Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mus og strøm - mangler og dyr ved leie av leilighet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har to litt kjipe problemer her jeg leier nå. Et stort og et lite, men plagsomt.

 

Det første er at vi har mus i veggene! De bråker noe forferdelig, og etter lydene og dømme har de fått unger i veggene her. I tillegg oppholder de seg mest på kjøkkenet og etter en tid nå har det begynt å lukte litt deretter. Ikke noe vi to som bor her legger merke til, men gjester har kommentert det. Venninnen min har nevnt det til huseier, men de har bedt oss kjøpe musefelle og å teste det først. Det har vi gjort i snart fire måneder nå, både små feller og store feller, men ingen mus i de. Men vi vet de er her, for de har stjålet kattematen som sto ute til katten til veninna mi. De vil heller ikke ha kattemat om den er i fella.

 

I tillegg går strømmen i tide og utide. Om vi setter på oppvaskmaskin,vaskemaskin, vannkoker, pc'er eller tørketrommel så går den fra tid til annen. Noen ganger går den, og noen ganger går den ikke. Men nå som det er litt kaldt ute og vi må ha varmeovner på så går den fort 4-5 ganger om dagen. Både deler av sikringen og hovedsikringen. En gang gikk den om natta og jeg sto opp til 15 grader innendørs. Rommet til veninna mi er tydeligvis på egen sikring for hun hadde varmovn hele natta igjennom.

 

Huseier sier de skal forbedre dette etterhvert, men alt i alt, det må da være et sted lover og regler som kan hjelpe oss med dette. Å vite at det er mus i leiligheten, og de er veldig mye i veggene på soverommet mitt, og at vi må velge mellom å lage mat eller ha på varmen kan vel ikke være riktig? Vi betaler 9000 kr i mnd, så da er det veldig kjedelig når ting er som det er.



Anonymous poster hash: 61416...090
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men vi vet de er her, for de har stjålet kattematen som sto ute til katten til veninna mi.  

Hmmm...kattemat...katt...sikker på at musene er de skyldige her??

 

Forøvrig, hvis du har mus i bolig og ikke klarer å få mus i fella så gjør du noe galt. Ikke bruk kattemat, prøv leverpostei.

 

Jeg kan ikke jussen her, du får svar fra andre. Tviler på at museplagen kan karakteriseres som en mangel, strømmen er soleklar.

Lenke til kommentar

 

Men vi vet de er her, for de har stjålet kattematen som sto ute til katten til veninna mi.  

Hmmm...kattemat...katt...sikker på at musene er de skyldige her??

 

Forøvrig, hvis du har mus i bolig og ikke klarer å få mus i fella så gjør du noe galt. Ikke bruk kattemat, prøv leverpostei.

 

Jeg kan ikke jussen her, du får svar fra andre. Tviler på at museplagen kan karakteriseres som en mangel, strømmen er soleklar.

 

 

Litt vanskelig at kattematen blir borte pga katten når katten er hos foreldrene hennes fordi hun var en uke i England. Og vi har prøvd alt, vi har prøvd kattemat, våtfor, leverpostei, pølser, peanøttsmør (som vi ble anbefalt av en venn av oss som jobber med skadedyr), åte fra butikken o.s.v. Huseier har kjøpt både vanlige feller, feller som mus går inn i, og sånne elektriske. Men etter at vi satte kattematen inn på rommet hennes har vi ikke sett de på kjøkkenet. Fikk også vite at siden de har tatt kattemat har de nok mat for flere måneder fremover.

 

9000,- for ett rottereir?  :ohmy:

Vet ikke hva loven sier, men kjøkken og bad skal vel være på egen kurs og hovedsikring skal tåle at alle kurser brukes "maksimalt"

Høres nesten ut som at dere bare har 2 sikringer..

 

Vi har tre sikringer på 90 kvm leilighet. En til steikeovn. En som dekker kjøkkenet, soverommet til venninna mi og en bod. Og en som dekker stua, badet og mitt soverom. Også er det en utenom som er til vaskemaskinen i kjellern, men den går ikke på hovedsikringen vår da.

 

Anonymous poster hash: 61416...090

Lenke til kommentar

Siden du har sagt fra og utleier ikke har utbedret feilen innen rimelig tid, kan du holde tilbake leien eller selv bekoste utbedringer og trekke dette fra leien. Eventuelt kan du også trekke fra en forholdsmessig del av leien til feilene er utbedret. 

 

Men jeg kan ikke jussen bak dette, så du får vente til de kyndige svarer.

Lenke til kommentar

Det kan jo være at musene finner nok mat rundt omkring og at maten i fella ikke frister :) Tidligere så matet vi småfuglene hver vinter og hadde også mus på loftet hver vinter. Etter at vi hørte at dette kunne ha en sammenheng sluttet vi å sette ut mat til småfuglene og har siden ikke vert plaget med mus.

