Gå til innhold

TEST: Huawei MediaPad M3 8.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sagt det før, men det må sies igjen:

 

Når skal dere gjøre noe med hvordan dere formulerer ordvalgene og overskriftene deres på en litt mindre Se og Hør-aktig måte? Eller er det et bevisst valg at dere vil "hisse opp Android-leiren"?

 

"Det er ikke bare Apple som kan lage gode nettbrett".

 

Virkelig?

 

På deres egen topp 10 liste så finner man hele fem Samsung tablets og to fra Sony. Og samtlige har bedre karakter enn dette (9 eller 10).

 

For å ta noen eksempler:

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z4-tablet/190622

 

https://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-tab-s-10-5/161337

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z3-tablet-compact/165183

 

Til reising og som et entertainment nettbrett for film, spill etc , som dere vier ganske stor plass til her, er det vel liten tvil om at både Samsung og Sony og andre Android-brett overlegne alt fra Apple? Siden man kan lagre sine egne filmer både eksternt via SD-kort eller på selve brettet. Apple-brukere har hos våre breddegrader stort sett vært avspist med å kjøpe filmene i Itunes eller bruke Viaplay.

 

Så igjen, gode nettbrett har veldig mange andre enn Apple laget i en årrekke, og Samsung og Sony er bare to av eksemplene. Du har også LG, Nexus, NEC, Fujitsu, Amazon, Huawei og ikke minst Microsoft (!) etc.

 

Hei, Bakalaka!

 

Det er min ingress som endte opp med å bli publisert, så jeg kan forklare tankegangen litt.

 

Jeg er helt enig med deg at det definitivt ikke bare er Apple som lager gode nettbrett, og som du sier så gjenspeiler topplisten vår det samme. Utgangspunktet mitt var at iPad er omtrent synonymt med nettbrett, og at ingressen skulle jobbe for å vise at "nei, det er ikke bare Apple som gjør dette bra - Huawei har laget et knallbra nettbrett!".

 

Jeg ser imidlertid at jeg bommet litt, så nå har jeg byttet til "Det er ikke bare Apple som fortjener oppmerksomhet for nettbrettene sine."

 

At vi har brukt iPad som eksempel i ingressen i stedet for Galaxy Tab eller Xperia Tablet er rett og slett på grunn av gjenkjennelsesfaktoren.

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"3000 kroner gir deg et utrolig bra nettbrett"

 

For samme pris er LTE versjonen av M2/M3 den beste mobiltelefonen på markedet....og passer akkurat i alle innerlommer på jakker....for de som mener å tro at skjermen er for stor.

Lydkvaliteten er bedre enn iPhone, Samsung osv....

Kameraet er så kjapt at det funker til actionbilder langs racerbanen.....i motsetning til andre mobiler

Lenke til kommentar

Har sett på dette nettbrettet de siste ukene, etter at jeg tilfeldigvis fant en gammel samsung tablet (Tab 4 7") som jeg kjøpte for en billig penge i 2014. Brukt det nettbrettet overraskende mye den siste tiden, så er veldig fristet av Mediapad M3. Vil da kjøpe 4G/LTE versjonen, utifra mine beregninger vil den passe i bukselomma samt jakkelomma - så kan hende jeg ender opp med å bruke den en del på farta også!

 

For meg går det kun i videotitting og noe sosiale medier / nettsurfing. Liker virkelig formatet på denne, ikke sånn firkant som mange andre - som det står i teksten, "Til filmbruk innebærer det at bildet blir omtrent like stort som på en ti tommers iPad med en mye mindre enhet."

 

Så gjenstår det store spørsmålet: Kjøpe denne nå, eller vente på S8. Med denne har jeg en enhet med stor skjerm, 8,4", sparer 4 000,- samt S6en min som fungerer meget godt enda. Med S8 får jeg en mellomløsning, trolig 6,2" skjerm og S6en blir lagt i skuffen. Screen to body ration S8en trolig blir er veldig attraktiv, og en får solgt den til 4-5 tusen kr etter et år pent brukt... Er nesten umulig å velge, så ender kanskje opp som Ole Brum :)

 

Har forresten lest noen steder at man med ørepropper også kan ringe med nettbrettet. Noen som vet om de AKG øreproppene som vises frem i de fleste videoer og pressebilder av nettbrettet følger med?

