Gå til innhold

[Løst] Mulig å ha en filserver (Windows) som fungerer med alle Win OS?


Anbefalte innlegg

Kort fortalt består hjemmenettverket mitt av to "servere" - den ene kaller jeg NAS, da den inneholder en rekke harddisker som har hele DVD og BluRay samlingen min på seg. Samtidig har den disker med diverse filmer og serier osv. Denne deler så ut filene til to Intel NUC pcer (stue og soverom).

I tillegg inneholder den store mengder .iso filer fra Microsoft (etter noen år med Technet/MSDN), hele bilde arkivet mitt, backup filer fra lokalt og fra servere i utlandet. Ja stort sett ganske mye data for å si det slik. På grunn av et 8x SATAIII PciE kort i den serveren, kjører jeg Windows 7. Så nå at de har laget driver for Windows 8/2012 også, men ser ingen grunn til å oppdatere den for det.

 

Server 2 - helt ny i går (med da en erstatning av gammel hardware) kjører mine virtuelle pcer og servere. Der har jeg bl.a en Windows Server 2012 R2 Filserver. Filserveren inneholder alt av dokumenter/arkiv osv.

 

Til nå har det ikke vært noe problem å koble mine bærbare pcer, RDC pcen, og andre fysiske eller virtuelle pcer til Filserveren.

 

Men da jeg gikk over til Windows 10 på de bærbare, vil ikke Filserveren dukke opp under nettverk.

Alle pcer/virtuelle pcer ligger i samme arbeidsgruppe.

 

Men så begynner det virkelige rotet. Windows 10 pcene mine ser andre Win10 pcer på nett, samt andre Win7 pcer på nett. Men ser ikke Win2012 R2 eller Win2016.

Win2012 R2 ser ikke Win2016.

Win2016 ser ikke Win2012 R2, men ser Win10 og Win7.

 

Alt jeg vil ha er en server som alle pcer/servere ser. Ikke noe problem å oppgradere til Server 2016, lisenser har jeg nok av. Men når ikke Win10 pcene mine ser 2016 heller, så er jeg jo like langt.

 

Er arbeidsgruppe utdatert? 2012 R2 og 2016 er satt opp med Filserver som rolle i Server Manager.

Må jeg over på domener eller noe for å få det til slik at jeg har en sentral filserver?

 

Eller må jeg faktisk gå bakover i tid, og bruke Windows 7 som en filserver, da alle OS jeg har faktisk ser Windows 7 serveren.

 

Dette må da være mulig å få til med Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare mappe opp disken eller legge til Network Location?

 

For noen måneder siden kunne jeg legge til Filserver mapper i Win10, men etter en eller annen oppdatering (gjelder alle fysiske og virtuelle pcer med Win10) mistet jeg den muligheten. Der jeg allerede hadde lagt til Filserver mapper, funker delingen bra. Men Filserveren er borte fra listen jeg får opp under Nettverk. Og på de nye pcene mine jeg fikk før jul, har jeg ingen mulighet til å mappe opp mappene på Filserveren.

 

Ikke et stort problem siden jeg kobler meg opp mot mitt eksterne skrivebord på RDC serveren min, og der mappa jeg Filserveren før oppdateringen som stoppet muligheten.

 

Men om jeg f.eks skulle oppdatere/sette opp fra nytt av et nytt eksternt skrivebord, så vil jeg jo ikke ha kontakt med Filserveren. (dette testet jeg ut denne uken, med å sette opp en ny virtuell pc med Win10)

Lenke til kommentar

Mulig du må enable noen servicer.

 

Kan begynne med 'gode gamle' "Computer Browser", den er Disabled på 2012 R2, W2016, Manual (Trigered) på W10. Usikker på tidligere OS. Har alle mine Win-OS i domene på H-V så kan ikke helt sammenligne med ditt Workgroup-oppsett.

 

Hva slags respons får du ved bruk av kommandoen #"NET VIEW", alt. "NET VIEW /DOMAIN:[Navnet på din Workgroup]" - Noen forskjell når du har enablet Computer Browser?

Lenke til kommentar

Mulig du må enable noen servicer.

 

Kan begynne med 'gode gamle' "Computer Browser", den er Disabled på 2012 R2, W2016, Manual (Trigered) på W10. Usikker på tidligere OS. Har alle mine Win-OS i domene på H-V så kan ikke helt sammenligne med ditt Workgroup-oppsett.

