Gå til innhold

Det ser mørkt ut for Apple: Selskapet har tapt enorme markedsandeler det siste året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:-) hvor mange ganger siste 9 årene har man lest at nå er det slutt for dem ?

MAC har hatt nedgang 2 siste kvartal, MS produsenter med unntak av en har hatt nedgang siste 15 kvartal....

Men for all del, fortsett med spådommer som til nå har bommet 100%... EN gang får dere jo rett, fordi intet tre vokser inn i himmelen....

Lenke til kommentar

:-) hvor mange ganger siste 9 årene har man lest at nå er det slutt for dem ?

MAC har hatt nedgang 2 siste kvartal, MS produsenter med unntak av en har hatt nedgang siste 15 kvartal....

Men for all del, fortsett med spådommer som til nå har bommet 100%... EN gang får dere jo rett, fordi intet tre vokser inn i himmelen....

 

Ikke så veldig ofte? Det har vært mer vanlig å si at det går bra for de.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og når skal det synke inn at så lenge Apple ikke er på innkjøpslisten til IT-sjefene i de store og virkelig store bedriftene, så vil aldri Apple kunne konkurrere med f.eks. Lenovo? Jeg skulle for øvrig veldig likt visst om det var slik at man kunne velge fritt, ville man da velge Lenovo foran f.eks. Asus? Med mindre man må ha en laptop man stadig vekk har tenkt å miste i gulvet, ser jeg absolutt ingen grunn til å velge Lenovo. Ingen. Det er også påtakelig at de stedene hvor man kan velge fritt, er også andelen som bruker Mac mye høyere. Rart i grunn...

 

All hail Apple!

Lenke til kommentar

Markedsandeler er ikke alt. Mac retter seg mer mot det rike maredet så det er naturlig at marekdsandelene faller etter hvert som 2 milliarder kinesere og indere blir rikere. Kinesisk og Indisk middelklasse tviler jeg på er målgruppen for Mac, og jeg gjetter på at de velger billigere merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også "litt" å si at når man ikke kommer med nye modeller oftere en det Apple gjør, er det også litt vanskelig å matche salgstallene til leverandører som kommer med nye modeller flere ganger i året. Folk tror jo at når det kommer en ny modell, så må man bytte ut den gamle, uansett hvor bra eller dårlig den fungerer. Dessuten holder en Mac mye lenger, så behovet er heller ikke like stort om man har en.

 

All hail Apple!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også "litt" å si at når man ikke kommer med nye modeller oftere en det Apple gjør, er det også litt vanskelig å matche salgstallene til leverandører som kommer med nye modeller flere ganger i året. Folk tror jo at når det kommer en ny modell, så må man bytte ut den gamle, uansett hvor bra eller dårlig den fungerer. Dessuten holder en Mac mye lenger, så behovet er heller ikke like stort om man har en.

 

All hail Apple!

 

Nei, det tror ikke folk, de venter stadig lengre mellom hver gang de bytter ut PCen sin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og når skal det synke inn at så lenge Apple ikke er på innkjøpslisten til IT-sjefene i de store og virkelig store bedriftene, så vil aldri Apple kunne konkurrere med f.eks. Lenovo? Jeg skulle for øvrig veldig likt visst om det var slik at man kunne velge fritt, ville man da velge Lenovo foran f.eks. Asus? Med mindre man må ha en laptop man stadig vekk har tenkt å miste i gulvet, ser jeg absolutt ingen grunn til å velge Lenovo. Ingen. Det er også påtakelig at de stedene hvor man kan velge fritt, er også andelen som bruker Mac mye høyere. Rart i grunn...

 

All hail Apple!

 

Jeg jobber for ett enormt internasjonalt selskap der vi kunne velge mellom Mac og Lenovo, de fleste valgte Lenovo

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men denne rapporten er altså fra et år (det amerikanske regnskapsåret som slutter 30. september) hvor "alle" skrev om at det var lenge siden Apple hadde oppdatert sine mestselgende modeller og at det snart skulle komme nye maskiner. Selvfølgelig påvirker slikt salget. Men jeg vil tro at salget av nye maskiner frem mot kalenderårsskiftet mer enn veide opp for denne nedgangen.

Lenke til kommentar

Men denne rapporten er altså fra et år (det amerikanske regnskapsåret som slutter 30. september) hvor "alle" skrev om at det var lenge siden Apple hadde oppdatert sine mestselgende modeller og at det snart skulle komme nye maskiner. Selvfølgelig påvirker slikt salget. Men jeg vil tro at salget av nye maskiner frem mot kalenderårsskiftet mer enn veide opp for denne nedgangen.

 

Pressemeldingen fra IDC nevner desember og holiday season, så det er oktober-desember kvartalet det er snakk om. Men siden Apple sitt kvartalsresultat først kommer på tirsdag og IDC av en eller annen grunn ikke kan vente en uke med å publisere rapporten så er tallene for Apple basert på estimater og ikke nødvendigvis helt korrekte.

Lenke til kommentar

håper de skrur ned prisene, da vil flere kjøpe apple og markedsandelen går opp.

apple har god kvalitet og god kundeservice, men prisen er for stiv.

her i england skrudde de opp prisene på alle apple produkter med 25% før jul, noe som umiddelbart førte til lavere antall besøkende på apple store og at salget stupte såvidt jeg har hørt.

når man må ut med 18k for en apple maskin, men får en lenovo med lignende spesifikasjoner til 10k, så går mange for det som er billigst der og da.

Lenke til kommentar

Markedsandeler er ikke alt. Mac retter seg mer mot det rike maredet så det er naturlig at marekdsandelene faller etter hvert som 2 milliarder kinesere og indere blir rikere. Kinesisk og Indisk middelklasse tviler jeg på er målgruppen for Mac, og jeg gjetter på at de velger billigere merker.

 

Hvis de retter seg mot "det rike markedet" burde vel andelen gå opp etter hvert som 2 milliarder kinesere og indere blir rikere eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...