Gå til innhold

Synspunkter?


Anbefalte innlegg

Her er mitt forslag.

 

Legaliser narkotikabruk generellt.

Aksepter at narkomani er en sykdom.

Selg kvalitetskontrollert narkotika på resept på apotek relativt billig.

Skattlegg narkotika etter alkohol/tobakkmodell. Begynn med lave avgifter for å utkonkurere narkotikakartellene. Øk avgiftene suksessivt.

Bruk inntektene til behandlingsplasser for narkomane, preventivt arbeid, til psykiatrien og til oppvekstmiljø.

 

Fordeler : Færre dødsfall, færre triste skjebner, bedre rusmsorg , mindre belastning for familie. Kriminalstatistikkene stuper, både for narkotika, vinning og vold, politiet kan fokusere på viktigere oppgaver. Soningskøene forsvinner. Flaskehalsene i domstolene åpnes. Forsikringspremier kan reduseres.

 

Ulemper : Til å begynne med ; flere narkomane

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er mitt forslag.

 

Legaliser narkotikabruk generellt.

Aksepter at narkomani er en sykdom.

Selg kvalitetskontrollert narkotika på resept på apotek relativt billig.

Skattlegg narkotika etter alkohol/tobakkmodell. Begynn med lave avgifter for å utkonkurere narkotikakartellene. Øk avgiftene suksessivt.

Bruk inntektene til behandlingsplasser for narkomane, preventivt arbeid, til psykiatrien og til oppvekstmiljø.

 

Fordeler : Færre dødsfall, færre triste skjebner, bedre rusmsorg , mindre belastning for familie. Kriminalstatistikkene stuper, både for narkotika, vinning og vold, politiet kan fokusere på viktigere oppgaver. Soningskøene forsvinner. Flaskehalsene i domstolene åpnes. Forsikringspremier kan reduseres.

 

Ulemper : Til å begynne med ; flere narkomane

Jeg ser poenget, men er mildt sagt emget skeptisk til en slik metode. Vi må huske på at narkomane er ikke en fast gruppe på mellom 40 og 60 år. Det skapes narkomane i dette øyeblikk, og gruppen har stadig tilvekst. Når jeg avogtil er i Oslo ser jeg mange ungdommer som hegner rundt Oslo S og dermed oppsøker et farlig miljø. Hvis man legaliserer narkotika, og atpåtil gjør det billigere, regenr jeg med at dette vil øke enormt i omsetning. Ikke bare blandt narkomane, men på fester, stundetmiljø osv. Det er klart at de tunge misbrukerne vil på metadon, men for de unge som har ræva full av gryn, så er billig narko forlokkende.

Min måte å bekjemp narkotikaproblemet på:

*5 doble straffene på kjøp/salg/besitelse etc.

*Skjerpe tiltakene i fengsler, så ikke narko kommer inn der.

*Tvungen og gratis behandling på statens regning. I tillegg blir den som er ferdig behandletumyndiggjort for 10 år, dvs at staten disponerer alle inntekter og bestemmer at den x-narkomane må bo på f.eks Sunnmøre eller Såpydeberg, langt fra sitt opprinnelige miljø.

*Politiet må utlove dusør for tips om gutta som styrer narkotikatrafikken. Sikkert en eller annen underbetalt langer høyt opp i systemet som kan snakke for 4-5 mill.

*Politiet må få lov til å samarbeide med POT og interpol, og ta i bruk "ulovlige" virkemidler som avlytning, tortur i avhør av narkotikaimportører, infiltrering osv.

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Min måte å bekjemp narkotikaproblemet på:

*5 doble straffene på kjøp/salg/besitelse etc.

*Skjerpe tiltakene i fengsler, så ikke narko kommer inn der.

*Tvungen og gratis behandling på statens regning. I tillegg blir den som er ferdig behandletumyndiggjort for 10 år, dvs at staten disponerer alle inntekter og bestemmer at den x-narkomane må bo på f.eks Sunnmøre eller Såpydeberg, langt fra sitt opprinnelige miljø.

*Politiet må utlove dusør for tips om gutta som styrer narkotikatrafikken. Sikkert en eller annen underbetalt langer høyt opp i systemet som kan snakke for 4-5 mill.

*Politiet må få lov til å samarbeide med POT og interpol, og ta i bruk "ulovlige" virkemidler som avlytning, tortur i avhør av narkotikaimportører, infiltrering osv.

