Gå til innhold

En alkoholier kan kjøpe sprit kl.13 mens jeg ikke kan kjøpe meg en øl kl. 21?


Anbefalte innlegg

 

 

"Kanskje staten burde bestemme at du kun får lov til å kjøpe godteri på dagtid også" sier MrL. Det kunne staten veldig godt gjort. Innført en kvoteordning med så stor mengde pr kvartal/år også og så tidobbel pris for alt over, både for godteri, tobakk og alkohol.

 

 

Hvorfor stoppe med alkohol/tobakk/godteri...  ?

 

Kanskje vi skal gjøre det samme med tv/internett?

Brus er jo også greit å ha kvote på..?

 

 

Man kan gjerne ha på begge deler for min del, men da må man dokumentere den økonomiske virkningen av skadene før man avgjør en pris på det som er over kvoten. Poenget er nemlig ikke at en slik "pris 2" for overforbruk skal være en lettvint måte for staten å få inntekter, den skal være dekning av økte utgifter pga uansvarlig høyt forbruk samfunnet må betale skadene for. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste andre land i Europa så er det slik at man kan finne ut klokken 22 eller 22 eller til og med senere om man ønsker seg en flask vin, for så å gå ut å kjøpe denne på butikken. Samme gjelder selvsagt øl.

 

Det er mer fritt, mer impulsivt og mer fornuftig, noe som sannsynligvis er årsaken til at de fleste andre (vest) Europeiske land har et mindre barnslig forhold til alkohol enn det som er tilfellet i Norge og Sverige.

 

Jeg ser iallefall ikke problemet med å kjøpe meg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om jeg ønsker det. Det føles friere enn å skulle hamstre på et monopolutsalg.

 

OP har rett. Det er overformynderi i Norge, men kanskje det har en grunn? Nordmenn har en dårlig drikkekultur, men hva kom først, høna eller egget?

Endret av zeebra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger vell ikke fjerne polet, kanskje åpne for at butikker i tettsteder uten pol i en vis omkrets kan søke om å selge sprit og vin? (I tillegg til lengre åpningstider på salget)

 

Spesielt her i Finnmark kan det være jævlig irriterende når du må kjøre over 1 time til nærmeste pol. (Verste er vell Havøysund)

Lenke til kommentar

Det er heller ikkje noke problem å kjøpe vodka kl 23:50, det er berre at då må du på bar der du kun får kjøpe 4 cl om gongen.

 

Det er ingen som treng å kjøpe ei 2 liters flaske for å drikke heime midt på natta når barane er åpne.

Einaste fordelen med å få kjøpe ei flaske sprit på butikk i staden for i baren er prisen, men då er ein tilbake til kjernen i saka om at det er dei som plutselig får behov for å drikke store mengder alkohol om natta som påfører samfunnet kostader gjennom avhegigheit og behandling, større sosialhjelputgifter, samt vold og ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

butikkane ska ikkje sellja alkohol, ferdig med den saken! da e forbutt!! folk må læra seg å respektera at ølsalg å vinmonepol stenge når de stenge! sånn e låven å den ska man forholla seg te! ferdig snakka!

Denne typen argument (det er sånn fordi det er sånn) er blant de farligste som finnes. Det eneste slik tenking fører til er fordumming av debatten og debattantene.

 

Det er veldig mange gode grunner til å ha vinmonopolordningen, på samme måte som man kan finne gode grunner for totalt forbud, totalt frislipp og alt imellom. Det viktigste i en slik debatt er at man setter seg inn i hva disse er, og hvilke konsekvenser de ulike "nivående" av kontroll har, og så finne ut hva man selv synes er et riktig nivå å legge samfunnet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de fleste andre land i Europa så er det slik at man kan finne ut klokken 22 eller 22 eller til og med senere om man ønsker seg en flask vin, for så å gå ut å kjøpe denne på butikken. Samme gjelder selvsagt øl.

 

Det er mer fritt, mer impulsivt og mer fornuftig, noe som sannsynligvis er årsaken til at de fleste andre (vest) Europeiske land har et mindre barnslig forhold til alkohol enn det som er tilfellet i Norge og Sverige.

 

Jeg ser iallefall ikke problemet med å kjøpe meg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om jeg ønsker det. Det føles friere enn å skulle hamstre på et monopolutsalg.

 

OP har rett. Det er overformynderi i Norge, men kanskje det har en grunn? Nordmenn har en dårlig drikkekultur, men hva kom først, høna eller egget?

 

 

I de fleste land i VestEuropa har man heller ikke en sykekasse (NAV) som er i nærheten av å dekke ved sykdom (inkl selvpåført sykdom pga alkohol). I de fleste land utenfor Vesteuropa (det er faktisk en ikke helt liten del av verden der som ligger der også!) har man faktisk et strengere forhold til alkohol enn i Norge hva gjelder landets egne innbyggere.