 

Hva slags respons får du ved bruk av kommandoen #"NET VIEW", alt. "NET VIEW /DOMAIN:[Navnet på din Workgroup]" - Noen forskjell når du har enablet Computer Browser?

 

Computer Browser var disabled på 2012 R2 ja, men ingen forskjell da jeg slo den på. Ellers kjører den på alle Win10 installasjoner.

Lenke til kommentar

 

Mulig du må enable noen servicer.

 

Kan begynne med 'gode gamle' "Computer Browser", den er Disabled på 2012 R2, W2016, Manual (Trigered) på W10. Usikker på tidligere OS. Har alle mine Win-OS i domene på H-V så kan ikke helt sammenligne med ditt Workgroup-oppsett.

 

Hva slags respons får du ved bruk av kommandoen #"NET VIEW", alt. "NET VIEW /DOMAIN:[Navnet på din Workgroup]" - Noen forskjell når du har enablet Computer Browser?

 

Computer Browser var disabled på 2012 R2 ja, men ingen forskjell da jeg slo den på. Ellers kjører den på alle Win10 installasjoner.

 

 

Vent noen minutter før du kjører NET VIEW / ser i Explorer, listen med maskiner bruke rnormalt lit ttid på å bygge seg opp.

 

Enablet servicen på en av DC-ene mine og etter noen minutter dukker listen med maskiner opp, også fra W10-maskin i Workgroup og med CB Startet

Lenke til kommentar

Da skal jeg la det være for i kveld, så ser jeg om det er noen forskjell i morgen. Tok og restartet filserveren også nå. Setter pris på flere glupe ideer og tips...må jo være mulig å få til dette.

Rart at det skulle være lettere før, har jo kjørt med denne løsningen siden Server 2003.

 

Server 2012 R2 ble jeg akkurat erstattet av Server 2016, så den skulle jo ha fint fungert sammen med mine Windows 10 pcer. Mener nå jeg da. :D

Lenke til kommentar

Testet nettopp her, og har ingen problemer med å mappe opp et share fra WS2016 til Win10 og Win7.

Hva skjer hvis du forsøker følgende?

 

net use X: \\IP/HostnameTilServer\SharedFolder

 

Får du feilmelding?

Prøv gjerne å mappe opp via powershell også, da man ofte får en bedre feilmelding der.

Lenke til kommentar

Testet nettopp her, og har ingen problemer med å mappe opp et share fra WS2016 til Win10 og Win7.

Hva skjer hvis du forsøker følgende?

 

net use X: \\IP/HostnameTilServer\SharedFolder

 

Får du feilmelding?

Prøv gjerne å mappe opp via powershell også, da man ofte får en bedre feilmelding der.

 

Gir meg denne feilmeldingen i PS:

 

 

PS C:\Users\Kenneth> net use X: \\FILSERVER2012\lisenser

Systemfeil 53 har oppstått.

 

Nettverksbanen ble ikke funnet.

 

PS C:\Users\Kenneth>

 

EDIT: Fikk det til å fungere nå....så at jeg hadde en skrivefeil i FILSERVER, det har sneket seg inn en S på slutten. Så med riktig navn, så får jeg mappet på Win10 pcene. Ser fortsatt ikke serveren under Nettverk, men så lenge jeg får mappet så er det jo ikke noe problem.

 

Rart jeg ikke har sett den Sen før....

 

Takker for alle råd og tips.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Hvordan har du satt opp med DNS på klientmaskinene dine? Jeg holder på å sette opp virtuelle core-servere og klientmaskiner hjemme. Jeg slet med å melde server #2 og en virtuell klientmaskin inn i domene som var satt opp på server #1. Det viste seg at jeg måtte aktivisere DNS-tjenese på server #1 og legge inn ip-adressen til denne på DNS-instillingene på klientmaskinene og serverne som skulle koble seg opp til domenet. Da fungerte det. 

 

Jeg er usikker på hva du har satt opp av DHCP, DNS og lignende på serverne dine men siden du får noe av den samme feilmeldingen jeg fikk tipper jeg du må gjøre noe med DNS-innstillingene på maskinen(e)/serverne som skal kobles opp til den nye serveren din. 

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva du har satt opp av DHCP, DNS og lignende på serverne dine men siden du får noe av den samme feilmeldingen jeg fikk tipper jeg du må gjøre noe med DNS-innstillingene på maskinen(e)/serverne som skal kobles opp til den nye serveren din. 