 

Så det er viktig å sørge for at ikke matsøppel og lignende blir liggende i nærheten av huset, men tatt vare på i lukket container.

Lenke til kommentar

9000,- for ett rottereir?  :ohmy:

Vet ikke hva loven sier, men kjøkken og bad skal vel være på egen kurs og hovedsikring skal tåle at alle kurser brukes "maksimalt"

Høres nesten ut som at dere bare har 2 sikringer..

Tøys. Her er et nesten nytt anlegg, 10 enkeltkurser på tilsammen 128A. Hovedsikring/-bryter er på 50A. Og alt er selvsagt lovlig og godkjent...

Lenke til kommentar

 

9000,- for ett rottereir?  :ohmy:

Vet ikke hva loven sier, men kjøkken og bad skal vel være på egen kurs og hovedsikring skal tåle at alle kurser brukes "maksimalt"

Høres nesten ut som at dere bare har 2 sikringer..

Tøys. Her er et nesten nytt anlegg, 10 enkeltkurser på tilsammen 128A. Hovedsikring/-bryter er på 50A. Og alt er selvsagt lovlig og godkjent...

 

Kanskje anlegget er underdimensjonert :p

Mest sansynlig så er det maks kapasistet på nettet inn til huset ditt, jeg har forøvrig 63A

Men mulig jeg tar feil, som vanlig vil noen si...

 

3 sikringer høres veldig lite ut, uansett størrelse

Lenke til kommentar

 

 

Men vi vet de er her, for de har stjålet kattematen som sto ute til katten til veninna mi.

 

Hmmm...kattemat...katt...sikker på at musene er de skyldige her??Forøvrig, hvis du har mus i bolig og ikke klarer å få mus i fella så gjør du noe galt. Ikke bruk kattemat, prøv leverpostei.Jeg kan ikke jussen her, du får svar fra andre. Tviler på at museplagen kan karakteriseres som en mangel, strømmen er soleklar.

 Litt vanskelig at kattematen blir borte pga katten når katten er hos foreldrene hennes fordi hun var en uke i England. Og vi har prøvd alt, vi har prøvd kattemat, våtfor, leverpostei, pølser, peanøttsmør (som vi ble anbefalt av en venn av oss som jobber med skadedyr), åte fra butikken o.s.v. Huseier har kjøpt både vanlige feller, feller som mus går inn i, og sånne elektriske. Men etter at vi satte kattematen inn på rommet hennes har vi ikke sett de på kjøkkenet. Fikk også vite at siden de har tatt kattemat har de nok mat for flere måneder fremover.

Har dere mus på kjøkken så er det stor sjanse for at de kommer inn i forbindelse med avløpsrøret. Fjern sokkel og tett igjen med stålull rundt røret.

Ha alltid en felle stående under sokkel og i skap under utslagsvasken.

 

Mus i veggene må dere bare akseptere, det er noe som flertallet av norske boliger sliter med. Kun 2-3 mnd igjen før de trekker ut.

 

Høres ut som utleier har tatt nødvendige grep ved å kjøpe inn feller til dere.

Lenke til kommentar

 

9000,- for ett rottereir?  :ohmy:

Vet ikke hva loven sier, men kjøkken og bad skal vel være på egen kurs og hovedsikring skal tåle at alle kurser brukes "maksimalt"

Høres nesten ut som at dere bare har 2 sikringer..

Tøys. Her er et nesten nytt anlegg, 10 enkeltkurser på tilsammen 128A. Hovedsikring/-bryter er på 50A. Og alt er selvsagt lovlig og godkjent...

 

Du har trefas hovedsikring.

Lenke til kommentar

 

 

9000,- for ett rottereir?  :ohmy:

Vet ikke hva loven sier, men kjøkken og bad skal vel være på egen kurs og hovedsikring skal tåle at alle kurser brukes "maksimalt"

Høres nesten ut som at dere bare har 2 sikringer..

Tøys. Her er et nesten nytt anlegg, 10 enkeltkurser på tilsammen 128A. Hovedsikring/-bryter er på 50A. Og alt er selvsagt lovlig og godkjent...

 

Du har trefas hovedsikring.

 

Det stemmer nok. Dette blir litt OT, men uansett vil den vel ikke tåle max last på alle kurser samtidig?

 

edit: typo

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Mus i veggene må dere bare akseptere, det er noe som flertallet av norske boliger sliter med. Kun 2-3 mnd igjen før de trekker ut.

Høres ut som utleier har tatt nødvendige grep ved å kjøpe inn feller til dere.

 

Nei, mus i veggene er IKKE noe et FLERTALL av norske boliger sliter med. Lokalt kan det være et utbredt problem med mus som kommer inn i huset, men om de bygger bol i veggene og formerer seg der og kanskje også dør der og lukter er det en skade som bør meldes forsikringsselskap så snart man er klar over problemet, og man bør kontakte skadedyrsbekjempelsesfirma for å bli kvitt problemet, hvis problemet ikke raskt løses med katt eller feller.

