Gå til innhold

[Løst] Mulig å ha en filserver (Windows) som fungerer med alle Win OS?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Skal sies at jeg ikke har noen problemer med Win10 pcene, de vises under nettverk på Win2012R2, Server2016, Win7 og andre Win10.

Win7 vises også greit på alle andre pcer. Det er Server2012R2 og Server2016 som ikke vises på de andre pcene.

 

 

Testet litt med følgende OS: W7, 8.1 W2008R2, W2012R2, W2016, alle i samme workgroup.

 

1. Maskiner i workgroup får ofte 'public' som profil. Dette er en showstopper for deling og at maskinen blir synlig på nettet, ser andre. Du kan bruke kommando i PowerShell for å endre til 'Private' (ikke persistent) men det beste er nok å endre vha. lokal Group Policy.

2. Start (og sett til "Automatic") "Functional Discovery Resource Host", dette er motparten til "Function Discovery Resource Publication" - Sammen sørger de for at maskinen kan se- og være synlig for andre maskiner. I min lab holdt det faktisk med å kun starte disse to servicene, trengte ikke å starte SSDP og UPnP

3. Computer Browser - Også avhengig av at Network Profile står til 'Private' samt at den bør startes på alle maskiner.

4. Firewall, ruter mellom maskiner (ulike subnett)? Dette kan skape problemer

 

Tusen takk. Punkt 1 og 2 ble løsningen på problemet mitt. Så fort de var gjennomført, ble Filserveren og Server2016 endelig vist under nettverk.

 

Så igjen, tusen takk for hjelpen.

Det jeg mente var jo at du skulle sjekke på de maskinene det hjalt om de var satt til å oppdages i nettet.

Når du du nå fikk skiftet til private networks og det virket, så var det jo brannmurregler som ble åpnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mente var jo at du skulle sjekke på de maskinene det hjalt om de var satt til å oppdages i nettet.

Når du du nå fikk skiftet til private networks og det virket, så var det jo brannmurregler som ble åpnet.

 

 

Nei det var punkt 2 som gjorde susen. Sjekket selvsagt etter å ha utført punkt 1. På Server 2016 var nettet allerede satt til Private.

Men på 2012R2 var det Public. Uansett var det som sagt punkt 2 som fikset biffen på begge serverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...