Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne fjæren brukket?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Har akkurat hatt bilen min inne på Eu-kontroll og har fått den reparert for 15500 kroner ref denne tråden. Det ble bla gjort arbeid på opphengskule og ledd på venstre side foran. I dag når jeg skulle kjøre med madammen kom det kraftige dunkelyder foran på høyre side. Fikk madammen til å ta rattet slik at jeg kunne undersøke. Slik jeg ser det så kan fjæren foran være brukket? Har lagt ved video under. Kan jeg kjøre med bilen slik den er nå til verksted eller må jeg bruke Naf? Burde dette ha vært oppdaget på Eu-kontroll? 


https://goo.gl/photos/9qhRDU5yjE7wodU3A

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man ser bruddet oppe ved ring 3 venstre side.  litt ut i videoen kommer noe kvitt til syne der, og det er bruddet. Det ser ut som et tretthetsbrudd og nei dette er ikke noe de nødvendigvis burde sett på eu kontrollen. Dette kan ha skjedd like etter dessverre.

 

Noen velger å kjøre bilen slik i håp om at det går bra. Men din er knekt sånn ca midt på, så faren for at deler av fjæren hopper ut og evt punkterer dekket ditt i fart er stor. 

 

Jeg ville enten kjørt rolig og forsiktig til verksted hvis det er i nærheten, men har du medlemskap hos naf falck viking så heller bare brukt det. 

Endret av Smultring77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Relativt vanlig at fjørene går inn i dekket på Peugeot 307. Ville brukt NAF...

Øttøtøtøt! Ikke bare 307 nei! Min '86 505 GTI Break gjorde nettopp det. I 110KM/t i en forbikjøring på en akkurat bred nok vei for meg og den tyske bobilen jeg passerte. Eneste gangen i mitt liv jeg har fått våt flekk i buksen uten at det var planlagt... Det gikk merkverdig nok bra for alle, inklusive biler. Men det var noen spennende sekunder å få roet en bil full av flyttelass på bare 3 dekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjipt at du skulle få mer trøbbel så fort.

Det er VELDIG vanlig at fjørene foran på 307 knekker, fjørbeinslageret låser seg også knekker fjøra pga at toppen ikke "blir med rundt" når du svinger.

Dette er noe som mest sannsynlig ikke vil bli oppdaget på EU, med mindre du har en mekaniker som har vært borti problemet før å derfor kjenner at det er "på tur" (noe som det heller ikke alltid gjør, kan ryke uten mye forvarsel)

 

Edit: Det du MÅ bytte er den fjøra og topplageret. Du burde også bytte det samme på andre siden som nevnt. Å når du først må ha opp alt kan du egentlig bytte dempere også

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er VELDIG vanlig at fjørene foran på 307 knekker, fjørbeinslageret låser seg også knekker fjøra pga at toppen ikke "blir med rundt" når du svinger.

 

 

Stemmer nok. Har også opplevd fjærbrudd foran på min 307SW.

Det var tydeligvis et kjent svakhet, for når jeg kom inn på merkeverkstedet etter å ha blitt fraktet dit med bergingsbil (hos meg ble noe stående å skrape metall mot metall sånn at bilen ikke var kjørbar) mumlet kundemottaken om "utvidet garanti" uten at jeg hadde rukket å fremme krav om noe som helst.

Min bil var på det tidspunktet 6 år gammel og gått ca 120k km, men BOS tok altså dette på såkalt utvidet garanti uoppfordret og uten diskusjon.

Nå er vel muligens trådstarters bil såpass mye eldre(?) at det er lite realistisk at de skal påta seg et tilsvarende ansvar for denne.

Men kanskje greit å sjekke med et merkeverksted for sikkerhets skyld? Si noe sånt som at man har hørt at fjærbrudd foran har vært en kjent svakhet på 307 og at man har dekket bytte av fjærer også etter garantiutløp. Dvs et sted går det vel en grense for hvor lenge etter utløp av nybilgarantien man påtar seg noe ansvar, men kanskje lurt å forhøre seg om hvor den grensen går?

Endret av Bgr
Lenke til kommentar

Sjekket litt opp i historien til bilen nå. Begge fjærene foran var bytte på merkeverksted i februar 2011. Skal ikke fjærer holde mer enn 73.000 kilometer og 6 år? 

Høres nokså normalt ut dette. Dessverre. Jeg hadde en Vectra C som hadde samme syken. Gamle Avensis også. Dvs fjæren knakk ikke nødvendigvis på Avensisene, men topplageret hang seg opp, og styringen ble helt tullete. Vectra var mye plaget med fjærknekk, gjerne alt etter et par år, og de kom med modifiserte topplagre samt gummitapp i enden på bunnen av fjæren (omtrent som fingerbøl). Det hjalp en god del på de, men mange Vectraeiere opplever fjærknekk før 100.000KM. Mange andre modeller som også sliter med fjærknekk. At vi salter i hjel veiene her i Gnore hjelper jo ikke akkurat på...

 

Som nevnt tidligere; har du tid å vente litt på delene så er det endel å hente på å kjøpe deler i det store utland. Alt etter hvor mye du trenger/vil bytte, så trenger du repkit til topplagre, nye dempere, støvhetter, og 2 st fjærer.  Prisene i Norge for samme deler er dobbelt eller tredobbelt...

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Sjekket litt opp i historien til bilen nå. Begge fjærene foran var bytte på merkeverksted i februar 2011. Skal ikke fjærer holde mer enn 73.000 kilometer og 6 år?

Er nok vanlig på en bil som er plaget med dette.

På en sierra jeg hadde knakk den ene fjæren på 195 tusen, men bare helt nederst så kunne fint bruke bilen fordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...