Gå til innhold

Master i finans kontra siviløkonom?


Patkaaa

Anbefalte innlegg

Hei, 

meg igjen, fortsatt nysgjerrig på hva jeg skal velge til våren for høyere utdanning. 

Ettersom jeg har gått R2 har jeg ikke veldig stor peiling på hva økonomifag går virkelig ut på, men etter å ha lest litt på Master i Finans-tilbudet BI har, hørtes det ut som noe jeg kan komme til å like : Praktisk matte, programmering og investering var et par emner som ble touch'a inn på. 

Hva er de største forskjellene på Siv.øk og en master i finans? Jobbmessig, hvordan ligger de an i forhold til hverandre?  

Tenker å gå Øk.ad på UiS for bachelor ( hvis det viser seg at jeg er interessert i økonomi ), men master blir nok BI hvis alt går som det skal. Vet noen om det er mulig å bytte på tvers av linjene?  

Ellers har jeg hørt at det er mulig å ta spesialisering innen finans på siv.øk studiet, eller tar jeg helt feil nå?

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil primært jobbe i finansbransjen vil en master i finans posisjonere deg mye bedre enn sivøk finans med tanke på at du er en spesialist kontra en generalist. Forskjellen på master i finans vs. sivøk finans er at master i finans vil du bare ha finansfag i siste året, mens sivøk. finans må velge fag utenfor fagfeltet finans, mens første året er like for begge linjene.  

Lenke til kommentar

På NHH er det nærmest mulig å ta en master i finans og likevel få siviløkonomtittelen. Dette krever dog at du har svært gode kvantitative ferdigheter, da man kan velge finansiell økonomi som hovedprofil og økonomisk analyse som støtteprofil. I sistnevnte kategori vil man ha svært tekniske finansfag som vil posisjonere deg om mulig bedre enn en ren master i finans fra BI, ettersom du får en solid finansutdannelse, samt siviløkonomtittelen.

 

Hvorvidt fagene på BI er kvantitative eller ei har jeg ikke kjennskap til, da jeg er NHH-student med ovennevnte spesialisering på masteren.

Endret av Manager
Lenke til kommentar

Som Manager sier, hvis du tar finansspesialisering på NHH så får du basically en master i finans. Det er kun 22,5 studiepoeng av hele 120 studiepoengsmasteren du må velge utenfor finansprofilen. Tror ikke du vil ha noen problemer med å finne relevante fag i støtteprofil heller akkurat.

Lenke til kommentar

Hei! 

Takker for svar alle sammen. 

Tror dessverre NHH ikke blir aktuelt for meg, da snittet mitt ligger på 50.0 +-. Med studiepoeng og lignende kan jeg jo søke meg videre inn på en master på NHH, men motivasjonen er større for BI ( får flyttet hjemmeifra, har familie i Bergen ). But first thing's first, og det er at jeg må klare bacheloren :) 

Som sagt er jeg ganske blank i økonomifagene, så jeg vet egentlig ikke "hva jeg liker best". Tror det smarteste blir å gå øk.ad og se hva som er mest interessant for meg. 

OBS: Double Degree på BI ( dersom det er aktuelt ). Har snakt med noen og folk har todelt mening. Noen sier du er "dum" hvis du velger det, og noen sier du er "dum" hvis du ikke velger det. Førstenevnte mente at det er utrolig mye arbeid og lite tid til alt annet, mens de andre mente at det ikke er veldig mye tyngre enn en vanlig Master. 

Endret av Patkaaa
Lenke til kommentar

Tror dessverre NHH ikke blir aktuelt for meg, da snittet mitt ligger på 50.0 +-. Med studiepoeng og lignende kan jeg jo søke meg videre inn på en master på NHH, men motivasjonen er større for BI ( får flyttet hjemmeifra, har familie i Bergen ). But first thing's first, og det er at jeg må klare bacheloren :)

Vi tenkte vel hovedsaklig master på NHH uansett, ja. Gyldig poeng at du vil bort. NTNU har for øvrig veldig bra finansmiljø om du vil se etter et gratis alternativ på masteren.

