Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pustet inn slipestøv, er det helseskadelig?


Turbo300

Anbefalte innlegg

Er i praksis hos en bedrift og fikk i jobb å slipe noen store jern akslinger, eller tror isåfall det var jern. Dette arbeidet varte sikkert i 4-5 timer, og regner med at jeg pustet inn en del støv. Kom ikke på at jeg burde bruke støvmaske før ett par timer etter jeg hadde begynt, så fullførte uten. Var ikke noe luft avsugning, men åpnet vinduet.

Vet ikke om bedriften er pålagt å gi meg verneutstyr, men dette skal jeg sørge for selv visst jeg kommer i samme situasjon igjen.

Det jeg lurer på er om dette har noe for meg og si, og vil det få konsekvenser for meg med tanke på helsen? 

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg slenger meg på denne tråden ene og alene for å minne folk om at dere ALLTID skal bruke det verneutstyret som er påkrevet. Til dette arbeidet hører hørselvern, hansker, øyevern, støvmaske, vernestøvler og heldekkende verneklær.

Lenke til kommentar

Er nok ikkje bra for helsa, men det er ikkje så mykje meir du kan gjere med det no. Men nokon umiddelbar fare trur eg ikkje det er, folk har jo jobba på denne måten før også. Så faren er nok større jo oftare og lenger du utsetter deg for eit slikt arbeidsmiljø.

 

Når det gjeld bruk av verneutstyr så er ansvaret todelt. Virksomheita skal utstyre deg med nødvendig verneutstyr og gi deg opplæring, men du har også sjølv eit ansvar for å bruke verneutstyr.

Lenke til kommentar

Verneutstyr skal bedriften gi deg, det er påkrevd. Hvis de er slappe med det, må du selv bare ta initiativ og ta på alt verneutstyr som er nødvendig. Det er særs viktig å beskytte øyne og pust, og ev. andre eksponerte kroppsdeler.

 

Et engangstilfelle som dette gir nok ikke mye skade. Luften blir i stor grad filtrert i nesen, og mange partikler som havner i lungene blir fjernet gjennom flere forskjellige mekanismer. Det å puste inn slikt støv i lengden er derimot en fare mot luftveiene, men dette skal ikke du bekymre deg om etter denne gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...