Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Besøk hos fastlegen for første gang.


Gjest Slettet+9813241234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9813241234

Hei, jeg er gutt på 21 ikke vert hos fastlegen siden 2007/2008, dro til ny fastlege idag for at legen skal skrive under på legesjekk for vekteryrket, hadde time 14:00 dro inn 14:07, legen skulle skjekke ifølge papirene jeg ga henne, skuldre, nakke, rygg, knær og bein, farge syn og syn. Jeg dro inn og hu spurte meg om tingene uten å sjekke, skrev Ok på alt spurte om fargesyn jeg sa den er grei og hu krysset av Ok, sjekket syn på sånn tavla med bokstaver, deretter følget med et stempel på arket og jeg var fri, det hele tok fra 3-5 min maks og jeg var ute 14:07-14:10 var jeg ute. Også komm beløpet på 200,- for ca 4 min tid til legen, følte bare at alt virka litt shady hva synes dere? Jeg har ikke vert hos fastlegen siden jeg var liten unge så dette var mitt første selvstendige besøk. Koster det virkelig 50kr minuttet? Lurer på om man kan sjekke seg for kjønnssykdommer hos fastlegen?

 

Jeg sier ikke noe dumt om legen er bare litt nysgjerrig og lurer på om det er slik med dere også?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen har fastpris ja, det er vel en halvtime man har avsatt som "sin" tid, men er du ferdig så er du ferdig. Er ikke noe vits i å sitte der tiden ut om du er ferdig.

 

Det er ikke shady i det hele tatt, det er bare fastpris. Bruker man 2 minutter blir det dyrt, bruker man en time blir det billig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Legen har fastpris ja, det er vel en halvtime man har avsatt som "sin" tid, men er du ferdig så er du ferdig. Er ikke noe vits i å sitte der tiden ut om du er ferdig.

 

Det er ikke shady i det hele tatt, det er bare fastpris. Bruker man 2 minutter blir det dyrt, bruker man en time blir det billig :)

Mente med shady at hu ikke sjekket meg og bare spurte meg om jeg hadde noe plager, jeg kan jo lyve til henne for å virke frisk på legesjekken.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er gutt på 21 ikke vert hos fastlegen siden 2007/2008, dro til ny fastlege idag for at legen skal skrive under på legesjekk for vekteryrket, hadde time 14:00 dro inn 14:07, legen skulle skjekke ifølge papirene jeg ga henne, skuldre, nakke, rygg, knær og bein, farge syn og syn. Jeg dro inn og hu spurte meg om tingene uten å sjekke, skrev Ok på alt spurte om fargesyn jeg sa den er grei og hu krysset av Ok, sjekket syn på sånn tavla med bokstaver, deretter følget med et stempel på arket og jeg var fri, det hele tok fra 3-5 min maks og jeg var ute 14:07-14:10 var jeg ute. Også komm beløpet på 200,- for ca 4 min tid til legen, følte bare at alt virka litt shady hva synes dere? Jeg har ikke vert hos fastlegen siden jeg var liten unge så dette var mitt første selvstendige besøk. Koster det virkelig 50kr minuttet? Lurer på om man kan sjekke seg for kjønnssykdommer hos fastlegen?

 

Jeg sier ikke noe dumt om legen er bare litt nysgjerrig og lurer på om det er slik med dere også?

 

Takker for alle svar.

Nei det koster ikke femti kroner minuttet. Det koster 200 spenn for en attest.  (For så vidt koster det to hundre for å få vite at du ikke får attest også.)   Hvis prisen bekymrer deg kan du heller tenke på at fastlegen får 442 kroner pr år for å ha navnet ditt på ei liste, og en bråte penger hver gang du kommer inn døra med noe som feiler deg.

Lenke til kommentar

Det er rimelig å gå til legen, men så betaler du da heller ikke fullt ut, staten subsidierer deg. Du kan bare begynne å gle deg til du skal begynne å betale for deg hos tannlegen, bilmekanikeren og advokaten. Timeprisen ligger gjerne på 1500 eller mer, og minstepris er ofte for ¼ eller ½ time. Tar konsultasjonen 5 minutter, blir jo timeprisen skyhøy, men han kan ikke bare sette av 5 minutter til deg heller, for da må du høyst sannsynlig komme tilbake en annen dag. Og det blir du da visst sur for, forståelig nok. 