Lenke til kommentar

"3000 kroner gir deg et utrolig bra nettbrett"

 

For samme pris er LTE versjonen av M2/M3 den beste mobiltelefonen på markedet....og passer akkurat i alle innerlommer på jakker....for de som mener å tro at skjermen er for stor.

Lydkvaliteten er bedre enn iPhone, Samsung osv....

Kameraet er så kjapt at det funker til actionbilder langs racerbanen.....i motsetning til andre mobiler

 

Det jeg tenker å, kan nesten erstatte den med telefonen / ha S6en som en liten ekstra som blir brukt ved anledninger hvor det blir for stort å ha med nettbrettet (konserter ol). Tror jeg går for M3en med LTE til 3795kr - så får jeg se om jeg evt også kjøper S8en om noen mnd. Salgsverdien til toppmodeller fra samsung er så god at man så å si betaler det samme som for nettbrettet, men nettbrett beholder en kanskje et år ekstra..

Lenke til kommentar

Nettbrett blir likere hverandre i konkurransen dag-for-dag.

 

Jeg ser ikke helt hva som er så gunstig med dette nettbrettet til den prisen, annet enn at nå har også Huawei fått til en modell i segmentet. Kan dere spesifikt peke ut fordelene som dette nettbrettet har så det blir mer lettleselig. Altså slik at man kan komme til informasjonen ved å skumlese?

Endret av G
Lenke til kommentar

Har sett på dette nettbrettet de siste ukene, etter at jeg tilfeldigvis fant en gammel samsung tablet (Tab 4 7") som jeg kjøpte for en billig penge i 2014. Brukt det nettbrettet overraskende mye den siste tiden, så er veldig fristet av Mediapad M3. Vil da kjøpe 4G/LTE versjonen, utifra mine beregninger vil den passe i bukselomma samt jakkelomma - så kan hende jeg ender opp med å bruke den en del på farta også!

 

For meg går det kun i videotitting og noe sosiale medier / nettsurfing. Liker virkelig formatet på denne, ikke sånn firkant som mange andre - som det står i teksten, "Til filmbruk innebærer det at bildet blir omtrent like stort som på en ti tommers iPad med en mye mindre enhet."

 

Så gjenstår det store spørsmålet: Kjøpe denne nå, eller vente på S8. Med denne har jeg en enhet med stor skjerm, 8,4", sparer 4 000,- samt S6en min som fungerer meget godt enda. Med S8 får jeg en mellomløsning, trolig 6,2" skjerm og S6en blir lagt i skuffen. Screen to body ration S8en trolig blir er veldig attraktiv, og en får solgt den til 4-5 tusen kr etter et år pent brukt... Er nesten umulig å velge, så ender kanskje opp som Ole Brum :)

 

Har forresten lest noen steder at man med ørepropper også kan ringe med nettbrettet. Noen som vet om de AKG øreproppene som vises frem i de fleste videoer og pressebilder av nettbrettet følger med?

 

Samme formatet som Xperia Tablet Z3 Compact, og det kan man også ringe med. Formatet er genialt, får plass i både store jakkelommer eller knøttliten kamerabag og det er jo som skapt for å se film. Har selv brukt det som reservetelefon ved et par anledninger, og har et tvillingsim satt inn i det. Z3C er også vanntett og vesentlig mindre/smalere.

 

Men denne fra Huawei er jo nesten 3 år nyere så rekner med innmaten og skjermen har blitt oppgradert siden den gang! Hadde jeg skulle kjøpt nytt nettbrett nå hadde nok dette vært et av alternativene ja.

 

Z3Compact er ikke å få tak i lenger i Norge, men det selges for 2890 SEK i Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kommer med 15 måneder gammelt OS? Hvorfor ikke med nyeste versjon, som allerede er 5 måneder gammelt? Bør ikke dette advares om i testen, og gir det ikke en pekepinn på hvor kortsiktig investering dette nettbrettet er?

 

Dere sammenligner oppmerksomheten med Apple. Da er det verdt å nevne at iPad Mini 2, godt over 3 år gammelt, kjører nyere OS enn denne.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Har hatt denne siden desember, og er utrolig fornøyd! Det er viktig å påpeke at man kan slå på skjermtaster nederst, og slå av knappfunksjonaliteten til den "fysiske" knappen. Da blir den kun fingeravtrykksleser. Tenkte først at dette ble litt knotete og dobbelt opp, men synest det fungerer utmerket. Skjermknappene skjuler seg når jeg trenger hele skjermen.

