Gå til innhold

Ny PC fra Komplett. Ca 30'. Z270. i7-7700. GTX 1080. Sam 960 EVO 1 tb mm


Anbefalte innlegg

Komplett ferdigbygget. Dette er ikke kritikk mot nettbutikken Komplett. Komplett PCer går jo å konfigurere veldig mye. Men PCen blir gjerne dyrere enn å bygge selv. For meg ble det ca 28000,- i komponenter men 33000,- ferdig. Det er stor forskjell, litt for stor, synes jeg.

 

Jeg sitter nå her og prøver å finne ut av hvordan man kan få en Komplett Ferdigbygget uten den store forskjellen fra enkeltkomponenter. Har tenkt å få utbytte av ASUS og Intel sin cashback som går ut i dag, så må kjøpe innen kl 23:59 :-)

 

Jeg har tenkt noe slik, noen ideer om å få dette billigst i en ferdigbygd fra Komplett? Andre komponenter som er bedre?

 

ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådløs Adapter
Fractal Design Define XL R2
Corsair AX 760, 760W PSU
Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor
Corsair Hydro Series H55 CPU Kjøler
ASUS ROG Maximus IX Hero, Socket-1151
Corsair Vengeance LED DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming
Samsung 960 EVO 1TB M.2 PCIe SSD
WD Desktop Black 4TB
MS COA Win 10 Home Nordic, OEM

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du virkelig så mye som 1 TB på M.2 disken? 256 GB holder jo egentlig helt greit til OS, programmer og spill (om du ikke har enorme mengder med spill da). Dokumenter, bilder, musikk, film osv har du jo på snurredisken.

Kan spare noen kroner der.

Ev 500 GB og spar 2000 kr.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Trenger du virkelig så mye som 1 TB på M.2 disken? 256 GB holder jo egentlig helt greit til OS, programmer og spill (om du ikke har enorme mengder med spill da). Dokumenter, bilder, musikk, film osv har du jo på snurredisken.

Kan spare noen kroner der.

Ev 500 GB og spar 2000 kr.

Takk for hurtig innspill! Jeg kommer til å bruke PCen en del til foto-redigering. Adobe Lightroom trenger rask tilgang til data fra HD, men det er mulig at det går an å gå ned på SSD størrelsen uten at det går utover redigeringen. GTX 1080 kortet kan gjengi alle farger på de nyeste skjermene.

Lenke til kommentar

Ellers finnes det jo andre HK i samme prisklasse med flere USB3.1 både gen1 og gen2 porter, men de er jo ikke Asus da.

Vet ikke hvor viktig slikt er for deg. Dog 3.1 er jo nokså nytt, så er jo begrenset med hardware du kan koble til som utnytter dette for fullt. På den andre siden så skal du vel ha denne pcen en stund.

 

Når det gjelder strømforsyning så har jeg merket at mange foretrekker EVGA PSUer om dagen. Personlig er jeg ikke så kresen, men den du har satt opp koster jo såpass mye at du fint får en av de bedre EVGA modellene til ca samme pris.

https://www.komplett.no/product/839800/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-1000-g2-1000w-psu

 

Ellers er det lite å utsette på, dette blir en rå pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser jo, at for hver forandring man gjør fra standard-oppsettet, så forandrer prisene seg i Komplett sin favør. Om en forandring koster 500,- , så er gjerne forskjellen på enhetene ikke mer enn 300,-. Men man velger jo selv hvor man ønsker å kjøpe. Digital-Impuls tar 1400,- for byggingen av "egne" komponenter, og gir og garanti. Men de har mindre utvalg. 

Lenke til kommentar

Det er denne jeg håper å få brukt i dag. https://www.komplett.no/kampanje/26978/datautstyr/cashbackpromo-kabylake .

 

Når det gjelder å sette sammen egen PC, så er jeg ikke sikker på at jeg får det helt til. Derfor er det greit å få butikken til å gjøre det. Det er vel Komplett som har størst utvalg. Men det er synd de må legge på så mye avanse bare fordi kundene ønsker å velge komponenter selv.

Lenke til kommentar

Ellers finnes det jo andre HK i samme prisklasse med flere USB3.1 både gen1 og gen2 porter, men de er jo ikke Asus da.

Vet ikke hvor viktig slikt er for deg. Dog 3.1 er jo nokså nytt, så er jo begrenset med hardware du kan koble til som utnytter dette for fullt. På den andre siden så skal du vel ha denne pcen en stund.

