Gå til innhold

Dårlig kvalitet på mobilkamera S7 Edge. Heve kjøpet?


OddZen

Anbefalte innlegg

Jeg brukte ingen beskyttelse eller noe annet som skal kunne forstyrre bildet.
Jeg forventer at det er litt bedre enn G4 da alle testene jeg har lest sier at den skal være bedre om enn ikke sykt mye bedre så skal det forsatt være en forbedring. Men det er verken bedre eller like bra, hvis den hadde vært like bra hadde det vært nok for meg, men det er den ikke! Ikke at LG G4 er malen men jeg har testet med flere av de jeg kjenner sine mobiler og den holder ikke mål.

Jeg har sammenlignet med lik mobil i virkeligheten om enn ikke i stua mi, men i liknende lysforhold. 
Her har dere en film tatt med med dårligere belysning enn det var i stua når jeg filmet. Der ser dere hva man skal kunne forvente av en S7 edge.
I youtube filmen jeg linka til ser dere autofocus (phase detection autofocus) som skal være veldig bra på S7, jobber med å detektere hva den skal fokusere på, altså fjeset til mannen. Når den får bra fokus er det veldig bra kvalitet. I filmen jeg har lasta opp hvor ser dere fokuset? Den fokuserer ikke noe, den jobber ikke noe med å fokusere på hånden...

Hvis vi nå kan gå ut ifra at telefonen er dårligere enn man skal kunne forvente, hvor står jeg i forhold til mine rettigheter ut ifra det jeg forteller om saksgangen?
Telefonen er bestilt gjennom jobben har det noe å si?
Får man tilbake den opprinnelige kjøpssummen hvis kjøpet blir hevet?
Hva gjør jeg hvis de sender den tilbake?





 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S7 har lavere oppløsning en G4, så det blir feil å forvente bedre bildekvalitet.

Men, i sammenligningen under har S7 bedre detaljer enn G4.

 

Oppløsning har ingen verdens ting med bildekvalitet å gjøre. Det ligger ingen automatikk i at høyere oppløsning gir bedre bilder - snarere tvert imot!

Lenke til kommentar

 

Oppløsning har ingen verdens ting med bildekvalitet å gjøre. Det ligger ingen automatikk i at høyere oppløsning gir bedre bilder - snarere tvert imot!

Selvsagt gir høyere oppløsning bedre bildekvalitet. Det er bare tåpelig å påstå det motsatte.

4k-resolution-on-eyes.jpg

 

Din egen link viser at S7 har bedre bildekvalitet enn G4:

 

http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=5&idPhone1=7945&idPhone2=6901

 

Høyere oppløsning gir dårligere kvalitet hvis bildebrikken blir for liten i forhold til oppløsningen. Du kan altså ikke bare telle antall bildepunkter.

 

Uansett, S7 er vel kjent som det absolutt beste mobilkameraet der ute, så det skulle bare mangle at den ikke banker G4, som sammenligningen over også viser.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

sjekket om det er noen riper på linsedekselet? Har ofte opplevd at riper forstyrrer autofokus funksjonen og at kameraet forsøker å fokusere på ripen istedenfor objekter lengre fram i "bildet"

Det var ikke det, og de skiftet kameramodul ved første innsending så det skal ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Hvis vi nå kan gå ut ifra at telefonen er dårligere enn man skal kunne forvente, hvor står jeg i forhold til mine rettigheter ut ifra det jeg forteller om saksgangen?

Telefonen er bestilt gjennom jobben har det noe å si?

Får man tilbake den opprinnelige kjøpssummen hvis kjøpet blir hevet?

Hva gjør jeg hvis de sender den tilbake?

 

 

1. Om telefonen er bestilt gjennom jobben gjelder i utgangspunktet ikke forbrukerkjøpsloven. Om du bare fikk en rabattkode fra jobben din, kan det motsatte muligens tenkes.

 

2. Om kjøpet blir hevet skal du i utgangspunktet få kjøpesummen tilbake minus den nytten du har hatt av telefonen. 

 

3. Avhengig av om det er et forbrukerkjøp eller ikke kan du dra selger inn for forbrukerrådet/FTU eller forliksrådet.

 

For at du skal kunne heve etter kjøpsloven så kreves det at mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd. I første omgang kreves det mao. en mangel, mens i andre omgang kreves det at mangelen er vesentlig. Om telefonen er dårligere enn du hadde grunn til å forvente som følge av opplysninger fra selger, sammenliknet med liknende enheter m.m., foreligger det i utgangspunktet en mangel. Spørsmålet om mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd er jeg usikker på. Om svaret er nei, vil du kunne ha rett til å kreve erstatning isteden. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

 

Hvis vi nå kan gå ut ifra at telefonen er dårligere enn man skal kunne forvente, hvor står jeg i forhold til mine rettigheter ut ifra det jeg forteller om saksgangen?