 

Du sier at du ikke ser problemet med å kjøpe deg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om du ønsker det. Ser du heller ikke noe problem i at samfunnet skal betale regningen for slik atferd for dem som ønsker det (i så fall finner jeg et stempel som begynner med Ego og slutter med ist!) eller er du innstilt på å betale fem ganger dagens pris for alkoholen for å få den friheten, slik at kostnad ved bruk betales av dem som bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at vinmonopole forsvinner? eneste jeg ønsker er en åping for at en kan selge alkohol døgnet rundt på butikkene.  polene får leve sitt eget liv 

 

Jeg tror ikke du helt har skjønt definisjonen på 'monopol' i denne sammenhengen.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

butikkane ska ikkje sellja alkohol, ferdig med den saken! da e forbutt!! folk må læra seg å respektera at ølsalg å vinmonepol stenge når de stenge! sånn e låven å den ska man forholla seg te! ferdig snakka!

Denne typen argument (det er sånn fordi det er sånn) er blant de farligste som finnes. Det eneste slik tenking fører til er fordumming av debatten og debattantene.

 

Farlig argument??? eg referere te virkliheten isteden for å leva i en fantasi verden kor en kan bestemma ka som helst. grunnloven paragraft et elle ant seie "alkohol ska sellas onna strenge forholl innen for visse titsramme/titsrom. blir for domt å sutra øve ting som en ikje kan jørr nåke me uansett

Lenke til kommentar

@gutt NAV skal da ikke bestemme alkoholbruket, skal Skatteetaten bestemme godteriet? Private forsikringer kan også konkurrere med trygda. Folketrygda er bare en tvunget forsikringsordning.

 

I innlegg #39 fikk du tre helt konkrete spørsmål av meg. Når du har besvart disse skal jeg gå videre i diskusjonen med deg. Inntil da oppfatter jeg målet ditt å være kverulere på treåringsnivå og ikek diskutere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke krav på at jeg skal svare på noe som helst, gutten min. Spesielt ikke når du drar inn NAV i diskusjonen.

Selvfølgelig ikke, men folk som slenger frem påstander og så - på direkte oppfordring nekter å begrunne dem - ser jeg på som altfor  for lite tørre bak ørene og altfor mye opptatt av egen navle og at verden skal tilpasse seg den til å bruke til noen diskusjon med. Diskuterer ikke med treåringer heller, ser du. og av presis samme grunn. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I de fleste andre land i Europa så er det slik at man kan finne ut klokken 22 eller 22 eller til og med senere om man ønsker seg en flask vin, for så å gå ut å kjøpe denne på butikken. Samme gjelder selvsagt øl.

 

Det er mer fritt, mer impulsivt og mer fornuftig, noe som sannsynligvis er årsaken til at de fleste andre (vest) Europeiske land har et mindre barnslig forhold til alkohol enn det som er tilfellet i Norge og Sverige.

 

Jeg ser iallefall ikke problemet med å kjøpe meg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om jeg ønsker det. Det føles friere enn å skulle hamstre på et monopolutsalg.

 

OP har rett. Det er overformynderi i Norge, men kanskje det har en grunn? Nordmenn har en dårlig drikkekultur, men hva kom først, høna eller egget?

 

 

I de fleste land i VestEuropa har man heller ikke en sykekasse (NAV) som er i nærheten av å dekke ved sykdom (inkl selvpåført sykdom pga alkohol). I de fleste land utenfor Vesteuropa (det er faktisk en ikke helt liten del av verden der som ligger der også!) har man faktisk et strengere forhold til alkohol enn i Norge hva gjelder landets egne innbyggere.

 

Du sier at du ikke ser problemet med å kjøpe deg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om du ønsker det. Ser du heller ikke noe problem i at samfunnet skal betale regningen for slik atferd for dem som ønsker det (i så fall finner jeg et stempel som begynner med Ego og slutter med ist!) eller er du innstilt på å betale fem ganger dagens pris for alkoholen for å få den friheten, slik at kostnad ved bruk betales av dem som bruker.

 

ehh, jo, de fleste Europeiske land har et type tilsvarende system til NAV.

 

Hør her. Jeg har ikke noe problem med å diskutere alkohol, om noe så synes jeg samfunnet generelt misbruker alkohol og at samfunnet som helhet burde tatt en diskusjon rundt alkoholbruk generelt for mer innsikt og bevissthet i forhold til det enorme alkoholkonsumet i samfunnet.

