Gå til innhold

Regjeringen skal se på nye kystvaktskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galskap!

 

Latterlig å angripe sjøforsvaret for å velge diesel.

 

Fornybart drivstoff fra avfall kommer nå for fullt, og Norges største kollektivtransportselskap Ruter planlegger å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2020. Dieselmotorer vil da være mye mer miljøvennlig enn gassmotorer.

 

https://www.tu.no/ar...r-diesel/276337

 

Fossilt drivstoff vil i Norge trolig bli faset ut i løpet av de nærmeste årene. Vi kaster bort skattebetalernes penger på å velge dyre og dårlige løsninger, fordi vi tror de er mer miljøvennlige enn tradisjonelle motorer.

 

BTL-drivstoff fra avfall har også er lavt tenningspunkt, som gir små utslipp av NOX. Ellers er drivstoffet svært rent, slik at de blir små utslipp av sot.

 

https://www.tu.no/ar...-motoren/275952

 

I våre naboland Sverige og Finland satser man stort på fornybart drivstoff fra avfall, mens vi i Norge kaster bort penger på elbiler og andre tullete "miljøtiltak". Dette fører til at Norge ligger langt bak når det gjelder utvikling av miljøvennlig drivstoff, og at vi i fremtiden risikerer å bli en nettoimpoertør av drivstoff fra Sverige og Finland.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I våre naboland Sverige og Finland satser man stort på fornybart drivstoff fra avfall, mens vi i Norge kaster bort penger på elbiler og andre tullete "miljøtiltak". Dette fører til at Norge ligger langt bak når det gjelder utvikling av miljøvennlig drivstoff, og at vi i fremtiden risikerer å bli en nettoimpoertør av drivstoff fra Sverige og Finland.

 

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at forsvaret og ikke minst sjøforsvaret tar ansvar - Dvs i en krigssituasjon så må de drepe skånsomt, og om mulig igjenbruke organer fra de døde kroppene. Senke båter med snille miner, skånsomme missiler.

Når det gjelder drivstoff etc så bør de inngå allianser med alle land om lading av båter og da kun for sertifisert miljøvennlig strøm.. Dette blir bra!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

I våre naboland Sverige og Finland satser man stort på fornybart drivstoff fra avfall, mens vi i Norge kaster bort penger på elbiler og andre tullete "miljøtiltak". Dette fører til at Norge ligger langt bak når det gjelder utvikling av miljøvennlig drivstoff, og at vi i fremtiden risikerer å bli en nettoimpoertør av drivstoff fra Sverige og Finland.

 

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

Hvis du leser det jeg skrev, og sjekker linken, vil du se at det handler om drivstoff fra avfall. Det er svært lite som er mer miljøvennlig enn å lage drivstoff av avfall som i dag blir brent i forbrenningsanlegg.

 

Ellers er det vel ingen tvil om at LNG-anlegg vil være primære mål for fienden dersom den norske marinen kjører på gass. Militæret må selvsagt bruke det best tilgjengelige drivstoffet, alt annet er en svakhet, og vi vil ikke ha et svakt forsvar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er flaut er at kritikere tydeligvis har fått kollektivt slag, og ikke evner å se at dette er krigsskip, og ikke et subsidieprosjekt.

Hva er det neste da, at Storbritannias nye hangarskip skal kles i solcellepaneler, med en gigantisk vindmølle på dekk?

 

Forsvaret har INGEN forsyningsmuligheter for LNG, og de kommer ikke til å ha det heller. Det er et rent sivilt prosjekt. Å i hele tatt si at norges marine skal gjøre seg avhengig av sivile forsyningsruter for å drifte kriggskip er så hinsides..

Endret av likferd
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

 

Dessutan ligg Noreg allereie lenger framme enn både Sverige og Finland i innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel. Det er lett for Sverige og Finland å seie at dei skal vere uavhengige av oljeimport frå 2050. Det skjer av seg sjølv, utan at dei må auke produksjonen av biodrivstoff. Kor mange elbilar var å sjå på vegen for 33 år sidan samanlikna med no?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fornybart drivstoff fra avfall kommer nå for fullt, og Norges største kollektivtransportselskap Ruter planlegger å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2020. Dieselmotorer vil da være mye mer miljøvennlig enn gassmotorer.

Du misforstår. Ruter fasar ut ved å gå over til elektrisk drift og biogass. Ikkje berre har gassmotorar mindre skadelege utslepp, dei bråkar mindre òg. Dieselmotorar er avlegs, og vil snart halde dampmaskinene med selskap på museum.

 

No brenn dette biogassanlegget i Oslo halvparten av gassen dei produserer, for det er ikkje nok bussar på biogass til å bruke alt: https://www.tu.no/artikler/apnet-biogassanlegg-i-oslo/250739

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

 

Dessutan ligg Noreg allereie lenger framme enn både Sverige og Finland i innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel. Det er lett for Sverige og Finland å seie at dei skal vere uavhengige av oljeimport frå 2050. Det skjer av seg sjølv, utan at dei må auke produksjonen av biodrivstoff. Kor mange elbilar var å sjå på vegen for 33 år sidan samanlikna med no?