Telefonen er bestilt gjennom jobben har det noe å si?

Får man tilbake den opprinnelige kjøpssummen hvis kjøpet blir hevet?

Hva gjør jeg hvis de sender den tilbake?

 

 

1. Om telefonen er bestilt gjennom jobben gjelder i utgangspunktet ikke forbrukerkjøpsloven. Om du bare fikk en rabattkode fra jobben din, kan det motsatte muligens tenkes.

 

2. Om kjøpet blir hevet skal du i utgangspunktet få kjøpesummen tilbake minus den nytten du har hatt av telefonen. 

 

3. Avhengig av om det er et forbrukerkjøp eller ikke kan du dra selger inn for forbrukerrådet/FTU eller forliksrådet.

 

For at du skal kunne heve etter kjøpsloven så kreves det at mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd. I første omgang kreves det mao. en mangel, mens i andre omgang kreves det at mangelen er vesentlig. Om telefonen er dårligere enn du hadde grunn til å forvente som følge av opplysninger fra selger, sammenliknet med liknende enheter m.m., foreligger det i utgangspunktet en mangel. Spørsmålet om mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd er jeg usikker på. Om svaret er nei, vil du kunne ha rett til å kreve erstatning isteden. 

 

Takk skal du ha.

Kom over en annen tråd om reklamasjon ved bedriftskjøp.

Mest sansynelig er det nok slik som nevnt i tråden i dette tilfellet:

 

Hvis kjøper ikke er forbruker gjelder (naturligvis) ikke forbrukerkjøpsloven. Det innebærer at kjøper ikke nyter godt av beskyttelsen som en ufravikelig lov gir, og han kan dermed velge å godta svært begrensede rettigheter dersom det oppstår feil. Men dersom ikke annet er avtalt gjelder fortsatt kjøpsloven, og den inneholder i hovedsak de samme reglene for hva som utgjør en mangel med tingen. Det gjelder derimot etter kjøpsloven en kortere absolutt reklamasjonsfrist på 2 år (ikke 5 år selv om tingen er ment å vare vesentlig lengre). Den største forskjellen er at denne reklamasjonsfristen kan gjøres kortere ved avtale mellom partene.

Hvordan skjer denne avregningen av verdi for nytten jeg har hatt?

Lenke til kommentar

Hvordan skjer denne avregningen av verdi for nytten jeg har hatt?

 

 

Kjøpspris delt på X antall år beregnet gjennomsnittlig brukstid (nå er det et åpent spørsmål hvor mange år dette skal være for mobiltelefoner, den absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er jo 5 år).

 

Om telefonen kostet 5000 kroner og den gjennomsnittlige brukstiden til slike telefoner settes til 5 (vil egentlig si at den er 2-3) år, så vil nyttefradraget være 1000 kroner per år.

 

De som er interessert kan se vedlagt dom fra Høyesterett ang. slik beregning.

hrsiv_avgjorelse_hr-2001-762-762a.pdf

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skjer denne avregningen av verdi for nytten jeg har hatt?

 

 

Kjøpspris delt på X antall år beregnet gjennomsnittlig brukstid (nå er det et åpent spørsmål hvor mange år dette skal være for mobiltelefoner, den absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er jo 5 år).

 

Om telefonen kostet 5000 kroner og den gjennomsnittlige brukstiden til slike telefoner settes til 5 (vil egentlig si at den er 2-3) år, så vil nyttefradraget være 1000 kroner per år.

 

De som er interessert kan se vedlagt dom fra Høyesterett ang. slik beregning.

 

Tusen takk skal du ha!

Lenke til kommentar

 

Oppløsning har ingen verdens ting med bildekvalitet å gjøre. Det ligger ingen automatikk i at høyere oppløsning gir bedre bilder - snarere tvert imot!

Selvsagt gir høyere oppløsning bedre bildekvalitet. Det er bare tåpelig å påstå det motsatte.

4k-resolution-on-eyes.jpg

 

 

Det eneste du viser her er at når oppløsningen er høyere kan du zoome mer før du får pixelering. Gitt at bildebrikken er like stor vil du vanligvis få bedre kvalitet på bildene ved lavere oppløsning. Høy oppløsning skaper problemer med bl.a. bleeding, fordi selve sensorene i bildebrikken ligger så tet. Enkelt og overfladisk forklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skjer denne avregningen av verdi for nytten jeg har hatt?

 

Kjøpspris delt på X antall år beregnet gjennomsnittlig brukstid (nå er det et åpent spørsmål hvor mange år dette skal være for mobiltelefoner, den absolutte reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er jo 5 år).

 

Om telefonen kostet 5000 kroner og den gjennomsnittlige brukstiden til slike telefoner settes til 5 (vil egentlig si at den er 2-3) år, så vil nyttefradraget være 1000 kroner per år.