 

Som sagt er jeg ganske blank i økonomifagene, så jeg vet egentlig ikke "hva jeg liker best". Tror det smarteste blir å gå øk.ad og se hva som er mest interessant for meg.

God idé. Jeg endret interessefelt i løpet av bacheloren selv.

 

OBS: Double Degree på BI ( dersom det er aktuelt ). Har snakt med noen og folk har todelt mening. Noen sier du er "dum" hvis du velger det, og noen sier du er "dum" hvis du ikke velger det. Førstenevnte mente at det er utrolig mye arbeid og lite tid til alt annet, mens de andre mente at det ikke er veldig mye tyngre enn en vanlig Master.

Kjenner ikke til BI sin double degree, men NHH sin. Den er nok ikke rettet mot finans akkurat. Den er for øvrig uten tvil tyngre enn en annen gjennomsnittlig master, MEN du kan lett sette sammen en tyngre master med å velge vanskelige fag.
Lenke til kommentar

 

Tror dessverre NHH ikke blir aktuelt for meg, da snittet mitt ligger på 50.0 +-. Med studiepoeng og lignende kan jeg jo søke meg videre inn på en master på NHH, men motivasjonen er større for BI ( får flyttet hjemmeifra, har familie i Bergen ). But first thing's first, og det er at jeg må klare bacheloren :)

Vi tenkte vel hovedsaklig master på NHH uansett, ja. Gyldig poeng at du vil bort. NTNU har for øvrig veldig bra finansmiljø om du vil se etter et gratis alternativ på masteren.

 

Som sagt er jeg ganske blank i økonomifagene, så jeg vet egentlig ikke "hva jeg liker best". Tror det smarteste blir å gå øk.ad og se hva som er mest interessant for meg.

God idé. Jeg endret interessefelt i løpet av bacheloren selv.

 

OBS: Double Degree på BI ( dersom det er aktuelt ). Har snakt med noen og folk har todelt mening. Noen sier du er "dum" hvis du velger det, og noen sier du er "dum" hvis du ikke velger det. Førstenevnte mente at det er utrolig mye arbeid og lite tid til alt annet, mens de andre mente at det ikke er veldig mye tyngre enn en vanlig Master.

Kjenner ikke til BI sin double degree, men NHH sin. Den er nok ikke rettet mot finans akkurat. Den er for øvrig uten tvil tyngre enn en annen gjennomsnittlig master, MEN du kan lett sette sammen en tyngre master med å velge vanskelige fag.

 

Takker for gode svar, Nimrad! 

 

 

Lenke til kommentar

 

Har noen kjennskap til "Master i Eiendomsutvikling" på NTNU og hva dette studiet og jobb etterhvert, innebærer? 

Det skader vel ikke å bruke Google.

 

https://www.ntnu.no/studier/maeiendom

 

Her står det hva dette studiet og jobb innebærer.

 

Don't need Google when I have you guys ;) 

 

neida. Har lest det som er å lese på NTNU sine sider på forhånd. Snakker litt med Nimrad i PM og vi var litt innpå det der. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-uGzewNXO

Hei, 

 

meg igjen, fortsatt nysgjerrig på hva jeg skal velge til våren for høyere utdanning. 

 

Ettersom jeg har gått R2 har jeg ikke veldig stor peiling på hva økonomifag går virkelig ut på, men etter å ha lest litt på Master i Finans-tilbudet BI har, hørtes det ut som noe jeg kan komme til å like : Praktisk matte, programmering og investering var et par emner som ble touch'a inn på. 

 

Hva er de største forskjellene på Siv.øk og en master i finans? Jobbmessig, hvordan ligger de an i forhold til hverandre?  

 

Tenker å gå Øk.ad på UiS for bachelor ( hvis det viser seg at jeg er interessert i økonomi ), men master blir nok BI hvis alt går som det skal. Vet noen om det er mulig å bytte på tvers av linjene?  

 

Ellers har jeg hørt at det er mulig å ta spesialisering innen finans på siv.øk studiet, eller tar jeg helt feil nå?

 

Takker!

 

 

Hei, Patkaaa.

