn hva vi bør regne som akseptabelt.

 

Men hva med S4, S5 og S6?

 

Ja, velkommen til Android. De burde strengt tatt skrote hele dritet og begynne på nytt (noe jeg mistenker de allerede planlegger, 1, 2), for hele oppdateringsbiten til Android er så ødelagt at det ikke er noe vei tilbake. Android Oreo vil vel bli annonsert om få uker, og Nexus/Pixel-eiere vil vel også få Preview av denne rett etter dette. Ønsker å minne på at Nougat for øyeblikket er tilgjengelig på patetiske 2.8% av alle Android-enheter. Det betyr at 97.2% av Android brukere bruker en utdatert versjon av Android. Det er så patetisk at jeg er direkte flau som en "Android fan" (dog ikke fanboy), og Apple har all rett til å le av Google. 

 

Det er bekreftet at S6-serien får Nougat. S4 og S5 er nok "døde" på dette punktet. Android-brukere kan normalt sett kun forvente å få to fulle OS-oppgraderinger, så jeg regner med at dette blir S6 sin siste (OS) oppdatering (den og tidligere modeller får sikkerhetsoppdateringer), mens Android "Oreo" blir S7 sin siste.

 

 

Dessverre må jeg bare si meg enig i det meste du skriver. Dog, skrote alt er vel å gå baklengs inn i fremtiden. Men nye versjoner bør låses slik at grunnversjonen ligger løs, og eventuelle skall nektes å gripe inn slik at det hindrer oppdatering av selve OSet. Så kan brukeren selv velge å disable produsentspesifikke skall som ikke takler siste versjon, på samme måte som apper som ikke takler nyeste versjon blir disablet.

 

Det bør kunne gjøres uten å starte tilsynelatende fra scratch.

 

 

Joda, der tok jeg veldig hardt i, haha. "Problemet" (spørs hvordan og hvem man spør) med Android er jo at det finnes for mange ulike modeller som har veldig forskjellige hardware-komponenter. Noen har SoCs fra Qualcomm, som krever sine egne drivere, Samsung bruker sin egen Exynos, som krever sine egne proprietære drivere, libs etc, og samme med MediaTek, så hver eneste oppdatering fra Google må naturligvis tilpasses de ulike hardwarene, og her forsvinner det en god del tid. Ikke bare skal softwaren kjøre perfekt, men så skal jo gjerne UI/UXen mellom store oppdateringer endres og gjøres penere. Så må operatørene sette fingrene sine i dette også om det er endringer i radio firmwaren etc. som gjerne ikke er kompatibel eller kan skape problemer for utstyret deres. 

 

Sammenligner vi med iOS og iPhone, så oppdateres operativsystemet "in-house" hvor de har stålkontroll på alt. De slipper unna alt det Android må, med unntak av operatørbiten, da jeg mistenker at Apple også kan gjøre feil med radioteknologi, men de gjør i såfall dette FØR de annonserer oppdateringen, slik at alt er klart. 

 

Det er en del som sier "Vel, hva med Windows da? Masse forskjellig hardware, men alle får oppdateringer fra Microsoft", og det er her svaret gjerne ligger for Google, men det fungerer ikke slik Android opererer i dag. Så de må i såfall skrote det aller meste av "kjernen" (ikke kernelen) og bygge det opp igjen. De jobber helt sikkert med det nå, men dette er noe som tar mange år, så vi får nå bare se etterhvert. Android forblir nok Android, men jeg tør å tippe at de jobber med noe "nytt". 

 

 

Vedrørende tilpasning til forskjellig HW, så er det nok ikke det mest tidkrevende. Bare å se på tid fra Google slipper ny versjon, til de telefonene som kjører stock Android blir oppdatert. Der er vel stort sett bare å gjøre noen få driveroppdateringer og ellers innstillinger som skiller fra basismobilene som selges under Nexus-logoen.

 

Unnskyldningene har jo alltid vært tilpasning av f.eks. touchwiz og tilsvarende skall, og tilpasninger som gjøres av mobiloperatørene, som Telia og Telenor. Spesielt Telenor virker som er ivrigere på å gjøre egne endringer på skallet til de forskjellige merkene de selger med bindingstider.

Lenke til kommentar

 

 

Fikk den til min S7 for en uke siden.

Da har du ikke nordisk programvare på telefonen din (kan sjekkes med *1234# , CSC linjen)

Hmm. Har norske nettbutikker lov til å selge telefoner med programvare som er for annen region enn nordisk?

 

Jepp, de selger telefoner fra Polen etc. Selve telefonen er kliss lik den som selges her og alle andre steder, men det er da programvaren som er pittelitt annerledes. Er dog null stress å rette på dette selv, men det er forståelig at dette høres rart ut. 

Endret av µT.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...