Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kryptering

Nja, så lett er det ikke. Kryptering forhindrer kun noen å lese hva man sender/mottar. Massevis av metadata som kan spore trafikken tilbake til TS.

 

TS: Sjekk ut TOR - det er nok den enkleste måten å gjøre seg selv så annonym som mulig.

Bruk gjerne TorBrowser slik at du får en så generisk browser signature som mulig.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man enklest sikre seg mot at Orwell`s Big Brother overvåker hva man gjør over internett?

 

Kan noen gi et hint eller to?

Det er jo helt avhengig av hva du faktisk vil oppnå.

Bruker du tjenester som facebook under ekte navn, så er du åpenbart ikke anonym.

Vil du skjule for din ISP, eventuelt andre på lokalt nett at du benytter facebook, så kan VPN være en løsning. Samtidig vil da VPN-tilbyderen få innsyn i hva du gjør på nett.

 

Så spørsmålet er hvem du vil "gjemme" deg for, og hva slags aktivetet du vil skjule.

Lenke til kommentar

Det er faktisk i økende grad vanskelig å unngå identifisering og en ganske "het" trend er "Cross device tracking"

http://www.adbrain.com/adbrain-for-marketers

 

 

Hvorfor? Jo, fordi det er store penger i reklame bl.a. om denne kan målrettes bedre.  

 

Noe kan basere seg på brukernavn, mens annet på hvilke enheter det er sett en sammenheng mellom (geografisk/kommunikasjon), type bruk (mønstre/surfevaner) osv, osv.

 

Slik informasjon er gull verdt ikke bare for reklame, men også for mediehus, politikk og etterforskning.

 

Mye av debatten i EU/Norge går nå på hvor mye overvåkning som skal tillates og "terror-kortet" brukes ganske kjapt og aksepteres.

Det er heller ingen større farer slik norsk politikk er idag - dvs vi antar myndighetene vil vårt beste og de vil som oftest det.

Men så har man ordtaket om at makt korrumperer.  Sånn sett er steget etterhvert meget kort (og kanskje fristende) til å bruke slik overvåkning/makt til f.eks. å bli kvitt en opposisjon for å bli sittende ved makten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kryptering

Nja, så lett er det ikke. Kryptering forhindrer kun noen å lese hva man sender/mottar. Massevis av metadata som kan spore trafikken tilbake til TS.

 

TS: Sjekk ut TOR - det er nok den enkleste måten å gjøre seg selv så annonym som mulig.

Bruk gjerne TorBrowser slik at du får en så generisk browser signature som mulig.

 

Den virker overbevisende.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan man enklest sikre seg mot at Orwell`s Big Brother overvåker hva man gjør over internett?

 

Kan noen gi et hint eller to?

Det er jo helt avhengig av hva du faktisk vil oppnå.

Bruker du tjenester som facebook under ekte navn, så er du åpenbart ikke anonym.

Vil du skjule for din ISP, eventuelt andre på lokalt nett at du benytter facebook, så kan VPN være en løsning. Samtidig vil da VPN-tilbyderen få innsyn i hva du gjør på nett.

 

Så spørsmålet er hvem du vil "gjemme" deg for, og hva slags aktivetet du vil skjule.

 

Det er kun Big Brother (alle former for offentlig overvåkning) jeg vil gjemme meg for. Jeg vil bevare anonymiteten når jeg er online. Ikke alltid, men når jeg konsulterer doktoronline, matchkjærlighetskontakt, mitt politiske parti og trossamfunn vil jeg ikke at Big Brother skal kunne se sporene mine og finne meg. Hva er egentlig VPN?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...