Og det bør nevnes at fingeravtrykkslesereren er vanvittig kjapp. S7 sin leser føles ut som den er 4 år eldre og utdatert. Fra avslått skjerm kan du bare legge fingeren på, så er skjemen på umiddelbart.

 

Ellers fungerer Smartcover veldig bra på denne, super passform. Automatisk vekking og slukking av skjerm.

https://www.fruugo.no/smart-tilfelle-svart-i-huawei-mediapad-m3-84-tommers/p-8455283-18192802?gclid=Cj0KEQiAzsvEBRDEluzk96e4rqABEiQAezEOoOmsr_ZOHdH9knAIX6AzCUWcPl2ykbGS2GZF275hn9MaApQ_8P8HAQ

Lenke til kommentar

Hmm hvor er Nvidia sine nettbrett?

 

Skulle til å spørre om det samme. Og hvorfor mangler målingene på noen av testene for flere av de dere har med. Forvirrende å se f.eks. Surface pro 4 med på ene grafen, men klikker på neste test, der den ikke er med. Der er derimot Nexus sin, som mangler i minst en av de andre testene.

 

 

Har sagt det før, men det må sies igjen:

 

Når skal dere gjøre noe med hvordan dere formulerer ordvalgene og overskriftene deres på en litt mindre Se og Hør-aktig måte? Eller er det et bevisst valg at dere vil "hisse opp Android-leiren"?

 

"Det er ikke bare Apple som kan lage gode nettbrett".

 

Virkelig?

 

På deres egen topp 10 liste så finner man hele fem Samsung tablets og to fra Sony. Og samtlige har bedre karakter enn dette (9 eller 10).

 

For å ta noen eksempler:

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z4-tablet/190622

 

https://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-tab-s-10-5/161337

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z3-tablet-compact/165183

 

Til reising og som et entertainment nettbrett for film, spill etc , som dere vier ganske stor plass til her, er det vel liten tvil om at både Samsung og Sony og andre Android-brett overlegne alt fra Apple? Siden man kan lagre sine egne filmer både eksternt via SD-kort eller på selve brettet. Apple-brukere har hos våre breddegrader stort sett vært avspist med å kjøpe filmene i Itunes eller bruke Viaplay.

 

Så igjen, gode nettbrett har veldig mange andre enn Apple laget i en årrekke, og Samsung og Sony er bare to av eksemplene. Du har også LG, Nexus, NEC, Fujitsu, Amazon, Huawei og ikke minst Microsoft (!) etc.

Hei, Bakalaka!

 

Det er min ingress som endte opp med å bli publisert, så jeg kan forklare tankegangen litt.

 

Jeg er helt enig med deg at det definitivt ikke bare er Apple som lager gode nettbrett, og som du sier så gjenspeiler topplisten vår det samme. Utgangspunktet mitt var at iPad er omtrent synonymt med nettbrett, og at ingressen skulle jobbe for å vise at "nei, det er ikke bare Apple som gjør dette bra - Huawei har laget et knallbra nettbrett!".

 

Jeg ser imidlertid at jeg bommet litt, så nå har jeg byttet til "Det er ikke bare Apple som fortjener oppmerksomhet for nettbrettene sine."

 

At vi har brukt iPad som eksempel i ingressen i stedet for Galaxy Tab eller Xperia Tablet er rett og slett på grunn av gjenkjennelsesfaktoren.

 

- Niklas

 

 

Hva med å bare skrive noe sånt som "Huawei lanserer et nytt og reisevennlig nettbrett med gode ytelser til lav pris. Her får du mye for pengene."

 

Apple hadde ikke trengt å være nevnt. Det er akkurat denne stadige vinklingen mot Apple, som om det er det beste man kan få ellers, som gjør at mange reagerer.

 

Er jo ikke slik at dere skriver "Samsung-killer" i en iPhone-artikkel. Men enhver artikkel om toppmodeller fra android-versjoner er "Apple-killer"-kandidater.

 

Men det trigger vel ikke like mange klikk og krangler i forum... Sukk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettbrett blir likere hverandre i konkurransen dag-for-dag.