 

Når det gjelder strømforsyning så har jeg merket at mange foretrekker EVGA PSUer om dagen. Personlig er jeg ikke så kresen, men den du har satt opp koster jo såpass mye at du fint får en av de bedre EVGA modellene til ca samme pris.

https://www.komplett.no/product/839800/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-1000-g2-1000w-psu

 

Ellers er det lite å utsette på, dette blir en rå pc.

Hvilke hovedkort ville du ha valgt?

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig bare flisespikkeri, og du vil gå glipp av cashbacken. Men ser bl.a at MSI (f.eks MSI Z270 Gaming M7) har både USB 3.1 gen1 og gen2 porter, USB-C gen2 og muligheten for mange flere porter om kabinettet har porter.

Men å ev. tape over 1000 kroner på det...da spørs det. På sikt kan man jo ev. utvide på PCiE kort med slike porter om behovet melder seg.

Lenke til kommentar

Du klarer å bygge selv! Trenger ikke ha kunnskap for å få til det, står gode instruksjoner i manualene som følger med hovedkort og de andre komponentene. Det er moro å bygge selv faktisk! Jeg fikk det til uten noen spesielle forkunnskaper.

 

Tek.no har også selvbyggerguide, det eneste du egentlig trenger å vite er om statisk elektrisitet.

Endret av InKongNitro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du klarer å bygge selv! Trenger ikke ha kunnskap for å få til det, står gode instruksjoner i manualene som følger med hovedkort og de andre komponentene. Det er moro å bygge selv faktisk! Jeg fikk det til uten noen spesielle forkunnskaper.

 

Tek.no har også selvbyggerguide, det eneste du egentlig trenger å vite er om statisk elektrisitet.

Med en slik stor prisforskjell, så er det nok noe jeg muligens prøver meg på. Driver og sjekker Komplett nå for å se om jeg kan "lure" meg til en bedre pris for ferdigbygget.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig bare flisespikkeri, og du vil gå glipp av cashbacken. Men ser bl.a at MSI (f.eks MSI Z270 Gaming M7) har både USB 3.1 gen1 og gen2 porter, USB-C gen2 og muligheten for mange flere porter om kabinettet har porter.

Men å ev. tape over 1000 kroner på det...da spørs det. På sikt kan man jo ev. utvide på PCiE kort med slike porter om behovet melder seg.

Det viktigste med en ny PC er mest for pengene. Da er en tusenlapp plutselig ikke så mye. Kanskje best å skrinlegge den lappen og heller sette meg enda bedre inn i ting. Kan lett "spare" den lappen da.

Lenke til kommentar

Ser nå at noen komponenter koster MER å legge til enn det komponenten koster, langt mer enn prisforskjellen fra utgangspunktet. Jeg begynner å lure på om denne posten faktisk er i ferd med å bli litt kritikk mot Komplett. De har nesten monopol, selv om det er konkurranse i markedet...

Og noen komponenter koster faktisk litt mindre :-)

Lenke til kommentar

 

Det viktigste med en ny PC er mest for pengene. Da er en tusenlapp plutselig ikke så mye. Kanskje best å skrinlegge den lappen og heller sette meg enda bedre inn i ting. Kan lett "spare" den lappen da.

 

Er sant det. Grunnen til at jeg nevnte MSI er jo fordi de tilbyr så mange flere USB3.1 porter og USB-C, ellers har den jo faktisk en ekstra M.2 port i forhold til Asus kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til en PC i den prisklassen, kjøper du i7-6800k og x99.

Hvorfor? :-) Kan ikke så mye om dette. Er det pga 6 kjerner? Tar gjerne i mot mer info, hva med et setup og hvor jeg kjøper det. (ikke meningen å spørre om for mye). Har forresten gitt opp tusenlappen for å kjøpe i dag. Bedre å sette seg bedre inn i ting. Om Komplett skal ha så mye for å bygge, bygger jeg heller selv eller får noen til å gjøre det. 5000,- for komponenter jeg ikke er helt fornøyd med blir i røver-laget for mye.

Lenke til kommentar

 

 

Det viktigste med en ny PC er mest for pengene. Da er en tusenlapp plutselig ikke så mye. Kanskje best å skrinlegge den lappen og heller sette meg enda bedre inn i ting. Kan lett "spare" den lappen da.

 

Er sant det. Grunnen til at jeg nevnte MSI er jo fordi de tilbyr så mange flere USB3.1 porter og USB-C, ellers har den jo faktisk en ekstra M.2 port i forhold til Asus kortet.

 

Det at MSI har en port til for M.2 er ingen ulempe. Om et par år så er det kanskje like greit med det som vanlig hard-disk. Ser og at MSI M7 gjør det stort sett bedre på tester enn Asus IX Hero.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...