Lenke til kommentar

Du får ta det med et smil. Sist jeg var inne betalte jeg 400 kr for en enklere attest (førerkort tunge kjøretøy). Jaggu fylte ikke legen ut at jeg var lam og, så de lo av meg og attesten min der jeg kom ruslende inn på trafikkstasjonen for å fornye førerkortet. Fikk ihvertfall den nye attesten hvor jeg ikke var lam gratis, selv om kontordama prøvde seg og ville ha penger for den og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rimelig å gå til legen, men så betaler du da heller ikke fullt ut, staten subsidierer deg. ....

 

 

Det er bare delvis riktig, Vox_Populi. Prislisten for det meste hos de norske fastlegene som har rettigheter hos NAV (f eks til å skrive sykeattest) finnes på http://normaltariffen.legeforeningen.no/pdf/Fastlegetariff_2016.pdf og som man der ser på takst 2ad (side 17) er subsidiene fra staten presis kr 0 for et vanlig legebesøk. Samme gjelder en vanlig sykemelding (takst 1h, side 16). Har man derimot et langt besøk hos legen (over 20 minutter) stiger prisen med 170 kr pr påbegynte kvarter og da subsidierer NAV/Helfo 100 % (takst 2ck, side 17). Tar legen en blod- eller urinprøve koster den 54 kr (701a, side 29) og NAV/Helfo refunderer 0 %, sender legen blodprøven inn koster det 21 kr og NAV Helfo refunderer 100 %. Tar legen en EKG-prøve koster materiellet han bruker (for pasienten i hvert fall) 90 kr - takst 10b side 19 og dette refunderer NAV/Helfo 0 % av. Arbeidet med prøven koster derimot 120 kr - takst 707 - og dette refunderer NAV/Helfo 100 % av. Kommer legen på et sykebesøk hjemme på natten er legens pris 429 kr hvor pasienten betaler 328 kr og NAV/Helfo refunderer 101 kr. Osv.

 

For ting leger ikke har plikt til å gjøre (f eks skrive div helseattester til arbeidsgivere) bestemmer de selv prisen pr arbeid, akkurat som bilverkstedet selv bestemmer prisen f eks for skifte av et par bremseklosser. (I motsetning til bilverksteder pleier derimot ikke leger være særlig opptatt av årsmodell....)

 

Her vi bor i dag er forresten slike ting litt enklere enn i Norge.

 

Alt man virkelig trenger hos lege og på sykehus betaler man 0,00 kr for, og alle medisiner man virkelig trenger også, men ikke akkurat hostesaft og hodepinetabletter. Den obligatoriske A-sykekassen for alle som enten er i arbeid eller har vært det og er alderspensjonister + familiene deres betaler da regningene inntil en sum pr år som for folk 25-60 år tilsvarer ca 30 grå stær-operasjoner eller to bypassoperasjoner til hjertet så lenge man gjør det som skal gjøres hos offentlige leger og på offentlige sykehus. (Private sykehus også dersom det offentlige ikke får jobben gjort på X uker og detet gjør at man er borte fra arbeid uten andre grunner enn lim på fingrene hos offentlige leger eller for få slike ansatt.)

 

Alt man ikke trenger hos legen, bare "vil ha" der pga f eks førerkort eller et mulig arbeid betaler man selv. En legeattest for førerkor for bil/motorsykkel/moped koster f eks knapt 700 kr hos fastlegen mor/far bruker (jeg har skolelege til vanlig, men han skriver ikke slike attester), en "full check-up" av helsen inkl en del prøver koster ca 800 kr. Dvs man betaler ikke alltid dette selv, for B-sykekassen det det er frivillig å være med i betaler noen ganger en del også i slike tilfeller - dersom man da er med B-sykekassen. Den betaler også for folk som virkelig blir syke og trenger mer sykehus enn som to bypassoperasjoner pr år, men da med litt egenandel man betaler selv.

Lenke til kommentar

 

Det er rimelig å gå til legen, men så betaler du da heller ikke fullt ut, staten subsidierer deg. ....

 

 

Det er bare delvis riktig, Vox_Populi. 

Nei, det er helt riktig å skrive at en ikke betaler fullt ut hos legen. Først og fremst får legen en sum av staten for å ha en pasient på lista si, dessuten subsidieres mange legetjenester. Laboratorieanalyser som legen mener er nødvendige, betales fullt ut av Helfo.

Men bevares, pasienten risikerer jo å måtte betale litt – det kommer an på tilfellet. Selv gikk jeg til fastlegekontoret tre ganger i uka i nesten sju måneder for å skifte på et sår. Det kostet meg 18 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...