 

Hvis det har vært mus i veggene over tid, og utleiere verken har kontaktet forsikringselskap eller skadedyrsbekjempere, har IKKE utleier tatt nødvendige grep bare ved å kjøpe feller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal ganske heftige antall mus til før lukt utgjør et problem, mus som dør tørker inn fort og lager som regel ikke noe luktproblem..

 

Hvis det er et reelt luktproblem i boligen kan det like gjerne være rotter, de blir det faktisk ganske mye lukt av.. (Jeg sleit selv med rotter i gulvet mitt i 4 år)

Lenke til kommentar

Sant, rottelik er verst. Det har skjedd at hus er blitt revet pga rottebol i vegger og gulv, der rottene døde etter å ha spist rottegift. Jeg opplevde at vi måtte bryte opp gulvet i entreen et sted jeg bodde i Oslo for å fjerne råtne rotter, bytte isolasjon og alle andre materialer i gulvet, og tette godt så de ikke kom inn igjen (tror de brukte hønsenetting). men de kom aldri inn i hoveddelen av huset, unntatt en gang ei rotte sannsynligvis hadde kommet inn i vaskekjelleren gjennom et vindu som stod på gløtt.

 

Når det gjelder mus - noen steder er det mye mus, noen steder lite. Og der det er mus, er det noen år det er mange, andre år det er få. Og noen steder trekker de inn i hus om vinteren for varmens skyld, andre steder bor de lunt under snøen, og besøker primært hus for finne mat, uansett årstid. Her jeg bor i Tromsø er den eneste musa jeg har sett ei som en katt hadde funnet og lekte med. Ser heller ingen rotter. Kattene regjerer på bakken, måsene i lufta. 

I områder med mye gnagere er det viktig at grunnmur er tett, ventiler har netting eller gitter, at luftespalte bak kledning på vegg er tettet med musebånd etc. Her kan det skje at håndtverkere er lite oppegående og slurver, uten at det betyr at de som bor i huset der gnagerne finner en vei inn ikke er oppegående. Gamle hus kan også ha utettheter der gnagerne kommer inn, og som kan være vanskelige å finne og tette.

 

Når leieboere klager på mus i veggene, mener jeg uansett at man bør varsle skadedyrfirma, samt også forsikringsselskap. Også når man bor der selv, bør man vurdere om et lønner seg å bruke noen penger på skadedyrbekjemping i forhold til å risikere skader på huset, og om forsikringen kanskje dekker tiltakene som kan eller bør gjøres.

 

Og siden dette er postet i forumet for Juss og ikke Hus-Hage: For en leieboer som opplever å være invadert av mus, uten at dette er opplyst da man skrev under kontrakten og at leien er satt lav pga dette: Dette er sannsynligvis en mangel som gjør at man kan heve leieavtalen, flytte uten oppsigesestid. I minste fall har man krav på at utleier retter mangelen, og man bør kunne forlange redusert leie inntil mangelen er rettet. Les husleielovens kapittel 2.

Lenke til kommentar

@Bond007: Jeg forstår det slik at du har mus i huset vinterstid, og ikke oppfatter det som noe problem. Men å generalisere ut fra dette og mene at det er noe andre skal forvente og godta, blir feil.
 
Jeg spurte en gudbrandsdøl i går som har erfaring med både gamle og yngre hus og seterhus i områder med mye mus i faunaen, og svaret var klart: - Kommer musa inn, er ikke huset tett nok. Da tetter man og stenger dem ute.
Og her er hva DnB (som forsikringsselskap) sier om saken: http://www.dnbeiendom.no/altombolig/gjor-det-selv/Ute/mus-om-vinteren/ Oppsummert: Mus i huset er en skade som skal utbedres, helst profesjonelt, og forsikringsselskapet dekker det. Gjør man det ikke kan man i verste fall få følgeskader som vannskader og elektriske skader (som kan føre til brann) hvis musa gnager på rør og ledninger.
 
I trådstarters tilfelle opplyses det også at de satt ut feller for fire måneder siden. Det tyder på at problemet var der allerede i første halvdel av september eller tidligere, da var det ikke vinter. Det kan tyde på et verre tilfelle enn mus som kommer inn når det er kaldt, kanskje mus som bor i veggene året rundt? I tillegg er det snakk om elektriske problemer, det bør sjekkes om det kan ha sammenheng med gnaging fra musene.
 
Trådstarter har fulgt sin vedlikeholdsplikt ved å varsle utleier. Utleier ba om man først prøvde å sette ut feller. Det har ikke løst problemet. Etter fire måneder er det på høy tid å få inn skadedyrsbekjempere. Dette er innenfor utleiers plikt til å rette mangel,

husleieloven § 2-10. Krav på retting av mangel:
Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.
Dersom husleier får dekket skadedyrsbekjempelse av forsikringen, er det definitivt ingen urimelig kostnad eller ulempe for utleier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...