Gå til innhold

«PewDiePie» svarer på kritikken i ny video


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

 

Sist jeg sjekka var var verken  Disney eller Youtube en stat. Og derfor har det ikke noe med ytringsfrihet å gjøre.

 

Hadde den  Svenske stat bøtelagt han, fengslet  han, eller nektet han å bruke internett, ja da hadde hans ytringsfrihet blitt krenket. Men  YT har ikke gjort noe annet enn å  gå ut av sammarbeid med han, de har ikke  stengt kanalen hans eller  noe slikt.

"Freedom of speech is the right to articulate one's opinions and ideas without fear of government retaliation or censorship, or societal sanction"

Nei det er det ikke.

 

Om noen sier noe rasistisk offentlig kan de sparkes av private bedrifter. Uten at deres talefrihet har blitt berørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En nyhetsartikkel er ikke stedet til å mene noe om hvorvidt media har feilrepresentert ham. Slikt har vi kronikker og kommentarsjangeren til.

 

For øvrig er min mening (jeg er ikke artikkelforfatter her, men redaktør) at WSJ i det aktuelle klippet (har ikke lest artikkelen) har gått for langt i klippingen. Wired-artikkeloverskriften (som siden har blitt endret) var også et overtramp.

 

Det betyr likevel ikke at det er en stor konspirasjon mot ham og YouTube-ere som det virker som at han er overbevist om. Det betyr heller ikke at jeg mener han er fritatt fra kritikk her – vitsene var elendige forsøk på sjokkhumor, og du skal være ganske tonedøv og naiv for å ikke skjønne hvorfor denne typen innhold fort kan skape reaksjoner.

 

Genrelt sett har mediene vært innafor når de har dekket ham og det han gjør. Jeg synes Pewediepie svartmaler mediene i responsen sin, og han virker merkelig nok ikke klar over hvor mye innflytelse han faktisk har. Han langer ut mot mediene, og bruker mer tid på det enn å kommentere den aktuelle saken. Det er trist.

En nyhetsartikkel om at han sier at de tar han ut av sammenhengen er så definitivt ett sted hvor en kan si hvorvidt dette stemmer eller ikke. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det bør være ett sentralt element i artikkelen.

 

Mediene prøver å fremstille det som om at det å vitse med nazisme er med på å legitimere nazisme, men dette er stikk motsatt av hvordan ting faktisk virker.

 

Det å gå etter Pewdiepie for dette er tåpelig. Det hadde vært langt bedre å gå etter for eksempel muslimer/imamer på YouTube/Twitter og i moskeer som faktisk sprer anti-semittisme, og ekte kvinneundertrykkelse. Og ikke minst YouTube/Twitter for å tillate dette, men pga identitetspolitikken som herjer i mediehusene så kommer ikke dette til å skje.

 

Og at han bruker mye tid på å angripe mediene er ikke rart når de faktisk angriper han på den måten de gjør.

 

Selskaper som Disney og Google har selvfølgelig all rett til å selv velge hvem de støtter, men samtidig så har brukere rett til å kritisere de for den politikken de velger å stå for.

 

Mediene forsøker å få det til å fremstå som om de er i ferd med å vinne denne kampen mot Pewdiepie, men alt de gjør er å distansere seg fra det svært lukrative markedet han har kontakt med.

Endret av Zicos
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Men... Han tjener jo veldig mye på å gjøre veldig lite, det er jo et faktum. At Google Og Disney ikke ønsker å støtte han økonomisk basert på at Han har postet noe som ikke Google eller Disney kan stå for er jo faktisk helt greit. Det er jo de som bestemmer om de vil støtte han eller ikke. Hvorvidt han mener de tingen han poste reller ikke, elle rom det er Disney eller Google som har misforstått budskapet eller whatever er ikke relevant. Det som er Relevant er hvordan Google Og Disney oppfatter budskapet. Hvis Google og Disney mener at han oppfører seg på en måte som ikke er i samsvar med deres regler så har dem rett til å stoppe den økonomiske støtten. Dette er ikke forste gang han har postet ting som de har reagert på, denne gangen valgte de å gjøre kort prosess. Og det er dem frie til å gjøre, og ergo uproblemtaisk.