 

Jeg ser ikke helt hva som er så gunstig med dette nettbrettet til den prisen, annet enn at nå har også Huawei fått til en modell i segmentet. Kan dere spesifikt peke ut fordelene som dette nettbrettet har så det blir mer lettleselig. Altså slik at man kan komme til informasjonen ved å skumlese?

Hadde du sett nøyere på spesifikasjonene, ville du sett det med én gang - dette er det eneste nettbrettet i 8-tommersklassen med 2560x1600 oppløsning. 8 tommer i bredformat er svært attraktivt fordi det faktisk får plass i en jakkelomme og kan holdes enkelt med én hånd, og det holder også vekten nede.

 

I tillegg er prosessorkjernene A72-basert, ikke A53-basert, som de fleste andre nye som har kommet ut i denne klassen. Dette burde gi deg en pekepinn på hva det egentlig betyr i praksis: http://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2015/04/ARMv7_vs_ARMv8_Performance_.png Grafikkbrikken kunne vært noe heftigere, men den gjør det likevel greit sammenlignet med andre nettbrett.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

 

Nettbrett blir likere hverandre i konkurransen dag-for-dag.

 

Jeg ser ikke helt hva som er så gunstig med dette nettbrettet til den prisen, annet enn at nå har også Huawei fått til en modell i segmentet. Kan dere spesifikt peke ut fordelene som dette nettbrettet har så det blir mer lettleselig. Altså slik at man kan komme til informasjonen ved å skumlese?

Hadde du sett nøyere på spesifikasjonene, ville du sett det med én gang - dette er det eneste nettbrettet i 8-tommersklassen med 2560x1600 oppløsning. 8 tommer i bredformat er svært attraktivt fordi det faktisk får plass i en jakkelomme og kan holdes enkelt med én hånd, og det holder også vekten nede.

 

I tillegg er prosessorkjernene A72-basert, ikke A53-basert, som de fleste andre nye som har kommet ut i denne klassen. Dette burde gi deg en pekepinn på hva det egentlig betyr i praksis: http://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2015/04/ARMv7_vs_ARMv8_Performance_.png Grafikkbrikken kunne vært noe heftigere, men den gjør det likevel greit sammenlignet med andre nettbrett.

 

 

Ja jeg kan selvsagt da forstå at det finnes egenskaper. Men disse bør jo da framheves ekslusivt med å ofre en setning og to om det, framfor å la det drukne i faktaboksen for de som ikke vet om hva som er vanlig av skjermoppløsninger på forskjellige modeller.

 

Ok, da har jeg skummet artikkelen for ny etter skjermopplysninger. Fant to ord som knivskarp og god ift. dette.

 

Det er likevel et poeng fra meg at skribent gjerne kan eksemplifisere hvor mye bedre enheten måtte være ift. andre modeller i dette nettbrettsegmentet. Da ville jo selvsagt pris og egenskaper få en helt annen betydning for leseren.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hatt denne nå i en uke med lte (4g) versjonen. Er blåst av banen, veldig fornøyd. Brukes hver dag til det den er ment som, en mediapad. Ble interessert i den noen mnd tilbake pga 16:10, ikke firkanta som feks ipad. Hele skjermen kan brukes til video, ikke 40% svarte rammer. 8/10 er for lite etter min mening. Og forstår ikke helt hva som menes med at menyeme og appbehandlingen er vanskelig i landskapsmodus, har ikke opplevd det selv. Android 7.0 kommer innen april/mai også :)

Endret av VinceK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Solgte min Lenovo Yoga Tab 3 Plus og kjøpte denne forrige uke. Er også veldig fornøyd men vurderer å sende den tilbake likevel.

Overraskende nok er problemet for høy lyd. På laveste nivå er det like høyt som telefonen min på 80% volum.

 

Denne fungerer fint på min S6: https://play.google.com/store/apps/details?id=opotech.finevolumev2&hl=no

Men ser ikke ut til å fungere like bra med MIUI. Fungerer i en del apps, men volum hopper opp til ca. 12% (laveste nivå) med en gang jeg trykker på volum-tastene.

Usikker på om det finnes custom rom til denne nå hvor denne appen fungerer bedre.

Noen andre forslag her?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...