Utrolig mye feilinformasjon du lirer av deg Sturle S, HELT utrolig. Sverige har hatt påbud for alle bensinstasjoner om salg av E85 i mange år, og de har en produksjon som er mange ganger høyere en Norges!

 

Det er en del elbilfanstikere som har et SVÆRT lettvint forhold til sannheten. Tror ikke jeg trenger å fortelle hvem de andre er, men tenk selv folkens! Det holder at samferdselsministeren er hjernevasket av supersvindleren Musk.

Lenke til kommentar

 

Fornybart drivstoff fra avfall kommer nå for fullt, og Norges største kollektivtransportselskap Ruter planlegger å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2020. Dieselmotorer vil da være mye mer miljøvennlig enn gassmotorer.

Du misforstår. Ruter fasar ut ved å gå over til elektrisk drift og biogass. Ikkje berre har gassmotorar mindre skadelege utslepp, dei bråkar mindre òg. Dieselmotorar er avlegs, og vil snart halde dampmaskinene med selskap på museum.

 

No brenn dette biogassanlegget i Oslo halvparten av gassen dei produserer, for det er ikkje nok bussar på biogass til å bruke alt: https://www.tu.no/artikler/apnet-biogassanlegg-i-oslo/250739

Jeg misforstår INGENTING Sturle S, det hadde du gjerne skjønt om du leste noe annet enn pressemeldingene fra Tesla på jobben...

 

Biogass fra avfall er selvsagt flott, men du bør gi meg en god grunn på hvorfor vi ikke skal lage flytende drivstoff fra avfall...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som er flaut er at kritikere tydeligvis har fått kollektivt slag, og ikke evner å se at dette er krigsskip, og ikke et subsidieprosjekt.

Jepp, enkelte ganger undrer man virkelig når "ekspertisen" uttaler seg. Det er nesten så jeg tror artikkelen er en spøk.

– Ulike skipstyper krever ulike tekniske løsninger og varianter av drivstoff, men for skip som skal gå langt, er LNG et naturlig valg, sa Vartdal.

Større mengder flytende metan/etan mix neppe er særlig lurt å ha lagret på ting som potensielt kan bli beskutt.

Lenke til kommentar

 

 

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

 

Dessutan ligg Noreg allereie lenger framme enn både Sverige og Finland i innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel. Det er lett for Sverige og Finland å seie at dei skal vere uavhengige av oljeimport frå 2050. Det skjer av seg sjølv, utan at dei må auke produksjonen av biodrivstoff. Kor mange elbilar var å sjå på vegen for 33 år sidan samanlikna med no?

Utrolig mye feilinformasjon du lirer av deg Sturle S, HELT utrolig. Sverige har hatt påbud for alle bensinstasjoner om salg av E85 i mange år, og de har en produksjon som er mange ganger høyere en Norges!
Kva har E85, eit alternativt drivstoff, å gjere med innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel? Og kvifor hevdar du at eg tek feil om produksjon, når eg ikkje har nemnt produksjon med eit ord? Her renn det over av feil.

 

Påbodet om E85 gjeld berre stasjonar som sel meir enn 1000 m³ bensin i året. Til samanlikning var det totale salet av E85 i Sverige 1200 m³ i januar 2016. Salet har rast ned til nesten ingenting fordi folk har oppdaga at bilen brukar 30-40% meir drivstoff på E85 enn på vanleg bensin, og at motoren trivst dårlegare på E85 enn på vanleg bensin. Det nyttar ikkje å ha krav om å tilby E85 når ingen kjøper det!

 

http://www.nyteknik.se/energi/bilbranschen-sagar-regeringens-etanolrea-6535071

 

Det er en del elbilfanstikere som har et SVÆRT lettvint forhold til sannheten.

Det var ikkje mykje sanning i påstandane dine, i alle fall.
Lenke til kommentar

Helgesen sier: "Men da må alle nye skip velge LNG, hybrid, riktig type biodrivstoff eller LPG" .. Dette da angivelig for å nå hårete mål.

 

Det kan bare bety en ting, at marginene for å kalle noe for miljøvennlig vs miljøfiendtlig er så små at man kan lure på om det har noe for seg i det hele tatt, For dersom det er tilfellet at hele målsetningen står og faller på om forsvaret legger operative mål til side og kjører på en "second best solution" så burde man kanskje inse at utgangspunktet for miljøpolitikken er feil.

Lenke til kommentar

Hvis du leser det jeg skrev, og sjekker linken, vil du se at det handler om drivstoff fra avfall. Det er svært lite som er mer miljøvennlig enn å lage drivstoff av avfall som i dag blir brent i forbrenningsanlegg.

