Gå til innhold

Nå kommer ultrahurtig lading til YX


Anbefalte innlegg

No er det på gang ein utbygging av ladestasjonar i Nord-Noreg (desverre ikkje Finnmark). Men på grunn av lite kundegrunnlag er denne utbygginga førebels heilt avhengig av støtte frå ENOVA.

 

Dei nye "lynladarane" er ein rein komersiell utbygging, og vil derfor måtte plasserast der utbyggarane ser det mogeleg i tene inn att investeringskostnaden.

 

Men husk at dei nye elbilane også kan bruke eksisterande 50 kW hurtigladar. 

 

Grensa til Finnmark? Feks Nordreisa da? Det er vel tett under 710 km strekning Nordreisa - Vardø;  Nordreisa - Kirkenes 700 km;  Nordreisa - Kjøllefjord 610 km;  Nordreisa - Hammerfest ca 350 km;  Nordreisa - Alta er kun 220 km

 

Og ja oppgitte distanser er kun en vei :D

 

Så at det bygges hurtiglading i Troms akkurat det hjelper ikke de som ønsker å kjøre el-bil i finnmark. Sagt på en annen måte, utbygging av hurtigladere i Troms er like aktuelt og nyttig for øst-finnmark som det er for folk I Namsos at det kommer hurtigladere i Oslo. Oslo - Namsos er det kun 69 mil :D

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

...

Høyere spenning, høyere strøm, tykkere kabler, aktiv kjøling av kablene...det er en overkommelig oppgave å bringe høy effekt frem til batteripolene..

 

Den store utfordringen ligge i batterikjemien. Dagens batterier stopper stort sett på 2C, kan du få økt dette til 6C uten at det går ut over andre viktige egenskaper så er elbilen i mål teknisk sett. Da kan du legge til 10% på batteriet for hvert minutt du lader og du kan også klare deg med mindre batteripakker. 100kWh batteri er vel og bra men det tar evigheter å lade selv med 120kW. Hva hvis batteriet var halvparten så stort men ladet med 3 ganger så høy effekt? Mer enn stort nok til daglig bruk, samtidig som du bruker mye kortere tid de få gangene du må innom hurtigladeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

...

Høyere spenning, høyere strøm, tykkere kabler, aktiv kjøling av kablene...det er en overkommelig oppgave å bringe høy effekt frem til batteripolene..

 

Den store utfordringen ligge i batterikjemien. Dagens batterier stopper stort sett på 2C, kan du få økt dette til 6C uten at det går ut over andre viktige egenskaper så er elbilen i mål teknisk sett. Da kan du legge til 10% på batteriet for hvert minutt du lader og du kan også klare deg med mindre batteripakker. 100kWh batteri er vel og bra men det tar evigheter å lade selv med 120kW. Hva hvis batteriet var halvparten så stort men ladet med 3 ganger så høy effekt? Mer enn stort nok til daglig bruk, samtidig som du bruker mye kortere tid de få gangene du må innom hurtigladeren.

 

 

Det er jo vesentlig lettere å øke spenningen, enn strømmen. Men da får en problemer med dagens batteripakker som kun kan utnytte rundt 400V. 

 

For min del er det helt fint slik det er nå hos Tesla, men jeg kjører ikke kjempe langt så det er jo ikke så ofte jeg havner i situasjonen. Men når jeg først gjør  det har jeg somregel noe å gjøre slik at det ender opp med at bilen venter på meg :)

Lenke til kommentar

 

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

...

Høyere spenning, høyere strøm, tykkere kabler, aktiv kjøling av kablene...det er en overkommelig oppgave å bringe høy effekt frem til batteripolene..

 

Den store utfordringen ligge i batterikjemien. Dagens batterier stopper stort sett på 2C, kan du få økt dette til 6C uten at det går ut over andre viktige egenskaper så er elbilen i mål teknisk sett. Da kan du legge til 10% på batteriet for hvert minutt du lader og du kan også klare deg med mindre batteripakker. 100kWh batteri er vel og bra men det tar evigheter å lade selv med 120kW. Hva hvis batteriet var halvparten så stort men ladet med 3 ganger så høy effekt? Mer enn stort nok til daglig bruk, samtidig som du bruker mye kortere tid de få gangene du må innom hurtigladeren.

 

 

Det er jo vesentlig lettere å øke spenningen, enn strømmen. Men da får en problemer med dagens batteripakker som kun kan utnytte rundt 400V. 

 

For min del er det helt fint slik det er nå hos Tesla, men jeg kjører ikke kjempe langt så det er jo ikke så ofte jeg havner i situasjonen. Men når jeg først gjør  det har jeg somregel noe å gjøre slik at det ender opp med at bilen venter på meg :)

 

Du får uansett ikke gjort stort med dagens biler. Mulig noen av dem kan oppgraderes til å bruke den effekten de *egentlig* er konstruert for men utover det, ikke så mye..

 

En interessant mulighet er å omkonfigurere batteriet under lading. Hvis du ser på batteripakka som to parallellkoblete 400V-batterier, så kan du koble dem i serie i stedet og lade med 800V(dobbel effekt men samme strøm+kabeltykkelse). Men det er fortsatt en teknikk som ikke er aktuell før på kommende modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

hele veien til Trondheim

Nok en gang er Nord-Norge ekskludert. Jeg vil dermed boikotte YX og vil ikke fylle bensin på deres bensinstasjoner her oppe.

 

 

Hvorfor forventer du samme pris og samme tilgjengelighet i et område der kundegrunnlaget er ekstremt mye dårligere?

 

Denne investeringen er dyr, og må derfor gjøres der det er flest mulig å fordele kostnadene på.

Leste også tidligere, at Fortum ville gi midler til evt. utbyggere i nord, men ingen meldte sin interesse.

Lenke til kommentar

 

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning? 

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

Maks ladeeffekt kommer an på hva bilen er satt opp med. Det er fra 50kW og oppover. Men alle med hurtiglading kan benytte ultrahurtige ladere ,men får da kun det de klarer å ta i mot.

 

 

Nei, om de satser på 1000V og 120A vill ikke feks en Tesla kunne utnytte de 120kW på grunn av spenningen, da ligger en på rundt 50ish kW. 

 

 

nettopp..det bilen er satt opp på å ta imot :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle gjerne hatt mer info rundt ladestasjonene, er ikke bare bare å få dagens elbiler til å lade med slik effekt. Satser de på høyere spenning?

 

Men kjempe bra utvikling, til og med de største skeptikerne begynner å få mindre rekkevidde angst etterhvert. Og det er på tide :p

Maks ladeeffekt kommer an på hva bilen er satt opp med. Det er fra 50kW og oppover. Men alle med hurtiglading kan benytte ultrahurtige ladere ,men får da kun det de klarer å ta i mot.

Nei, om de satser på 1000V og 120A vill ikke feks en Tesla kunne utnytte de 120kW på grunn av spenningen, da ligger en på rundt 50ish kW.

nettopp..det bilen er satt opp på å ta imot :-)

Men går de for en lavere spenning, så kan em ta i mot mer. Det er vell egentlig poenget:p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg savner bedre tilrettelagt lading. For eksempel tak over ladested. Når man fyller bensin, kan man gå tørr ut av bilen. Mens elbilister må ut i regn og snø. I tillegg må vi løpe gjennom regnet for å komme oss inn på bensinstasjonen for en pølse.

Tilbake i bilen er alle gjennomvåte og bilen dugger ned på innsiden av vinduene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...