 

Han tjener ikke penger på det han gjør, men pga markedet han har. En Pewdiepie video når flere millioner seere i ett av de mest ettersøkte markedene som i tillegg er svært vanskelig å nå for selskaper.  Det er derfor store selskaper nå også kommer til å ønske å pynte opp e-sport og gjøre det mer kommersielt da det er en markedsføings-plattform rettet direkte mot markedssegmentene som de ikke lenger er i stand til å nå gjennom tradisjonelle medier.

 

 

 

 

Han mener man kan kødde med alt, men er egentlig mest opptatt av å bekjempe hat, forstå det den som kan. Men selvskryt skal man høre på, det kommer fra hjertet...

 

Det gjøre narr av "hatere" er med på å undergrave disse "haterne". Dette er elementær kunnskap. Hvorfor tror du at det i totalitære diktatur er ulovlig å gjøre narr av lederne?

Endret av Zicos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Storm i et vannglass er ikke en ting når du har 50 millioner mennesker som følger med på videoene dine og blir påvirket av dem.

Hvor kraftig en storm er måles vel ikke ut ifra hvor mange som ser den?

 

jo, på mange måter, men selv om den ikke gjorde det, så blir "vannglasset" målt av det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han mener man kan kødde med alt, men er egentlig mest opptatt av å bekjempe hat, forstå det den som kan. Men selvskryt skal man høre på, det kommer fra hjertet...

 

Det gjøre narr av "hatere" er med på å undergrave disse "haterne". Dette er elementær kunnskap. Hvorfor tror du at det i totalitære diktatur er ulovlig å gjøre narr av lederne?

 

Det er ikke åpenbart at å få folk til å gå rundt med nazi-skilt er å gjøre narr av hatere. Snarere virker det å være en "føkk dere til dem som bryr seg, jeg gjør hva jeg vil". I så fall kan man ikke si at han har noen egen agenda, utover infantil trass. Da hele fyren virker nokså umoden, så heller jeg mest mot det. Om du kan vise til noen filmer som han har laget for å motvirke hatideologier (uten å være laget under massivt press utenfra), så får jeg heller revurdere mitt inntrykk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vi bør helst ikke støte noen med humor. Jeg syns at butikker som selger monty python burde boikottes. Monty python var svært støtende i sin tid. For å ikke nevne south park, nei visse ting kan man ikke spøke med. All humor må nøye redigeres. Mat Stone som er av jødisk opphav må være antisemittist for south park er mye drøyere enn Pewdie Pie. Hva med American Dad? De gjør narr av alt og alle og det syns folk flest er greit. Hensikten med videoen er jo å vise noe som er drøyt for så og ta avstand fra det. South park er pokker meg like mye rettet mot barn som hans kanal er. Til slutt fra en jødisk venn av Felix

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...]

 

Han tjener ikke penger på det han gjør, men pga markedet han har.

 

Han tjener selvfølgelig penger på det han gjør.

 

Marked og produkt må være "harmonisk", man kan ikke ha det ene uten det andre. Uten å lage noe eller ved å lage 10 timers videoer der han teller (og seerne blir vekk) så tjener han ingenting. Hvis han lager det samme som nå og markedet forsvinner, folk blir lei og slutter å se, så tjener han ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vi bør helst ikke støte noen med humor. Jeg syns at butikker som selger monty python burde boikottes. Monty python var svært støtende i sin tid. For å ikke nevne south park, nei visse ting kan man ikke spøke med. All humor må nøye redigeres. Mat Stone som er av jødisk opphav må være antisemittist for south park er mye drøyere enn Pewdie Pie. Hva med American Dad? De gjør narr av alt og alle og det syns folk flest er greit. Hensikten med videoen er jo å vise noe som er drøyt for så og ta avstand fra det. South park er pokker meg like mye rettet mot barn som hans kanal er. Til slutt fra en jødisk venn av Felix https://www.youtube.com/watch?v=JLNSiFrS3n4

 

Moderne folk idag er noen små jentunger som ikke tåler noen ting, hva forventer du egentlig?

ALT og da mener jeg ALT skal være politisk korrekt idag ellers så er det fyfy og du er rasist og nazist, folk idag er så dumme, lettlurte og blinde at det gjør vondt innvendig, men det er nå denne piss generasjonen man må leve med dessverre.