 

Men når vi først drikker alkohol, så er det vel greit om folk er fri til å gjøre det som de vil og kjøpe den når de vil, heller enn at staten skal kontrollere folket og redusere deres friheter? I de fleste Europeiske land har de langt sunnere drikkekultur enn det vi har i Norge, og det vil jeg påstå ikke bare er kulturelt, men også på grunn av overformynderiet og de strenge reglene her til lands, slik at vi aldri har lært oss som i andre Europeiske land å nyte alkohol med måtehold og på en trivelig måte. Det er ikke noe problem i Spania f.eks å ta seg et glass vin til lunch, men det er fordi folk har et modent og kontrollert forhold til alkohol i motsetning til "fylliknasjonen" Norge.

 

Regningen for at jeg drikker en vin sammen med noen andre eller tar meg en øl eller to alene eller sammen med andre, den tar jeg selv. Det påfører ikke samfunnet noen som helst kostnad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

butikkane ska ikkje sellja alkohol, ferdig med den saken! da e forbutt!! folk må læra seg å respektera at ølsalg å vinmonepol stenge når de stenge! sånn e låven å den ska man forholla seg te! ferdig snakka!

Denne typen argument (det er sånn fordi det er sånn) er blant de farligste som finnes. Det eneste slik tenking fører til er fordumming av debatten og debattantene.

 

 

Farlig argument??? eg referere te virkliheten isteden for å leva i en fantasi verden kor en kan bestemma ka som helst. grunnloven paragraft et elle ant seie "alkohol ska sellas onna strenge forholl innen for visse titsramme/titsrom. blir for domt å sutra øve ting som en ikje kan jørr nåke me uansett

 

Nå tviler jeg på at alkohol står nevnt i grunnloven, men jeg vet at det for en tid tilbake stod i nenvte lov at "jøder har ikke tilgang til riket" (tror det var paragraf hundreogetellerannet). Skulle man da bare la være å diskutere hvorvidt dette var en paragraf som landet burde ha?
Lenke til kommentar

 

 

I de fleste andre land i Europa så er det slik at man kan finne ut klokken 22 eller 22 eller til og med senere om man ønsker seg en flask vin, for så å gå ut å kjøpe denne på butikken. Samme gjelder selvsagt øl.

Det er mer fritt, mer impulsivt og mer fornuftig, noe som sannsynligvis er årsaken til at de fleste andre (vest) Europeiske land har et mindre barnslig forhold til alkohol enn det som er tilfellet i Norge og Sverige.

Jeg ser iallefall ikke problemet med å kjøpe meg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om jeg ønsker det. Det føles friere enn å skulle hamstre på et monopolutsalg.

OP har rett. Det er overformynderi i Norge, men kanskje det har en grunn? Nordmenn har en dårlig drikkekultur, men hva kom først, høna eller egget?

 
 
I de fleste land i VestEuropa har man heller ikke en sykekasse (NAV) som er i nærheten av å dekke ved sykdom (inkl selvpåført sykdom pga alkohol). I de fleste land utenfor Vesteuropa (det er faktisk en ikke helt liten del av verden der som ligger der også!) har man faktisk et strengere forhold til alkohol enn i Norge hva gjelder landets egne innbyggere.
 
Du sier at du ikke ser problemet med å kjøpe deg en vin på butikken ved midtnatt eller noen sterkøl eller vanlige øl sent på kvelden om du ønsker det. Ser du heller ikke noe problem i at samfunnet skal betale regningen for slik atferd for dem som ønsker det (i så fall finner jeg et stempel som begynner med Ego og slutter med ist!) eller er du innstilt på å betale fem ganger dagens pris for alkoholen for å få den friheten, slik at kostnad ved bruk betales av dem som bruker.

 


ehh, jo, de fleste Europeiske land har et type tilsvarende system til NAV.

Hør her. Jeg har ikke noe problem med å diskutere alkohol, om noe så synes jeg samfunnet generelt misbruker alkohol og at samfunnet som helhet burde tatt en diskusjon rundt alkoholbruk generelt for mer innsikt og bevissthet i forhold til det enorme alkoholkonsumet i samfunnet.

Men når vi først drikker alkohol, så er det vel greit om folk er fri til å gjøre det som de vil og kjøpe den når de vil, heller enn at staten skal kontrollere folket og redusere deres friheter? I de fleste Europeiske land har de langt sunnere drikkekultur enn det vi har i Norge, og det vil jeg påstå ikke bare er kulturelt, men også på grunn av overformynderiet og de strenge reglene her til lands, slik at vi aldri har lært oss som i andre Europeiske land å nyte alkohol med måtehold og på en trivelig måte. Det er ikke noe problem i Spania f.eks å ta seg et glass vin til lunch, men det er fordi folk har et modent og kontrollert forhold til alkohol i motsetning til "fylliknasjonen" Norge.

