Gå til innhold

Nye forskrifter kan gi trangere boliger. Nå reagerer arkitektene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da får man bare kjøpe seg leilighet med bod. Og har man ikke råd til det, så kjøper man uten.

Eller så beholder man reguleringene som allerede finnes.

 

De fleste slike endringer er nok i stor grad presset gjennom av de som bygger hus. Kjappere bygging, lavere kostnad, dårligere produkt for sluttbrukeren, høyere overskudd i lomma til de som bygger og eier firmaet.

Lenke til kommentar

Man må huske på hvorfor dette forslaget har sitt opphav: den enorme boligmangelen som finnes i de mest bebodde byene våre. Når man da lar utbyggere fjerne typiske ting man kanskje ikke tenker over når man er på visning; ja da sørger man for å skape en mengde midlertidige boenheter.

 

Bare tenk etter selv: hvor praktisk tenkte du sist på din boligjakt? Eller likte du bedre peisen, og de gardinene som hang der på visning?

Så flytter du inn, og alt du glemte i duften av nystekte boller på visning og en flom av positive adjektiver i salgsoppgave dukker opp. Hvor skal jeg ha alt skrotet mitt? Ok, man kaster mye ved flytting, men som nevnt tidligere i diskusjonen her: støvsuger, tørkestativ, barnevogner, sko,sykler, ja, pick your poison.

 

Minstekrav MÅ vi ha. Det er nødvendig for å sikre at de boligene som omsettes langt over fornuftig verdi, iallefall sørger for at tidsperspektivet kjøper har ved budgivning stemmer med faktisk botid. For ikke å snakke om praktisk bruk av enheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har du enorm boligmangel fra?

Her i byen er det plenty tomme leiligheter, og spesielt mange utleieenheter som er ledige. Folk kjøper boliger bare for å tjene penger på å eie dem et par år.

Det er heller etterspørselen som er for stor i form av en alt for lav rente som gjør folk veldig kjøpekåte.

Media har vel "alltid" tytet ørene på oss fulle om at det er boligmangel, fordi de er meglerstandens og bankenes løpegutter.

Lenke til kommentar

Men gir innvendig bod bedre kvalitet? Med en gitt mengde kvadratmeter tilgjengelig? Hvorfor er det feks bedre enn mer plass i et rom, og et skap?

 

AtW

 

Hadde nok gått for en 25 kvadratmeter fra US + bod og takterasse, til $ 75 000. Altså $ 3 000 pr kvadratmeter, inklusive full møbelering og 300 hester.

Avskrivning ca $ 2 500 per år, eller det samme beløp som komunale avgifter enkelte plasser.

Lenke til kommentar

 

Men gir innvendig bod bedre kvalitet? Med en gitt mengde kvadratmeter tilgjengelig? Hvorfor er det feks bedre enn mer plass i et rom, og et skap?

 

AtW

Hadde nok gått for en 25 kvadratmeter fra US + bod og takterasse, til $ 75 000. Altså $ 3 000 pr kvadratmeter, inklusive full møbelering og 300 hester.

Avskrivning ca $ 2 500 per år, eller det samme beløp som komunale avgifter enkelte plasser.

Hva er det du babler om egentlig?

Lenke til kommentar

 

Men gir innvendig bod bedre kvalitet? Med en gitt mengde kvadratmeter tilgjengelig? Hvorfor er det feks bedre enn mer plass i et rom, og et skap?

 

AtW

 

Det handler om å ha et adskilt lagringsområde. Ser ikke akkurat bra ut eller er praktisk med et hjørne i stua med 2-3-4 reoler man har sesongting og f.eks. verktøy, for ikke å nevne barnevogn som ble nevnt over.

 

En bod er for meg meget viktig da jeg så absolutt ikke vil ha turtingene mine i stua. Fiskestanga under sofaen er ikke noen slager...

 

 

Jo, men er verktøy noe typisk man har i en innvendig bod? Og man har muligheten til å bygge seg en innvendig bod/plassbygd skap selv om det ikke er plass som er "låst" til en bod. For all del, jeg forstår at bod kan være nyttig, men er det så allmennyttig at det er bedre å ha mindre plass til andre ting for "alle" (dvs at det er et krav)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod

Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele

Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder

Hvor oppbevarer du støvsuger, vaskebøtte og mopp?

 

 

Personlig oppevarer jeg det i et skap (og vi har innvendig bod)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod

Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele

Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder

Hvor oppbevarer du støvsuger, vaskebøtte og mopp?

Personlig oppevarer jeg det i et skap (og vi har innvendig bod)

 

AtW

Av ren nysgjerrighet, hvor i boligen er skapet plassert?

 

Jeg har selv en mengde skap jeg kan ha slikt i, men personlig liker jeg et eget lite rom dedikert til slik. Nå bor jeg riktignok i enenebolig, men hadde jeg bodd i en leilighet, ville jeg nok savnet en bod. Skap i gang er for meg forbeholdt yttertøy og på soverom for klær. Ser ikke noen optimal løsning på støvsugerplassering.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod

Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele

Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder

Hvor oppbevarer du støvsuger, vaskebøtte og mopp?

Personlig oppevarer jeg det i et skap (og vi har innvendig bod)

 

AtW

Av ren nysgjerrighet, hvor i boligen er skapet plassert?

 

Jeg har selv en mengde skap jeg kan ha slikt i, men personlig liker jeg et eget lite rom dedikert til slik. Nå bor jeg riktignok i enenebolig, men hadde jeg bodd i en leilighet, ville jeg nok savnet en bod. Skap i gang er for meg forbeholdt yttertøy og på soverom for klær. Ser ikke noen optimal løsning på støvsugerplassering.

Tips..! Svarene på det De søker er å finne på denne linken:

http://www.kk.no/living

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod

Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele

Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder

Hvor oppbevarer du støvsuger, vaskebøtte og mopp?

 

vaskeartikler er på vaskerommet og støvsuger står på stuen

Kunne hatt støvsuger en annen plass, men om den er stuet bort en plass så vil den ikke bli brukt

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod

Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele

Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder

Hvor oppbevarer du støvsuger, vaskebøtte og mopp?

Personlig oppevarer jeg det i et skap (og vi har innvendig bod)

 

AtW

Av ren nysgjerrighet, hvor i boligen er skapet plassert?

 

Jeg har selv en mengde skap jeg kan ha slikt i, men personlig liker jeg et eget lite rom dedikert til slik. Nå bor jeg riktignok i enenebolig, men hadde jeg bodd i en leilighet, ville jeg nok savnet en bod. Skap i gang er for meg forbeholdt yttertøy og på soverom for klær. Ser ikke noen optimal løsning på støvsugerplassering.

 

 

Under trappa. Boden er litt mindre tilgjengelig, og der prioriteres heller å få plass til mange ting enn at det skal være super-lett å få ting ut og inn.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det hadde vært helt greit å kjøpe 50 kvadrat uten bod for så å bruke 3-4 kvadrat på å lage bod for å stue vekk alle de tingene? Jeg tviler på at arkitekter (og dermed byggherrene) vil fjerne kvadrat fra boplassen selv om man har krav om bod. Hvor boden er er også et poeng. I blokker så er det ofte bod i kjelleren som fungerer bra. Man trenger ikke nødvendigvis å ha boden inni leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...