Gå til innhold

Svensk partileder - Vi kan ta imot 30-40 millioner innvandrere


Anbefalte innlegg

Europa har gitt de mindre utviklede og mindre siviliserte kontinentene en smak på hva det vil si å bo i et mer utviklet samfunn. Zimbabwe er et godt eksempel på hva som skjer før og etter at Europeerne styrer. Rhodesia var afrikas matkurv etter at det ble overtatt av hvite menn. Se på det nå. Et land i ruiner. Samme med Sør-Afrika før og etter apartheid. Mandela, en terrorist, har latt landet gå utfor etter han og hans parti tok over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Europa er ansvarlig for de dårlige forholdene i Afrika. Vi har ødelagt Afrika, vi har stjålet fra Afrika og plyndret Afrika. Vi har ett historisk ansvar i å hjelpe Afrika til å få til sine samfunn igjen.

 

Å arve historisk ansvar er en temmelig slipperyslope..

 

Det er også mange flere grunner som ligger til rette for at historien er blitt som det er. Å legge hele ansvaret på Europa som en felles enhet flere generasjoner senere synes jeg blir feil.

Lenke til kommentar

Helt klart arv. Det ser vi ved at mange som kommer fra den tredje verden ikke forandrer adferd etter at de har kommet til Europa eller har fått muligheten til å endre adferd i landet de bor i. Dette gjelder ikke alle land, men Afrika sør for Sahara utmerker seg som et land der menneskene er spesielt dårlig til å bedre sin egen situasjon til tross for massive naturressurser.

Lenke til kommentar

Helt klart arv. Det ser vi ved at mange som kommer fra den tredje verden ikke forandrer adferd etter at de har kommet til Europa eller har fått muligheten til å endre adferd i landet de bor i. Dette gjelder ikke alle land, men Afrika sør for Sahara utmerker seg som et land der menneskene er spesielt dårlig til å bedre sin egen situasjon til tross for massive naturressurser.

 

Kollektiv adferd endres ikke på en generasjon, enten den er arvet eller miljøbetinget. 

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart arv. Det ser vi ved at mange som kommer fra den tredje verden ikke forandrer adferd etter at de har kommet til Europa eller har fått muligheten til å endre adferd i landet de bor i. Dette gjelder ikke alle land, men Afrika sør for Sahara utmerker seg som et land der menneskene er spesielt dårlig til å bedre sin egen situasjon til tross for massive naturressurser.

 

Übermensch syntes negerene er dumme av natur ja, classy. Det blir vel bortimot tidenes paradoks å lire av seg noe slikt.

 

Og vi trenger vel ikke å gå lengre enn til Obama for å motbevise den da det skal fortelle oss at det ikke er arv men derimot miljø som er den desidert største faktor.

Lenke til kommentar

 

Europa er ansvarlig for de dårlige forholdene i Afrika. Vi har ødelagt Afrika, vi har stjålet fra Afrika og plyndret Afrika. Vi har ett historisk ansvar i å hjelpe Afrika til å få til sine samfunn igjen.

 

Å arve historisk ansvar er en temmelig slipperyslope..

 

Det er også mange flere grunner som ligger til rette for at historien er blitt som det er. Å legge hele ansvaret på Europa som en felles enhet flere generasjoner senere synes jeg blir feil.

 

Jeg legger ikke hele ansvaret på Europa, jeg bare sier vi har et historisk ansvar i å rette opp ting i Afrika.

Lenke til kommentar

 

Obama er halvt hvit og vokste opp blant hvite mennesker.

 

 

Altså miljø.

 

Ikke den jevne neger fra down town Detroit med andre ord.

 

 

Altså miljø.

 

Geir :)

 

 

At han er halvt hvit er ikke miljø. At han voks opp blant hvite mennesker har muligens hatt innvirkning på atferd, men ikke så mye som genetisk sammensetting.

Lenke til kommentar

 

 

Europa er ansvarlig for de dårlige forholdene i Afrika. Vi har ødelagt Afrika, vi har stjålet fra Afrika og plyndret Afrika. Vi har ett historisk ansvar i å hjelpe Afrika til å få til sine samfunn igjen.

 

Å arve historisk ansvar er en temmelig slipperyslope..

 

Det er også mange flere grunner som ligger til rette for at historien er blitt som det er. Å legge hele ansvaret på Europa som en felles enhet flere generasjoner senere synes jeg blir feil.

 

Jeg legger ikke hele ansvaret på Europa, jeg bare sier vi har et historisk ansvar i å rette opp ting i Afrika.

 

 

Vi har ikke noe annet ansvar enn det vi har over oss selv. Afrika fikk en sjanse av Europeere til å bli litt siviliserte men tok ikke muligheten. Vi trenger ikke gi dem flere sjanser. Fremtiden deres får de stå for selv.

Lenke til kommentar

 

Å arve historisk ansvar er en temmelig slipperyslope..

 

 

Enig. 