 

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år, og studerer ved NHH på femte året. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om skolen som kan være nyttig.

 

Som andre nevner ovenfor, så er det fullt mulig å kombinere en master i finans med siviløkonom-studiet. Som student ved NHH, får man siviløkonom-tittelen dersom man fullfører og består den treårige bachelor-graden samt den to-årige mastergraden. Bachelorgraden består i stor grad av obligatoriske fag innen ulike økonomiske retninger slik at man får et godt fundament (mikro- og makroøkonomi, bedriftsøkonomi, finans, markedsføring, strategi og ledelse). Bachelorgraden inneholder også seks valgfag som eksempelvis kan tas innen matematikk. Mastergraden innen økonomi og administrasjon tilbyr åtte ulike hovedprofiler, deriblant Finansiell økonomi, som du kan lese mer om her:

https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/master-i-okonomi-og-administrasjon/studieplan-master-15/ 

 

Når det gjelder jobbutsikter, så ble NHHs arbeidsmarkedsundersøkelse for 2016 akkurat publisert. Den viser at 74,3% av studentene var i arbeid før de var ferdig med utdannelsen. Dette er samme nivå som i 2015. Jeg synes selv at rapporten inneholdt mye nyttig informasjon, så jeg anbefaler deg å ta en titt her: https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/tre-av-fire-far-jobb-for-studieslutt/

 

Det ble også nylig gjennomført en nasjonal undersøkelse blant studenter angående læringsmiljø, undervisning og studienes yrkesrelevans. Her ble også NHH-studenter spurt, og resultatet kan du lese her:

https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/opplever-studiene-som-inspirerende/

 

Mer informasjon om opptakskrav de siste årene for den femårige siviløkonom-utdannelsen kan du lese her:

https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2016/juli/stabilt-hoye-opptakskrav-pa-nhh/

 

Og for den toårlige mastergraden i økonomi og administrasjon (krever at du har fullført og bestått en bachelorgrad med fag som tilsvarer NHH-bacheloren):

https://www.nhh.no/studier/soknad-og-opptak/opptak-master-i-okonomi-og-administrasjon/

 

 

Hvis du har noen andre spørsmål så er det bare å ta kontakt.

Mvh,

Stine W. Vintervoll

Lenke til kommentar

 

Hei, 

 

meg igjen, fortsatt nysgjerrig på hva jeg skal velge til våren for høyere utdanning. 

 

Ettersom jeg har gått R2 har jeg ikke veldig stor peiling på hva økonomifag går virkelig ut på, men etter å ha lest litt på Master i Finans-tilbudet BI har, hørtes det ut som noe jeg kan komme til å like : Praktisk matte, programmering og investering var et par emner som ble touch'a inn på. 

 

Hva er de største forskjellene på Siv.øk og en master i finans? Jobbmessig, hvordan ligger de an i forhold til hverandre?  

 

Tenker å gå Øk.ad på UiS for bachelor ( hvis det viser seg at jeg er interessert i økonomi ), men master blir nok BI hvis alt går som det skal. Vet noen om det er mulig å bytte på tvers av linjene?  

 

Ellers har jeg hørt at det er mulig å ta spesialisering innen finans på siv.øk studiet, eller tar jeg helt feil nå?

 

Takker!

 

Hei, Patkaaa.

 

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år, og studerer ved NHH på femte året. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om skolen som kan være nyttig.

 

Som andre nevner ovenfor, så er det fullt mulig å kombinere en master i finans med siviløkonom-studiet. Som student ved NHH, får man siviløkonom-tittelen dersom man fullfører og består den treårige bachelor-graden samt den to-årige mastergraden. Bachelorgraden består i stor grad av obligatoriske fag innen ulike økonomiske retninger slik at man får et godt fundament (mikro- og makroøkonomi, bedriftsøkonomi, finans, markedsføring, strategi og ledelse). Bachelorgraden inneholder også seks valgfag som eksempelvis kan tas innen matematikk. Mastergraden innen økonomi og administrasjon tilbyr åtte ulike hovedprofiler, deriblant Finansiell økonomi, som du kan lese mer om her:

https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/master-i-okonomi-og-administrasjon/studieplan-master-15/ 