Det er i og for seg korrekt, spørsmålet er bare hvilket drivstoffprodukt som gir mest effektivitet, og dermed er mest miljøvennlig. Det kan fort hende at forbrenningskraftverk på søppel leverer flere khw til hjulene (via strøm og batterier) per kilo avfall enn en omstendelig prosess som antagelig krever betydelig flere ressurser enn forbrenningsanlegget (arbeidstimer, areal, transport av råvare, denslags).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Sverige og Finland satser på alternative drivstoff ene og alene fordi de er importører av drivstoff. De ønsker jo også å kunne benytte skogen sin for å dekke energibehovet. Det handler ikke noe som helst om miljø annet enn i brosjyrene.

 

Dessutan ligg Noreg allereie lenger framme enn både Sverige og Finland i innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel. Det er lett for Sverige og Finland å seie at dei skal vere uavhengige av oljeimport frå 2050. Det skjer av seg sjølv, utan at dei må auke produksjonen av biodrivstoff. Kor mange elbilar var å sjå på vegen for 33 år sidan samanlikna med no?

Utrolig mye feilinformasjon du lirer av deg Sturle S, HELT utrolig. Sverige har hatt påbud for alle bensinstasjoner om salg av E85 i mange år, og de har en produksjon som er mange ganger høyere en Norges!
Kva har E85, eit alternativt drivstoff, å gjere med innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel? Og kvifor hevdar du at eg tek feil om produksjon, når eg ikkje har nemnt produksjon med eit ord? Her renn det over av feil.

 

Påbodet om E85 gjeld berre stasjonar som sel meir enn 1000 m³ bensin i året. Til samanlikning var det totale salet av E85 i Sverige 1200 m³ i januar 2016. Salet har rast ned til nesten ingenting fordi folk har oppdaga at bilen brukar 30-40% meir drivstoff på E85 enn på vanleg bensin, og at motoren trivst dårlegare på E85 enn på vanleg bensin. Det nyttar ikkje å ha krav om å tilby E85 når ingen kjøper det!

 

http://www.nyteknik.se/energi/bilbranschen-sagar-regeringens-etanolrea-6535071

 

Det er en del elbilfanstikere som har et SVÆRT lettvint forhold til sannheten.

Det var ikkje mykje sanning i påstandane dine, i alle fall.

Det er bare tull å insinuere at Norge ligger foran Sverige og Finland når det gjelder produksjon av fornybart drivstoff. Du kan jo lese linken i mitt første innlegg. Både Sverige og Finland satser stort på å eksportere miljøvennlig drivstoff laget av avfall til Norge. Vi trekker nisseluene godt nedover øynene og kaster skattepengene inn i pyramidespillet Tesla. HELT utrolig hvor dumme vi er her i landet!

 

Svensk fornybar diesel fra skogsavfall blandes inn opp til 50%, dette avfallet brennes stort sett ellers i forbrenningsanlegg.

 

http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evolution-drivmedel/evolution-diesel/

 

När du tankar Preem Evolution Diesel minskar du koldioxidutsläppen med upp till 46 procent. Det är möjligt tack vare att vi raffinerar och blandar fossil råvara tillsammans förnybar råvara. Till den färdiga dieseln låginblandas sedan 7 procent RME (rapsmetylester gjort på rapsolja). Den förnybara andelen är alltså upp till 50 procent. Beräkningen av de minskade koldioxidutsläppen är gjorda i en så kallad Well to Wheel-analys (WTW). En livscykelanalys som tar hänsyn till hela produktionskedjan. Alla utsläpp i varje steg i tillverkningen räknas samman, vilket innebär att man får ut en totalbild på vad det "kostar" miljön att ta fram och använda bränslet. På så sätt kan man rättvist jämföra olika drivmedel med varandra.

 

Vi har under 2015 byggt om vårt bioraffinaderi i Göteborg för att möjliggöra en fördubblad produktionen av Preem Evolution Diesel och för att förbättra köldegenskaperna så att dieseln kan ha samma höga förnybara andel året runt. Det innebär att produktionskapaciteten av förnybara drivmedel, baserat på framförallt tallolja, fördubblas från 100 000 ton till cirka 200 000 ton per år.

Lenke til kommentar

Det er en del elbilfanstikere som har et SVÆRT lettvint forhold til sannheten. Tror ikke jeg trenger å fortelle hvem de andre er, men tenk selv folkens! Det holder at samferdselsministeren er hjernevasket av supersvindleren Musk.

 

Det er en del fanatikere som har lemfeldig forhold til sannheten. Vi vet alle hvem de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er bare tull å insinuere at Norge ligger foran Sverige og Finland når det gjelder produksjon av fornybart drivstoff.

Det er berre du som har hevda det, og eg er heilt samd i at det du skriv er reinspikka tull og vås.

Leserne får avgjøre hvem som har sagt hva...

 

Poenget er uansett at vi er enige om at det er flott å lage drivstoff av avfall, og at Norge snarest må satse på å ta igjen Sverige og Finland når det gjelder satsing på slikt drivstoff. Eller gjelder det bare biogass? Litt usikker på hva du mener her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...