Gå til innhold

Julekalender 2003 dag 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
altså...du sier at projektorene ikke er bra nok i dag. det er de hvis du betaler nok for dem, sier ikke at x1 er guds gave til hjemmekinoen, men du tar direkte feil når du sier at det ikke finnes bra nok projektorer. både lcd og dlp har en lang vei og gå, det er vi enige i, men å si at det ikke finnes bra nok teknologi blir feil, da crt utkonkurrerer begge de teknologiene, og har gjort det i lang tid.

Jeg sier at det ikke finnes bra nok lcd/dlp prosjektorer. CRT var det en annen som dro inn. Hva som benyttes av DLP prosjektorer på norske kinoer til reklamevisning ol. er direkte uinteressant, da disse ikke tilhører de vanlige dødliges budsjetter uansett.

Lenke til kommentar
For de som ikke har forstått det, er dette en DLP prosjektor, ikke LCD. DLP prosjektorene har MYE evne til å vise bilde i lyssterkerom.

DLP'ene utvikler mindre varme, penere bilde og mindre støy.

Men DLP kan gi regnbueeffekt for de som ser dette. Dette gir ikke LCD projektorer...

Lenke til kommentar
Jeg sier at det ikke finnes bra nok lcd/dlp prosjektorer. CRT var det en annen som dro inn. Hva som benyttes av DLP prosjektorer på norske kinoer til reklamevisning ol. er direkte uinteressant, da disse ikke tilhører de vanlige dødliges budsjetter uansett.

du sa at det ikke finnes gode nok projektorer, punktum. om du mente lcd/dlp så blir det noe helt annet. og når du trekker budsjett inn i bildet, så er vi nede på ganske labre greier i forhold til action! og screenplay 7200. så da skal jeg faktisk si meg enig med deg.

Lenke til kommentar
du sa at det ikke finnes gode nok projektorer, punktum. om du mente lcd/dlp så blir det noe helt annet. og når du trekker budsjett inn i bildet, så er vi nede på ganske labre greier i forhold til action! og screenplay 7200. så da skal jeg faktisk si meg enig med deg.

Ok, ser at jeg nok har formulert meg litt utydelig hva crt angår ja.. Er vel uansett ikke alle forundt å ha plass til å henge opp et monstrum av en prosjektor med vekt og størrelse på en standard vaskemaskin og med støynivå på rundt 35 dB. Takopphenget kan jo også bli ganske kritisk når noe sånt skal monteres, har en følelse av at gipsplatene mine kan komme til kort når 70 kg skal monteres ansvarlig. Ække noe særlig å våkne opp dagen derpå etter at en har fått det beistet i hodet under en hjemmekino-kveld..

Lenke til kommentar
Skulle det være slikt at vi ikke klarer dette med regnbuer kordan er det da med angreretten?

Hva man ser av regnbuer avhenger fra person til person, men slik jeg ser det vil jeg helst at alle som kommer og ser hjemmekino hos meg ikke er plaget av slikt og da er ikke DLP noe alternativ (i alle fall dersom en ikke ønsker å måtte refinasiere boliglånet sitt for å kjøpe noe slikt). Dersom en kjøper en DLP-prosjektor over nettet og finner ut at en er plaget med regnbuer er det bare å sende hele greia tilbake, uansett hvor mye en måtte ha brukt den. Selvsagt forutsatt at du gir beskjed til firmaet du kjøpte den hos at du ønsker å benytte deg av angreretten innen 14 dager etter at du hentet pakken på posten.

Endret av scirocco
Lenke til kommentar

Mye snakk frem og tilbake her, men hvis du ikke er super-filmfreak (sånn som meg), så holder denne prosjektoren lenge.

 

Har hatt min Sony VPL HS-01 i over ett år og er veldig fornøyd. Så hjelper det også at det følger med en ekstra pære i prisen.

 

Det som (jeg synes) er viktig når det gjelder prosjektor er:

 

Støynivå (bør være lavt)

Kontrast (slik at det blir skikkelige farge)

 

800x600 holder bra til DivX allikevel.

 

Dumme meg har aldri hørt om regnbuer og hønsenetting. Så de har jeg ikke sett noe til på prosjektoren før. Men kanskje de dukker opp nå som jeg har hørt om dem...

Lenke til kommentar

Jeg har InFocus X1 selv, og har _aldri_ vært så fornøyd med et duppeditt-kjøp noen gang. Anbefales på det sterkeste. Ang regnbuer, så er det et sterkt overdrevet fenomen. Ja, jeg så de i begynnelsen jeg også - og ble litt sjøsjuk og misfornøyd. Men dette skyldtes nok i like stor grad overgang fra 28" TV til 180cm bredt bilde!

 

Regnbuene ser jeg nesten aldri nå, og de gangene jeg ser de så er det langt fra plagsomt. Bruk X1 sammen med Greyline lerret fra www.avshop.no. Det forbedrer sortnivået betraktelig. Og de som vurderer å bruker 15.000 på PTA300E istedet for 9000,- på Infocus X1 er ikke klok i hodet. Billedmessig er de veldig like, men X1 er mer lyssterk og trenger ikke dempet belysning. Fungerer t.o.m. i dagslys. Alle LCD har screendoor-effekt, noe som er _veldig_ mye mer plagsomt enn regnbuer noen ganger kommer til å være.

 

Kan fortsatt ikke tro at de selger denne så billig...!

