Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny dynamo med ladespenning 14,6V For høyt?


Anbefalte innlegg

På lørdag døde dynamoen i bilen og jeg fikk tak i en ny i dag.

Etter montering og oppstart så ligger ladespenningen på 14,89 før den senker seg til 14,6V.

Er 14,6V litt vel høy ladespenning eller har jeg ingenting å bekymre meg for.

Bilen er en Chevrolet Caprice med 87 karroseri og elanlegg og 89 model 350Cid motor med tilbehør fra en pickup av noe slag.

Jeg har slitt litt med at jeg må lade batteriet innimellom vinterstid men har regnet med at skylda var mye småkjøring men ettersom den gamle døde så er det vel en grunn for dette.

Den gamle dynamoen var en Delco Remy CS130 og den nye en kinaprodusert n7861-7

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ladespenningen høres ut til å være korrekt, ikke for høy. Min forrige bil spiste også lyspærer, men kun nærlyspærene (H7). Andre pærer holdt leeeenge, så jeg oppfattet dette til å være med et problem med pæretypen enn med spenningen. Prøvde mange merker, noen holdt bedre enn andre, og høy pris = høy kvalitet i mitt tilfelle.

 

Edit: Her er en graf som viser optimal ladespenning avhengig av batteritemperatur: https://www.solar-electric.com/media/wysiwyg/charge-voltage.gif

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærlysene er de lysene som brukes mest/har høyest forbruk, så det er vel naturlig at de ryker raskest. Mener det var en varebil som fikk ettermontert noe for å senke spenning. Elektronikk i så moderne bil at den har ECU vil jeg ikke vært redd for, men hvem vet?

 

Den grafen @zanta, er den for gamle batterier?

Lenke til kommentar

Elektronikk i så moderne bil at den har ECU vil jeg ikke vært redd for, men hvem vet?

 

Nå er ECUen fra 1989 så helt moderne er den vel ikke, men med tanke på alderen og hvordan ting blei bygget på 80 tallet bør den være robust nok.

 

Det der er det jeg kaller glimrende ladespenning og det kan se ut som dynamoen til en viss grad temeraturkompenserer. Helt topp :)

Høres flott ut.

Ser ut som dynamoen har senket ladespenningen ytterligere etterhvert som temperaturen i motorrommet øker da ser ting ut til å fungere som før.

Har ikke målt direkte men spenningsmåleren i dachbordet har sunket ytterligere fra der den låg ved kald motor som jeg målte til 14,61V.

Lenke til kommentar

Høres ut som dynamoen oppfører seg helt eksemplarisk. Trykke på litt spenning rett etter oppstart og ekstra mye om det er kaldt, for så å backe av litt, det er helt perfekt. Jeg har sett nyere biler som har ladet rett over 15V rett etter oppstart ved lave temperaturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant litt mer info her. Har laget en liten tabell av det. Vil dog ikke gå god for den, mangler bl.a. temperatur og det er forskjeller fra produsent til produsent.

Jeg vil anta at det er mest lead-calsium batterier i biler i dag, mens det før (år 2000?) var mest lead-antimony.

 

AGM ("fritidsbatteri") og gel  tror jeg i denne sammenhengen er å oppfatte som lead-antimony.

 

 
                                   alternator charging    bulk charge  float voltage
Lead-antimony                       13,9V              14,3V         13,2V
Lead-calcium                         14,8V              15,2V         14,2V
Hybrid antimony/calcium        14,4V              14,8V         13,7V
Lead-silver-calsium                14,8V              15,2V         14,2V
Pure Lead: er ikke mekanisk sterkt nok - brukes ikke.

 

Lenke til kommentar

Den har et 3 år gammelt blybatteri type AC-Delco med sidepoler så da skal ikke det vaære noe problem.

Skal måle spenningen en dag med varmt motorrom.

Ettersom dynamoen ligger forran øverst under panseret ligger den i varmluftstrømmen fra radiatoren så den levert et varmt liv så målinger med varm dynamo vinterstid er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...