Regningen for at jeg drikker en vin sammen med noen andre eller tar meg en øl eller to alene eller sammen med andre, den tar jeg selv. Det påfører ikke samfunnet noen som helst kostnad.

 

De fleste europeiske land - mange utenfor også - har " et type tilsvarende system til NAV", men har du sjekket hva det faktisk dekker, både i forhold til alkoholskadede og en del andre grupper? Som jeg sa, ikke i nærheten av å dekke ved sykdom (inkl selvpåført sykdom pga alkohol) som NAV. Hvor mange land kan du f eks henvise til som dekker lønnen fordi folk ligger "syke" (i bakrus) mandag pga for mye alkohol i helgen? Hvor mange land kan du finne der man faktisk prøver å hjelpe folk til å bli kvitt alkoholavhengighet i stedet for å la dem dø på dårligste avdeling på et tredjeklasses sykehus når de har kommet så langt at de har drukket seg til døde.

 

At drikke(u)kulturen er så mye sunnere i andre vesteuropeiske land er jeg ikke med på. Sjekket litt hvor mange danske 18-åringer man tar inn til sykehus til pumping i forhold til norske (og de danske har stort sett drukket mer enn de norske før de blir 18 også!). Sjekket litt antall skrumlevre pr 100000 innbyggere i Frankrike eller Spania sammenlignet med Norge? Osv. Noen hevder at det er langt mellom fulle franskmenn, spajoler og italienere. Dersom man mener stup fulle så de ligger under bordet er det færre av dem enn i Norge, ja - men hvor mange edrue har man der kl 1300 eller kl 1700 en etter middag?

 

"Regningen for at jeg drikker en vin sammen med noen andre eller tar meg en øl eller to alene eller sammen med andre, den tar jeg selv. Det påfører ikke samfunnet noen som helst kostnad."

At drikkingen ikke påfører samfunnet noen som helst kostnad tror jeg de fleste som er alkoholikere tenkte da de tok sitt første glass. De ble ikke alkoholikere fordi de ønsket å bli det, men fordi de undervurderte kong Alkohols krefter og overvurderte sine egne. Har du fått noen garanti for at dette ikke gjelder deg også, og hvis nei: Er du rede til å ta gjennomsnittsregningen for det alkoholbruken koster i Norge, i form av fire-fem ganger høyere priser enn i dag? Hvis nei, vil jeg påstå egoismen og eget navlefokus er velutviklet og at det er beste argumentet for at du ikke er moden nok til ha tilgang til alkohol i bensinstasjonen kl 2345 - og er dette viktig for deg er det jo bare å flytte til Spania og forholde seg til reglene der (og blir Spania for langt kan du jo flytte til Danmark og forholde deg til dansk arbeidsmarked, lønn, trygd og skatt, der er norsk språk helt kurant).  EU/EØS har et fritt reise- og arbeidsmarked...

Endret av flink_gutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

butikkane ska ikkje sellja alkohol, ferdig med den saken! da e forbutt!! folk må læra seg å respektera at ølsalg å vinmonepol stenge når de stenge! sånn e låven å den ska man forholla seg te! ferdig snakka!

Denne typen argument (det er sånn fordi det er sånn) er blant de farligste som finnes. Det eneste slik tenking fører til er fordumming av debatten og debattantene.

 

 

Farlig argument??? eg referere te virkliheten isteden for å leva i en fantasi verden kor en kan bestemma ka som helst. grunnloven paragraft et elle ant seie "alkohol ska sellas onna strenge forholl innen for visse titsramme/titsrom. blir for domt å sutra øve ting som en ikje kan jørr nåke me uansett

 

Nå tviler jeg på at alkohol står nevnt i grunnloven, men jeg vet at det for en tid tilbake stod i nenvte lov at "jøder har ikke tilgang til riket" (tror det var paragraf hundreogetellerannet). Skulle man da bare la være å diskutere hvorvidt dette var en paragraf som landet burde ha?

 

 

Det var § 2 og det er i juni 166 år siden den bestemmelsen ble endelig opphevet (bortsett fra at Quisling gjeninnførte den i krigen), så en god tid tilbake kan man si... 

 

Loven som fastsatte Vinmopolet og salg under statlig kontroll var faktisk en ordning innført for at man skulle sikre opphevelsen av forbud mot alkoholbruk i Norge  - en ordning som hadde vært midlertidig (7 år for øl, 11 år for vin og spir) og gjort det norske forhold edruelig som aldri før, tross mange brudd på loven, 

 

Edit: Tyrkleif

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...