 

Vi arver ikke fedrenes synder. Men vi har et selvstendig ansvar for å ikke gjenta dem.

 

Derimot er fedrenes synder relevante som forklaringsmodell, det er ikke sånn at vi ikke arver konsekvensene...

 

Geir :)

 

Her har vi tross alt ikke bare arvet konsekvensene, vi har også arvet rikdommen våre forfedre plyndret fra disse områdene, som igjen har skapt grunnlag for dagens rikdom i våre områder.

Lenke til kommentar

Jeg legger ikke hele ansvaret på Europa, jeg bare sier vi har et historisk ansvar i å rette opp ting i Afrika.

 

Nå er jeg veldig pirkete nå Zeebra, men ja.. for å rette opp i noe så må man ha en visjon om hva som er rett, i dette tilfellet det korrekte levesettet. Dette er noe jeg tror de må finne ut av selv, her tror jeg dem må de få ta tiden til hjelp.

 

Men jeg er helt enig i at vi bør hjelpe til, spørsmålet blir da hvordan vi bør hjelpe til..

Jeg har egentlig ikke tenkt så alt for mye over dette men det som slår meg er bedre internasjonale handels avtaler og muligens promotering av utdanning samt egen produksjon av mat og andre nødvendige varer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Europa er ansvarlig for de dårlige forholdene i Afrika. Vi har ødelagt Afrika, vi har stjålet fra Afrika og plyndret Afrika. Vi har ett historisk ansvar i å hjelpe Afrika til å få til sine samfunn igjen.

 

Å arve historisk ansvar er en temmelig slipperyslope..

 

Det er også mange flere grunner som ligger til rette for at historien er blitt som det er. Å legge hele ansvaret på Europa som en felles enhet flere generasjoner senere synes jeg blir feil.

 

Jeg legger ikke hele ansvaret på Europa, jeg bare sier vi har et historisk ansvar i å rette opp ting i Afrika.

 

 

Vi har ikke noe annet ansvar enn det vi har over oss selv. Afrika fikk en sjanse av Europeere til å bli litt siviliserte men tok ikke muligheten. Vi trenger ikke gi dem flere sjanser. Fremtiden deres får de stå for selv.

 

Hvor mye vet du om Afrika før kolonitiden? Hva vet du om hvordan Afrika hadde utviklet seg hvis ikke Europa hadde plyndret kontinentet?

Lenke til kommentar

 

Jeg legger ikke hele ansvaret på Europa, jeg bare sier vi har et historisk ansvar i å rette opp ting i Afrika.

 

Nå er jeg veldig pirkete nå Zeebra, men ja.. for å rette opp i noe så må man ha en visjon om hva som er rett, i dette tilfellet det korrekte levesettet. Dette er noe jeg tror de må finne ut av selv, her tror jeg dem må de få ta tiden til hjelp.

 

Men jeg er helt enig i at vi bør hjelpe til, spørsmålet blir da hvordan vi bør hjelpe til..

Jeg har egentlig ikke tenkt så alt for mye over dette men det som slår meg er bedre internasjonale handels avtaler og muligens promotering av utdanning samt egen produksjon av mat og andre nødvendige varer.

 

Ok, da er vi faktisk ganske enige. Jeg mener at dagens hjelp ikke hjelper, og at vi må finne en annen måte som kan bidra til selvhjelp. Det hjelper ikke å droppe mat på folk i Afrika når problemet er matproduksjonen. Da må vi heller hjelpe dem å hjelpe seg selv til å produsere nok mat, eventuelt hjelpe med infrastruktur osv.

 

Utdanning er en viktig del av hjelp vi kan bidra med til Afrika. Ikke i form at vi skal diktere hva de skal lære, men at vi kan bidra med resurser slik at de kan bygge opp et eget og sterkt utdanningssystem basert på egne preferanser og egen kultur.

 

Jeg mener det vil tjene alle parter. Et bedre Afrika vil også hjelpe Europa.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Vi har ikke noe annet ansvar enn det vi har over oss selv. Afrika fikk en sjanse av Europeere til å bli litt siviliserte men tok ikke muligheten. Vi trenger ikke gi dem flere sjanser. Fremtiden deres får de stå for selv.

 

Hvordan kommer man seg frem til et slikt syn? Hvilke historiske bøker eller internetsider må man lese for å komme seg frem til: Afrika fikk en sjanse av Europeere til å bli litt siviliserte men tok ikke muligheten. Vi trenger ikke gi dem flere sjanser.

 

Det gjør meg nesten vondt å lese innleggene dine til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da Europeerne kom til Afrika var afrikanerne svært underutviklet og levde i samfunnet som lignet Europe under steinalderen. Etter at Europa hadde hjulpet Afrika til å starte noen mer sofistikerte samfunn med matproduksjon og undervisning kom de litt på vei men så fort avkolonialiseringen startet gikk mye av samfunnene tilbake til sitt gamle vannstyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...