Nei fy deg, hvordan kan man spøke med noe sånt, altså NOE SÅNT, omgomgomg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg i den senere tid har fått mindre og mindre til overs for PewDiePie, men i dette tilfellet støtter jeg ham fullt ut. At store aktører som Disney og Youtube forsøker å minske ytringsfriheten er urovekkende. Jeg tror det var åpenbart for de aller fleste at Pewdiepie ikke sympatiserte med jødehat, og at dette var en (kanskje litt dårlig) spøk. Så jo, dette er storm i vannglass.

 

Vil si at begge bruker ytringsfriheten sin fullt ut. Han sier det han vil, men det betyr ikke at det er uten konsekvenser. Disney bruker sin ytringsfrihet til og distansere seg fra situasjonen. Men kommer vel an på øye som ser.

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Han tjener ikke penger på det han gjør, men pga markedet han har.

 

Han tjener selvfølgelig penger på det han gjør.

 

Marked og produkt må være "harmonisk", man kan ikke ha det ene uten det andre. Uten å lage noe eller ved å lage 10 timers videoer der han teller (og seerne blir vekk) så tjener han ingenting. Hvis han lager det samme som nå og markedet forsvinner, folk blir lei og slutter å se, så tjener han ingenting.

 

 

Nei, han får seere for det han gjør, men han tjener penger på å "selge" sine seere til for eksempel reklameselskaper.  Ja, det ene leder til det andre, men det er viktig å skille de to. Det er det samme med for eksempel Google og Facebook. Det de selger er deg, ikke for eksempel Gmail.

Lenke til kommentar

 

 

Han mener man kan kødde med alt, men er egentlig mest opptatt av å bekjempe hat, forstå det den som kan. Men selvskryt skal man høre på, det kommer fra hjertet...

 

Det gjøre narr av "hatere" er med på å undergrave disse "haterne". Dette er elementær kunnskap. Hvorfor tror du at det i totalitære diktatur er ulovlig å gjøre narr av lederne?

 

Det er ikke åpenbart at å få folk til å gå rundt med nazi-skilt er å gjøre narr av hatere. Snarere virker det å være en "føkk dere til dem som bryr seg, jeg gjør hva jeg vil". I så fall kan man ikke si at han har noen egen agenda, utover infantil trass. Da hele fyren virker nokså umoden, så heller jeg mest mot det. Om du kan vise til noen filmer som han har laget for å motvirke hatideologier (uten å være laget under massivt press utenfra), så får jeg heller revurdere mitt inntrykk.

 

 

Jeg har ikke sett alle videoene han har laget da han sikter seg inn på ett yngre marked enn meg, men de jeg har sett har ikke noe "jeg gjør som jeg vil"-budskap. "Death to all jews"-videoen er for eksempel en video som gjør narr av at du for noen dollar kan få folk til å gjøre det han fikk de til å gjøre.

 

Og nå går en "samlet presse" etter han og kaller han både rasist og nazist, dette er den samme dritten vi så under GamerGate og som vi ser fra den amerikanske venstresiden hvor alle som er uenige må angripes, merkes og dras gjennom gjørma. Heldigvis ser det ut til at Pewdiepie står opp mot disse folkene, og at en rekke andre store YouTubere også backer han.

Endret av Zicos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett alle videoene han har laget da han sikter seg inn på ett yngre marked enn meg, men de jeg har sett har ikke noe "jeg gjør som jeg vil"-budskap. "Death to all jews"-videoen er for eksempel en video som gjør narr av at du for noen dollar kan få folk til å gjøre det han fikk de til å gjøre.

 

Og nå går en "samlet presse" etter han og kaller han både rasist og nazist, dette er den samme dritten vi så under GamerGate og som vi ser fra den amerikanske venstresiden hvor alle som er uenige må angripes, merkes og dras gjennom gjørma. Heldigvis ser det ut til at Pewdiepie står opp mot disse folkene, og at en rekke andre store YouTubere også backer han.

Jeg ser desverre ikke humoren i det, men jeg er jo også eldre enn målgruppa hans. Uansett synes jeg han framstår som en usympatisk drittunge.

 

Jeg er helt enig i at det er skammelig av pressen å kalle han nazist og rasist. Jeg forstår ikke hva dette har med den amerikanske venstresiden å gjøre, for meg handler dette om amerikanske mediers skruppelløse talent for å jakte i flokk etter penger. Det gjør imidlertid ikke noen helt ut av Pewdiepie i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...