Gå til innhold

Hvor ligger Norges største ubrukter resurser\viktig arbeidskraft man ikke får nok ut av?

Clarus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på dette i det siste. FRP virker å være veldig opptatt av at de som ikke jobber skal i jobb som er en god logikk det, men hvor mange av de som faktisk klarer å skape verdi velger å ligge på sofaen? Kan være en del det altså men vil gjette at jobbene de blir tilbydt er kun tilpassa lite skole uten noen særlig kompetansekartlegging?

Fengsler: I rest my case.

Mental Helse: Norge pleier den stort sett i fengsler uten oppfølging så kanskje. Helt blank selv...

Innvandring: Mindre norsktimer etter sist regjering som på papiret er høl i hodet men de har kanskje noe alternativt? Bedre intigrering er vanskelig med så mye løgn og hat som kommer fra en liten gjeng men konstant. Heldigvis er det ikke slik i Oslo f.eks. ser nesten ikke rasisme noen vei. Har UD typ komoetansekartleggng på disse eller er det mer "hva som helst er bra?". 2. generasjon er jo en kjempresurs.

Eldre: Morfar gikk bort 101 år.... 16 år før tok han våronn. Utvilsomt mer å hente i alt fra opplæring, barne-ungdommsarbeid, iddrett og mye mer vi kan og vil få glede av nå som folk blir surrete senere.

Rusmissbrukere: Au, au, au.... Å nekte alt fra fantastiske håndtverkere til teoretisk genier å jobbe fordi de liker å ruse seg. I  fremtiden er nok behandlingen av rusmissbrukere som vil være den største fordømmelsen i Norge vil jeg tro. 

Litt av grunnen til tråden er at jeg selv slutta på skole etter grunnskole, og selv om jeg er superfornøyd med å "lykkes" er det null tvil om at hvis (jada, blir dyrt i  starten) man hadde kartlagt egenskaper på skolen og dyrka induvidialitet mer så hade jeg hattmange måter å bidra til Norges beste.

Så her er spørsmålet: Hva tenker dere om hva jeg skrev og hva tenker dere selv vi ville fått best utbytte av.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Verden er ved et veiskille akkurat nå. Vi er på en måte mellom to stoler. Dette pga. teknologi såklart + at sosialistisk tenking er et "must" for å få verden videre uten å gå over til slavedriving (som vi egentlig fortsatt har...).

Individualitet er på agendaen i skolen, men det er tydeligvis vanskelig å gjennomføre. Vi har dog X-antall retninger når man kommer seg oppover i skolesystemet (høyskole+ Edit; VGS også, men i mindre grad), men det er en smule sent da mange dropper ut før den tid.

Alt det du skriver er nok riktig og det er på tallerken. Spørsmålet er når vi skal begynne å spise det.

Endret av 4 3
Skrevet

Nei, de får jo kun betalt om de truer med vold.

Det stemmer stort sett, men ikke 100%.

Doktorer, lærere, sykepleiere, etc ville trolig fått betalt om de ikke truet med vold også ... om enn kanskje ikke så godt betalt. ;)

Skrevet

Heldigvis er det ikke slik i Oslo f.eks. ser nesten ikke rasisme noen vei.

Du tuller?

Hva ville vi fått mer utbytte av? Få så mange inn i jobb så lenge vi kan. Skap et samfunn der alle kan bidra og gjøre nytte for seg.

Men....Går ikke Norge så det griner? Kanskje vi har råd til at de som sliter med problematiske psykologiske sykdommer slipper å jobbe.

Skrevet

Byråkrater er antagelig den største gruppen verdiløse arbeidere i landet i dag, de har faktisk negativ verdiskapning (antagelig mer enn både fengselsansatte og psykisk syke, sånn i snitt).

Skrevet

Nei, de får jo kun betalt om de truer med vold.

Det stemmer stort sett, men ikke 100%.

Doktorer, lærere, sykepleiere, etc ville trolig fått betalt om de ikke truet med vold også ... om enn kanskje ikke så godt betalt. ;)

Og muligens ikke på samme premisser, og kanskje kanskje bedre betalt, men ikke de samme ansatte. Hvem vet.

Skrevet

Og muligens ikke på samme premisser, og kanskje kanskje bedre betalt, men ikke de samme ansatte. Hvem vet.