 

De som er interessert kan se vedlagt dom fra Høyesterett ang. slik beregning.

Hei. Har lest endel plasser at folk ofte får tilbakebetalt kjøpssummen i sin helhet ved heving av kjøp. Er det ofte slik det blir praktisert kanskje?

 

Noen som har innspill eller egne erfaringer på dette?

Mobilen ble i dette tilfellet kjøpt i september.

 

Butikkens service kontakt jeg har hatt med å gjøre i denne saken har søkt om heving innad i selskapet/butikken. Kan jeg regne med at mitt krav blir godtatt da eller bør jeg ikke være for sikker på det?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Hvis vi nå kan gå ut ifra at telefonen er dårligere enn man skal kunne forvente, hvor står jeg i forhold til mine rettigheter ut ifra det jeg forteller om saksgangen?

Telefonen er bestilt gjennom jobben har det noe å si?

Får man tilbake den opprinnelige kjøpssummen hvis kjøpet blir hevet?

Hva gjør jeg hvis de sender den tilbake?

 

 

1. Om telefonen er bestilt gjennom jobben gjelder i utgangspunktet ikke forbrukerkjøpsloven. Om du bare fikk en rabattkode fra jobben din, kan det motsatte muligens tenkes.

 

2. Om kjøpet blir hevet skal du i utgangspunktet få kjøpesummen tilbake minus den nytten du har hatt av telefonen. 

 

3. Avhengig av om det er et forbrukerkjøp eller ikke kan du dra selger inn for forbrukerrådet/FTU eller forliksrådet.

 

For at du skal kunne heve etter kjøpsloven så kreves det at mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd. I første omgang kreves det mao. en mangel, mens i andre omgang kreves det at mangelen er vesentlig. Om telefonen er dårligere enn du hadde grunn til å forvente som følge av opplysninger fra selger, sammenliknet med liknende enheter m.m., foreligger det i utgangspunktet en mangel. Spørsmålet om mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd er jeg usikker på. Om svaret er nei, vil du kunne ha rett til å kreve erstatning isteden. 

 

Takk skal du ha.

Kom over en annen tråd om reklamasjon ved bedriftskjøp.

Mest sansynelig er det nok slik som nevnt i tråden i dette tilfellet:

 

Hvis kjøper ikke er forbruker gjelder (naturligvis) ikke forbrukerkjøpsloven. Det innebærer at kjøper ikke nyter godt av beskyttelsen som en ufravikelig lov gir, og han kan dermed velge å godta svært begrensede rettigheter dersom det oppstår feil. Men dersom ikke annet er avtalt gjelder fortsatt kjøpsloven, og den inneholder i hovedsak de samme reglene for hva som utgjør en mangel med tingen. Det gjelder derimot etter kjøpsloven en kortere absolutt reklamasjonsfrist på 2 år (ikke 5 år selv om tingen er ment å vare vesentlig lengre). Den største forskjellen er at denne reklamasjonsfristen kan gjøres kortere ved avtale mellom partene.

Hvordan skjer denne avregningen av verdi for nytten jeg har hatt?

 

 

Hei, igjen.

 

Kontaktpersonen min har søkt om heving av kjøp innad i bedriften mobilen ble kjøpt av for et par uker siden, purret idag og nå sier kontaktpersonen min dette: "Problemet er at det ikke er rett på heving av kjøp når det er næringskjøp."

Jeg har pratet med kontaktpersonen etterpå og han sier han ikke forstår seg ikke helt på dette og sier at det er noen andre som tar seg av akkurat denne delen. Det er forsåvidt greit at han ikke forstår seg på det men hva kan jeg kreve i dette tilfellet? 

 

På butikkens nettsiden står standardvilkårene.

 

Jeg syntes det høres rart ut at man ikke kan få hevet kjøpet, og når jeg ringte dem for å høre om vilkårene de har opp mot leverandør kunne de ikke gi meg svar på dette.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt den på bedrift så er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men kjøpsloven. Her er det ikke noen regler om heving av kjøp ved 3. gangs feil og kan i teorien bli reparert i det uendelige.

Helt sikker? Dersom det er feil i selve modellen av telefonen kan ikke selger kreve å omlevere. §36 inneholder bla. følgende: "... når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen ..." 

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt den på bedrift så er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men kjøpsloven. Her er det ikke noen regler om heving av kjøp ved 3. gangs feil og kan i teorien bli reparert i det uendelige.

 

Hvis du har kjøpt den på bedrift så er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men kjøpsloven. Her er det ikke noen regler om heving av kjøp ved 3. gangs feil og kan i teorien bli reparert i det uendelige.

Det stemmer ikke med det jeg har lest tidligere, og hadde vært veldig ugunstig for bedrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...