 

Siden jeg kun bruker arbeidsgruppe, så har jeg jo ingen domene server her hjemme. Alle servere bruker faste IPer fra ruteren min, og bruker samme DNS server 192.168.1.1

Lenke til kommentar

 

Kjører disse servicene?
 
DNS Client
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host
 
Network Discovery burde strangt tatt ikke fungere om noen av disse ikke kjører. Ville sjekket på klient og servere for å være sikker.

 

 

Ja alle disse tjeneste kjører på server og klient.

Lenke til kommentar

 

Jeg er usikker på hva du har satt opp av DHCP, DNS og lignende på serverne dine men siden du får noe av den samme feilmeldingen jeg fikk tipper jeg du må gjøre noe med DNS-innstillingene på maskinen(e)/serverne som skal kobles opp til den nye serveren din. 

 

Siden jeg kun bruker arbeidsgruppe, så har jeg jo ingen domene server her hjemme. Alle servere bruker faste IPer fra ruteren min, og bruker samme DNS server 192.168.1.1

 

 

Du er sikker på at dette ikke har blitt aktivert pga noen roller du har lagt til på serveren? Syntes også det hørtes ut som et DNS-relatert problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du er sikker på at dette ikke har blitt aktivert pga noen roller du har lagt til på serveren? Syntes også det hørtes ut som et DNS-relatert problemet.

 

AtW

 

 

Har ikke endret noen roller på den serveren på noen år. Dette er en trofast installasjon som har fulgt meg i mange år nå. Det er faktisk en oppgradert utgave av en Windows Server 2012 installasjon.

Eneste rolle den har utover det som er standard på Server er Filserver.

Lenke til kommentar

Testet litt med følgende OS: W7, 8.1 W2008R2, W2012R2, W2016, alle i samme workgroup.

 

1. Maskiner i workgroup får ofte 'public' som profil. Dette er en showstopper for deling og at maskinen blir synlig på nettet, ser andre. Du kan bruke kommando i PowerShell for å endre til 'Private' (ikke persistent) men det beste er nok å endre vha. lokal Group Policy.

2. Start (og sett til "Automatic") "Functional Discovery Resource Host", dette er motparten til "Function Discovery Resource Publication" - Sammen sørger de for at maskinen kan se- og være synlig for andre maskiner. I min lab holdt det faktisk med å kun starte disse to servicene, trengte ikke å starte SSDP og UPnP

3. Computer Browser - Også avhengig av at Network Profile står til 'Private' samt at den bør startes på alle maskiner.

4. Firewall, ruter mellom maskiner (ulike subnett)? Dette kan skape problemer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om maskinen er i et public eller private network har jo bare med brannmurregler å gjøre.

Men jeg oppdaget at på min Windows 10 maskin, så må man sette at den skal la seg oppdages.

Har sikkert med brannmurregler å gjøre dette også.

 

8b6df75502f7426982b1a190c69a19c0.png

Lenke til kommentar

Skal sies at jeg ikke har noen problemer med Win10 pcene, de vises under nettverk på Win2012R2, Server2016, Win7 og andre Win10.

Win7 vises også greit på alle andre pcer. Det er Server2012R2 og Server2016 som ikke vises på de andre pcene.

 

 

Testet litt med følgende OS: W7, 8.1 W2008R2, W2012R2, W2016, alle i samme workgroup.

1. Maskiner i workgroup får ofte 'public' som profil. Dette er en showstopper for deling og at maskinen blir synlig på nettet, ser andre. Du kan bruke kommando i PowerShell for å endre til 'Private' (ikke persistent) men det beste er nok å endre vha. lokal Group Policy.
2. Start (og sett til "Automatic") "Functional Discovery Resource Host", dette er motparten til "Function Discovery Resource Publication" - Sammen sørger de for at maskinen kan se- og være synlig for andre maskiner. I min lab holdt det faktisk med å kun starte disse to servicene, trengte ikke å starte SSDP og UPnP
3. Computer Browser - Også avhengig av at Network Profile står til 'Private' samt at den bør startes på alle maskiner.
4. Firewall, ruter mellom maskiner (ulike subnett)? Dette kan skape problemer

 

Tusen takk. Punkt 1 og 2 ble løsningen på problemet mitt. Så fort de var gjennomført, ble Filserveren og Server2016 endelig vist under nettverk.

 

Så igjen, tusen takk for hjelpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...