1. Hva får deg til å tro at å øke straffene vil hjelpe? Har man noensinne sett eksempler på dette?

 

2. Det kan jeg være enig i. Til en viss grad.

 

3. Behandling på statens regning er en selvfølge. Umyndigjørelse i 10 år tror jeg bare gjør ondt verre.

 

4. Dusør, ja. Helt enig.

 

5. Politiet kan da vel samarbeide med den de vil. Og jeg skulle likt å se deg stå for dette den gang du blir anklaget for å være dealer og bli satt til torturering. Dette er umenneskelig og hører ikke hjemme noen steder! De må gjerne avlytte telefonen din også, ja...

Lenke til kommentar
Så, si meg,  lønner det seg å følge lover slavisk, eller lønner deg seg å tenke litt over de selv? ;)

Nei, det er nok å følge lover HALV-SLAVISK!!!

*God dammit, I am funny...* :laugh:

 

Anyway... har faktisk lurt litt på dette med hasj selv.

Jeg har da aldri prøvd hasj, men noterer meg at argumentet "mot alkohol, for hasj" om at alkohol virker skadelig inn på nervesystemet, er korrekt. Plus andre fysiologiske skader, som nedsatt minne, læringsevne, forstyrrelser i stoffskiftet etc.

 

Så før eller siden blir det nok en liten rev på meg også.

 

Men er det ikke slik at hasj bygger seg opp i kroppen over tid, til forskjell fra alkohol?

 

Men uansett, all den tid man kan dyrke et rusmiddel hjemme i vinduskarmen, er det klart at alkoholindustrien ønsker å motarbeide dette med alle sjofle og useriøse midler dem kan.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Nå er det allerede en stor industri som produserer og omsetter narkotika. Narkotikaomsetningen utgjør i pengeverdi er en av de aller største delene av verdens totalproduksjon.

 

Industrien er imidlertid illegal, betaler ikke skatt, utgir ikke årsrapporter, følger ingen arbeidsmiljølov, betaler underleverandører dårlig, bidrar stort til korrupsjon, kjører ingen reklamekampanjer, er ikke åpen for innsyn.

 

Merkenavn har du allerede ; liban (beste liban hadde i sin tid PLO stempel), maroc, colombianer, polsk makka osv.

 

Legalisering av narkotika vil dermed ikke medføre noen ny industri eller omsetning , kun forandre rammevilkår og sammfunnets kontrollmuligheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg ser ikke noe galt i noen av delene.. mange synes sikkert det er ganske teit sagt av en på 16..!? men men... det bryr meg ikke ;) går du ut en kveld med kammerater tar du deg jo noe å drikke... en annen dag har du kanskje lyst til å drikke deg totalt dritings igjen, men du har jobb\skole dagen etter. som alle veit er det ikke så smart å komme fyllesjuk dit (dagen blir litt trasig) da er det veldig mye lettere å ta seg en røyk og ferdig med det! for morro er det jo!

Lenke til kommentar

1. angående mengde:

det gjelder alle rusmidler, 1 pils vs. 12 pils, 0.5 gram hasj vs. 0.1 gram hasj. videre er det slik at man får øl i forskjellige styrke-grader, det samme gjelder andre rusmidler.

 

2. hva sammenlikner man her egentlig? noen drar sammenlikninger mellom hasj-misbrukere (min def.:bruk hver dag, gjerne flere ganger om dagen) og de som drikker alkohol noen ganger i måneden (ikke alkoholikere). Dette blir feil.

 

3. Et aspekt som ikke har blitt (?) tatt opp er personlige verdier og levemåte. For å ta et spesialtilfelle som konkretiserer dette: hos rastafariene er cannabis tett knyttet til religiøs utøvelse og er det åndelige bindeleddet mellom mennesket og gud. Hvilken prioritering har religionsfrihet i forhold til "narkotika"lovgivningen? (cannabis er ikke alene her, f.eks. ayahuaska, som innholder DMT, det sterkeste hallucinogenet vi kjenner til i dag, brukes som kobling til gud av ayahuaska-kirken (blanding av katolisisme og shamanisme)

 

jeg har selv vært personlig bekjent med virkestoffene til cannabis i rundt 10 år . Samtidig vil jeg minne om at dersom f.eks. noen spør meg om jeg eter papaya , svarer jeg ja, selv om jeg ikke har spist papaya på flere år.

Mennesker er gjerne raske til å dømme slik det passer dem ;)

Jeg er dessuten medlem av Normal, Norsk Organisasjon for Reform av Marihuana Lovgivningen http://www.normal.no/

 

Varierte forskningspublikasjoner finnes her:

http://www.newscientist.com/hottopics/marijuana/news.jsp

 

dokumentarer og propaganda om cannabis:

http://crrh.org/hemptv/video_docs.html

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...