Gå til innhold

Farvel, Djuice. Du blir ikke engang savnet av dine egne


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har egentlig bare fire valg.
Telenor, ICE, Hello og Telia.
Av disse har kun Telenor og Telia egen infrastruktur for mobiltelefon.

Djuice, Talkmore, Chess, Onecall osv. er bare datterselskaper eller heleide merkevarer som eies av gigantene Telenor og Telia.
Kartellene deler markedet mellom seg, og gidder ikke å kunkurrere på pris og kvalitet.

 

En gang i tiden valgte jeg faktisk Djuice fordi de hadde den  beste  mest akseptable kombinasjonen  av datakvote og pris.

Tekniske feil i deres datasystemer skrudde av min mobildata etter å ha brukt rett over halvparten av månedens datakvote, og de gadd aldri å fikse det.

Supporten deres, som er et dyrt, femsifret nummer, brukte mye tid og hundrevis av kroner på å forstå at jeg ikke hadde regnet feil.

Telenor-kunder er kanskje idioter, men jeg vet faktisk forskjellen på 5 og 9 gigabytes.

Fikk redusert neste måneds telefonregning med 300 kroner, men det var etter en lang og dyr telefonsamtale med deres femsifrede support-nummer, og jeg hadde dessuten kjøpt en del datapakker natten før for å få tilgang til nettet igjen. tror ikke jeg gikk i pluss.

 

Har vært kunde hos Telia og operatører som bruker Telia sin infrastruktur siden den gang.

Om jeg trenger å snakke med dem, chatter jeg gratis i nettleseren, og de sperrer ikke for åttesifrede telefonnummer. En mye mer etisk bedrift.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ryktet skal ha det til at Telenor skal lansere en ny ungdomssatsing den 7.3. Jeg er snart 60, og merker angsten.

 

 

På Telenor sin hjemmeside står det følgende med stor skrift:

 

 

You'll never guess
Vi kommer med noe helt nytt 07.03.2017. Følg med!

 

Jeg gjetter at de kommer med et dyrt og dårlig abonnement som bare en idiot ville falle for.

Og jeg håper det ikke stemmer.

 

Markedet trenger et abonnement med stor datakvote. Nåværende vinner er 60 GB fra Telenor. Telia har bare 40.

Jeg gjetter overhode ikke at vi får et nytt mobilabonnement med 100 GB til en rimelig pris.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Der var "Yng" lansert.

Et abonnement som diskriminerer alle under 18 og over 28 år.

Ikke at vi vil ha dette abonnementet, men dette er diskriminering.

 

De påstår at man kan streame musikk (Spotify) uten å bruke av datakvoten sin.

Dette er ulovlig, vi har regler for nettnøytralitet.

Dessuten er ikke Spotify stoforbruker av data.

Vekk meg når dere støtter Youtube, Netflix og wireless hotspot!

 

Man kan bytte bort "fri tale" mot en ekstra gigabyte.

 

Med Autobooster får du automatisk 1GB for 49,- hvis du går tom.

49 er billigere enn 79, men jeg vil ikke ha automatikk. Skru heller ned hastigheten slik som de andre operatørene, så velger jeg selv om jeg trenger den ekstra gigabyten!

 

Den største datakvoten de tilbyr er 12 GB.

Nei, jeg har ikke glemt en null.

12 GB.

Unge mellom 18 og 28 bruker så lite mobildata...?

 

 

Jeg tror han her sitter i styret i Telenor:

 

 

"Nå lager vi et sånt abonnement som ungdommen liker!"

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Samme for meg om appen heter Mitt Telenor eller Min Djuice. Det er ikke sjans for at jeg skal bruke over 5GB mobildata. Jeg gjør ingenting annet enn å browse på nett og høre på spotify som bruker mobildata når jeg er ute og borte fra WIFI. Filmer og streams gjør man på PC'n hjemme. Oppdateringer laster jeg ned kun på wifi.

 

Ingress og Pokemon GO bruker veldig lite mobildata så de er jeg aldri bekymret for å bruke ute.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg ligger på litt over 3GB i mnd vanligvis (jeg hadde 3GB data men fikk stadig beskjed på slutten av mnd av kvoten nærmet seg tom, og jeg burde oppgradere til 5GB for 49,- mere i mnd.). Det er vel nettleser og spotify som tar mesteparten.

 

Jeg får subsidiert en del av regningen fra jobb, derfor har jeg telenor. Bruker bare mobilen til det jeg sa. Er aldri på noe hytte, og reiser ikke mere enn at jeg bruker tlf til nettsurfing på toget. Ringer også svært lite ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Med så lavt databruk, hvorfor har du Telenor? De er kanskje ikke billigst for en med ditt bruk.

 

Jeg streamer film på hytta og ellers på reise.

Da forsvinner data fort.

Fordi at folk flest er nødvendigvis ikke som deg. 

 

Enkelte ønsker visse tjenester, og ekstra service på bekostning av andre ting som f.eks data\pris.

Lenke til kommentar

Man kan bytte bort "fri tale" mot en ekstra gigabyt

Den største datakvoten de tilbyr er 12 GB.

Nei, jeg har ikke glemt en null.

12 GB.

Unge mellom 18 og 28 bruker så lite mobildata...?

Hvis 12gb ikke er nok for en gjennomsnittlig ungdom/person mellom 18 og 28, så er det jaggu meg på tide å titte litt opp også av og til. Eneste hvis man tar buss hver eneste dag i flere timer, og ikke klarer seg uten youtube eller netflix. Men dette er ikke flertallet.

Lenke til kommentar

Den målgruppen som Yng beskriver bor ofte på hybel, og reiser mye kollektivt.

Da brukes mer data enn dere som bare twitrer.

 

Her kunne Telenor hatt et skikkelig hybel-abonnement som holder til Netflix på kveldene.

 

Nå må jo studentene ha både mobil, og kablet internett på hybelen.

 

Jeg ser minst like mye YouTube via mobilnettet, som via fiber hjemme.

Men jeg velger lav oppløsning på mobilnettet, ellers holder datakvoten noen få dager.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Her kunne Telenor hatt et skikkelig hybel-abonnement som holder til Netflix på kveldene.

 

Nå må jo studentene ha både mobil, og kablet internett på hybelen.

Kjenner ingen som ikke har wifi på hybelen, eller som foretrekker å ha et dyrt mobilabonnement. Flere får også wifi inkludert i prisen.

Regner med det er billigere å dele på internett-regningen med flere i kollektivet enn å ha et 20gb mobilabonnement.

Lenke til kommentar

Hvis 12gb ikke er nok for en gjennomsnittlig ungdom/person mellom 18 og 28, så er det jaggu meg på tide å titte litt opp også av og til. Eneste hvis man tar buss hver eneste dag i flere timer, og ikke klarer seg uten youtube eller netflix. Men dette er ikke flertallet.

 

Youtube og Netflix bruker ekstremt mye mer data enn vanlig nettlesing, så om du klarer deg uten dette på mobilen din så vil du har 5% av databruken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...