 

Edit: Har hatt mange titalls personer innom her og sett på hjemmekinoen min, og ikke en eneste person har vært plaget av regnbuer. Dette fenomenet er overdramatisert til de grader.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Jeg har InFocus X1 selv, og har _aldri_ vært så fornøyd med et duppeditt-kjøp noen gang. Anbefales på det sterkeste. Ang regnbuer, så er det et sterkt overdrevet fenomen. Ja, jeg så de i begynnelsen jeg også - og ble litt sjøsjuk og misfornøyd. Men dette skyldtes nok i like stor grad overgang fra 28" TV til 180cm bredt bilde!

 

Regnbuene ser jeg nesten aldri nå, og de gangene jeg ser de så er det langt fra plagsomt. Bruk X1 sammen med Greyline lerret fra www.avshop.no. Det forbedrer sortnivået betraktelig. Og de som vurderer å bruker 15.000 på PTA300E istedet for 9000,- på Infocus X1 er ikke klok i hodet. Billedmessig er de veldig like, men X1 er mer lyssterk og trenger ikke dempet belysning. Fungerer t.o.m. i dagslys. Alle LCD har screendoor-effekt, noe som er _veldig_ mye mer plagsomt enn regnbuer noen ganger kommer til å være.

 

Kan fortsatt ikke tro at de selger denne så billig...!

 

Edit: Har hatt mange titalls personer innom her og sett på hjemmekinoen min, og ikke en eneste person har vært plaget av regnbuer. Dette fenomenet er overdramatisert til de grader.

Å kalle fenomenet for overdramatisering er rett og slett idiotisk. Regnbue-effekten skyldes ikke overgangen til et stort lerret. Har gått over fra 28" tv til LCD prosjektor (og tilbake igjen) uten å merke noe rart ved bilde, ved kino ser en heller ikke noe slikt. Det er bare DLP prosjektorer som har dette fenomenet og det er der uansett hvor stort eller lite bilde en har. Fenomenet ligger i måten bildet vises på, altså i DLP-teknolgien. Noen merker det bedre enn andre og om du selv ikke merker dette betyr det ikke at fenomet hverken er sterkt overdrevet eller ikke-eksisterende. Husk at det finnes omlag 6 milliarder andre mennesker ved siden av deg og vennene dine (de titalls menneskene som har vært innom "kinoen" din). Statististikken din over hvor mange i vennekretsen din som merker noe til dette problemet er derfor ganske ubrukelig.

 

Grunnen til at denne prosjektoren selges så "billig" er selvfølgelig at den bygger på utdatert teknololgi. Prosjektoren er allerede erstattet av andre modeller. Fabrikken prøver vel å dra de siste kronene ut av modellen ved å selge denne lengst mulig..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du hisser deg slik opp for. Må nesten le litt av deg... Innlegget ditt oser av frekkhet og fjortisfaktor, så egentlig fatter jeg ikke hvorfor jeg gidder å diskutere med deg.

 

Du møter deg vel litt i døra her. Først sier du at _du_ har byttet fra tv til LCD og opplevd ingen ubehag, mens du deretter begynner å "undervise" meg i statistikk om hvor mange mennesker det finnes på jorda og at de opplever ting forskjellig. Snu dette på hodet du, så var det vel ikke spesielt gjennomtenkt argumentasjon fra din side...

 

MANGE mennesker blir "sjøsyk" av å sitte på fremste rad i en hvilken som helst kinosal, nettopp fordi bildet blir altfor stort og du må flytte øynene mye for å følge med på handlingen. Dette _kan_ være et bidrag til det ubehaget mange merker første gang de shopper etter en prosjektør.

 

Ja, regnbuer er til stede på alle DLP (også de med 5X fargehjul) men jeg fastholder at problemet er overdramatisert. Kun noen få prosent vil være så plaget av dette, at de faktisk ikke kan bruke produktet. Derimot vil _ALLE_ se hønsenettingen på LCD.

 

Og jeg sa også at jeg _ser_ regnbuer, men at dette er en vanesak. Det var mye mer framtredende i begynnelsen enn det har blitt etterhvert. Snakk med _alle_ som har DLP-prosjektører, så får du servert samme historie. Og ja, jeg stoler mer på folk som faktisk har produktet og bruker det til daglig, enn en kverulerende fjortiss som på død og liv skal starte en LCD/DLP-debatt.

 

Ta deg en tur til avforum.no du, og snakk med folk der. Det er ikke uten grunn at halve forumets medlemmer faktisk eier en InFocus X1 _OG_ er strålende fornøyd med produktet. Ingen grunn til å ta det ut over alle andre at du går glipp av et vanvittig bra prosjektorkjøp bare måneder etter at du selv brukte dine surt oppsparte penger på en hønsenetting-fremviser.

 

Til alle dere andre som faktisk er interessert i produktet denne tråden handler om: Sammenligner du pris/ytelse får du ingenting som matcher InFocus X1 på denne siden av 20.000 kroner. Og hvis det fortsatt skulle være noen tvil: Gå til www.avforum.no og les brukererfaringer fra folk som faktisk eier produktet!

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale meg et ok lerret til denne projektoren.

Et lerret i budsjettklassen men som likevel ikke er helt tåpeligt.

 

Er rimelig klar for denne projektoren føler jeg.

Et lerret i budsjett-klassen ville være å kjøpe en rullegardin fra ikea av grå type og klistre denne på en eller annen måte opp på en ramme. Skulle sikkert greie å få til dette for rundt 5-600 kr. Skal du ha et ferdig et kan du stikke innom www.avshop.no De billigste lerretene går for rundt 1500 kr og de dyreste rundt 10000 kr. Hvor mye en har lyst å legge i slikt blir vel opp til den enkelte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...