Utvilsomt, til og med mulig at de samme ville hatt bedre betalt om det var frivillig. Som du sier det er nesten umulig å forutsi.

Skrevet (endret)

Offentlig ansatte: Ikke stort av verdiskapning å skimte der. ;)

Utdanning? Infrastruktur? Olja?

Du må unnskylde Skatteflyktning, han har svelget kapitalistenes mantra om at offentlige selskap er ineffektive med hud, søkke og hår. Men vi andre er klar over at privatisering ikke fører til effektivisering eller bedre resultater. Det eneste det fører til er stort sett at noen få priviligerte kan skumme fløten av våre felles ressurser til privat vinning, på bekostning av arbeiderrettigheter.

Og når jeg sier resultater, så mener jeg levert produkt eller tjeneste, ikke regnskapsmessig. I dag har man jo den helt idiotiske ideen om at feks norske sykehus skal gå med overskudd, og at det er viktigere enn å levere helsetjenester til folket.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vil nå påstå at om det er privat eller offentlig er ganske likegyldig, blårussen løper fritt begge steder. Forskjellen er at de offentlig ansatte blårussene koster fellesskapet penger som kunne blitt brukt til bedre utdanning, infrastruktur eller helsevesen...

Gjest Slettet+130498
Skrevet

Men vi andre er klar over at privatisering ikke fører til effektivisering eller bedre resultater.

Dere andre har neppe deltatt i noen privatiseringer.

Nei, vi har sett et annet land som har gjort det, og for å si det slik, det er ikke tilstander som er noe mennesket verdig. Det stemmer at man i dag har litt for mange offentlige ansatte, men ikke i alle de offentlige sektorene. I enkelte sektorer så skriker man derimot etter arbeidskraft og hjelp, men pga andre ansatte i andre deler av det offentlige så vil det aldri bli bra nok. Jeg for at man skal ha statlig kontroll på natur ressurser, kraft produksjon, infrastruktur, helsevesen med mer. 

En stat kommer ingen vei om vi skal følge USA sitt eksempel på privatisering, hvor de som har penger får mer penger, og de som ikke har penger får heller ingen mulighet til å skaffe seg noen. Det er noe tenke på når innbyggerne "verdens beste land" har vesentlig dårligere tilgang på helsehjelp enn resten av vesten, og store deler av den farlige østen!  

Skrevet

Men vi andre er klar over at privatisering ikke fører til effektivisering eller bedre resultater.

Dere andre har neppe deltatt i noen privatiseringer.

Da må du gjerne fortell meg nøyaktig hvorfor 10 privat ansatte jobber bedre enn 10 statlig ansatte. Trenger ikke gjøre mer enn å bla opp i en av hovedstadens aviser for å se hva privatisering drar med seg. Ledere og eiersiden tar ut milioner av våre skattepenger i "overskudd" mens selskapene samtidig driver sosial dumping, bryter arbeidsmiljøloven, og leverer dårlige tjenester.

Regnestykket er veldig veldig lett. Privat og statlig har samme utgiftsposter, bortsett fra at private skal ta ut overskudd til eierne.

Det betyr at de må minske en annen utgiftspost. Den eneste utgiftsposten et offentlig selskap kan påvirke er lønn og pensjon.

Altså må arbeiderne få lavere lønn, eller så må færre arebeidere gjøre samme jobb.

Det betyr kort og godt at for at private skal levere samme tjeneste som det offentlige, så må arbeidernes lønn reduseres tilsvarende overskuddet som hentes ut.

• Liker 1
Skrevet

Da må du gjerne fortell meg nøyaktig hvorfor 10 privat ansatte jobber bedre enn 10 statlig ansatte.

Det er mer slik at 4-5 private ansatte jobber bedre enn 10 statlig ansatte.

Nei, det er det ikke. 5-6 statsansatte jobber nok bedre enn 10 privat ansatte.

Skrevet

Da må du gjerne fortell meg nøyaktig hvorfor 10 privat ansatte jobber bedre enn 10 statlig ansatte.

Det er mer slik at 4-5 private ansatte jobber bedre enn 10 statlig ansatte.
Nei, det er det ikke. 5-6 statsansatte jobber nok bedre enn 10 privat ansatte.
Problemet er at de jobber med feil ting. ;)
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...