 

Når det gjelder jobbutsikter, så ble NHHs arbeidsmarkedsundersøkelse for 2016 akkurat publisert. Den viser at 74,3% av studentene var i arbeid før de var ferdig med utdannelsen. Dette er samme nivå som i 2015. Jeg synes selv at rapporten inneholdt mye nyttig informasjon, så jeg anbefaler deg å ta en titt her: https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/tre-av-fire-far-jobb-for-studieslutt/

 

Det ble også nylig gjennomført en nasjonal undersøkelse blant studenter angående læringsmiljø, undervisning og studienes yrkesrelevans. Her ble også NHH-studenter spurt, og resultatet kan du lese her:

https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/opplever-studiene-som-inspirerende/

 

Mer informasjon om opptakskrav de siste årene for den femårige siviløkonom-utdannelsen kan du lese her:

https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2016/juli/stabilt-hoye-opptakskrav-pa-nhh/

 

Og for den toårlige mastergraden i økonomi og administrasjon (krever at du har fullført og bestått en bachelorgrad med fag som tilsvarer NHH-bacheloren):

https://www.nhh.no/studier/soknad-og-opptak/opptak-master-i-okonomi-og-administrasjon/

 

 

Hvis du har noen andre spørsmål så er det bare å ta kontakt.

Mvh,

Stine W. Vintervoll

 

Tusen takk for et kjempebra svar! 

 

Litt vanskelig å vite hva jeg ønsker å studere på master-nivå, da jeg enda ikke har begynt bacheloren min enda,  men jeg liker å ha en plan. 

 

Det eneste problemet med NHH er nok at jeg - basert på hva jeg fikk første termin - får et snitt på rett over 5. ( ink. realfagspoeng osv. ). Dette vil si at jeg er rett under ORDF når jeg skal søke. Kan evt. ta et friår og få alderspoeng og komme inn da, men har helst lyst å begynne på studiene til høsten. 

 

Slik jeg ser det nå blir det mest sannsynlig at jeg søker meg inn på en Siv.Øk utdanning her i Stavanger ( poenggrense på 50.0 ). Planen er å ta tre av årene her, også se om snittet mitt holder til en master ( muligens Double Degree(?) ) på BI i Oslo. Vet at jeg kan søke meg inn på NHH etter bachelor på UiS, men vil, som sagt tidligere, vekk fra Stavanger og Bergen ( da jeg har familie i disse byene ), og prøve meg litt på egenhånd. 

 

Nå som det er sagt, setter jeg NHH som førstevalg. Kommer jeg inn blir det en positivt overraskelse, men slik det ser ut nå, virker det ikke altfor sannsynlig. Life goes on, eh? ;) 

 

Ser også at jeg kan komme inn på Indøk her i Stavanger, men da forsvinner håpet om Oslo og en master der. 

 

For dere som tar en økonomiutdannelse, er det noen form for programmering involvert? Er det mulig å flette inn programmering ( Ser at språket R blir brukt en del ) inn i studiene? 

 

Igjen, takk for svar! 

Lenke til kommentar

Ser også at jeg kan komme inn på Indøk her i Stavanger, men da forsvinner håpet om Oslo og en master der. 

 

For dere som tar en økonomiutdannelse, er det noen form for programmering involvert? Er det mulig å flette inn programmering ( Ser at språket R blir brukt en del ) inn i studiene? 

 

Igjen, takk for svar!

Alt for lite spør du meg. Jeg har tatt noe programmeringskurs i R, SQL, Python osv, men du må i stor grad lære det meste på fritida. Tar du bachelor på UiS er det ingen tilbud om programmeringsfag.
Lenke til kommentar

NHH har programmeringsfag i Python, dog ikke før master. Du kan derimot ta deg permisjon i opptil 1 år og ta programmeringsfag på f.eks. UiB mellom bachelor og master :) For øvrig er programmering satt på dagsorden i Sandviken da NTNUere er blitt mer interessante enn NHHere, så man skal ikke se vekk fra at man får noe på bachelor også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...