Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SLK200, starter klikker når det er kaldt


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1998 SLK200 som jeg skulle starte i dag, tror det var -17 grader ute, altså ganske kaldt.

Men den ville ikke starte med en gang, starteren bare klikket i en 30 sekunder før det begynte å starte.

Det var ikke noen problem med å starte etter at starteren slo inn. Den var slik ett par noen ganger i fjor vinter også.

Tegn på at starteren begynner å slite?

Det er ny olje på den forresten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dette er en gammel bil. 
Da må du regne med at komponenter svikter.

For meg høres det ut som ett sviktende starter-relé (Det som er oppå starteren).

Det kan også være ett slitt starterdrev som kommer i knip av og til på svinghjul(tannkrans) når start-releet skyver det inn og starter skal spinne opp.

Dersom problemet oppstår oftere er det vel å få tak i en "ny" starter hos en høgger (eller en ny/ovehalt dersom prisen ikke er altfor ille)

Lenke til kommentar

Dette er en gammel bil. 

Da må du regne med at komponenter svikter.

For meg høres det ut som ett sviktende starter-relé (Det som er oppå starteren).

Det kan også være ett slitt starterdrev som kommer i knip av og til på svinghjul(tannkrans) når start-releet skyver det inn og starter skal spinne opp.

Dersom problemet oppstår oftere er det vel å få tak i en "ny" starter hos en høgger (eller en ny/ovehalt dersom prisen ikke er altfor ille)

Jeg vet jo komponenter svikter, det er jo ikke det som er problemet, men om det er noe jeg bør fikse eller om den antagelig kommer til å holde seg sånn

Brukt er uaktuellt :)

 

Hvor raskt klikker det?

Sånn klikk - klikk - klikk ;)

neida, sånn ca 2 ganger i sekundet tror jeg.

Lenke til kommentar

Har da målt spenning, 12,6 når bilen er av og tror det var 14,2 når bilen er på.

Startet den en 4-5 ganger på rad uten antydning til problem.

Selv om spenningen er OK kan batteriet likevel være dårlig, at det ikke klarer å gi nok startstrøm. De fleste batterisjappene har som sagt måleinstrument som viser hvor mye startstrøm batteriet klarer å levere og kan teste dette for deg.

Lenke til kommentar

Når det blir kalt så blir det mer motstand i motoren samtidig leverer batteriet mindre startstrøm.

 

Det høres her ut som at starteren slår inn mange ganger i løpet av dette halve minuttet og omsider får slått motoren forbi top dead center, noe som er tungt. Deretter blir det lett(ere) og batteriet leverer nok strøm til starteren slik at motoren likevel starter.

 

Feilsøking kan være som foreslått måling av startstrøm hos noen som selger batterier. Jeg tror de også selger et måleinstrument på Jula som kan brukes, sett deg i tilfelle nøye inn i hvordan det brukes.

 

Det er sannsynligvis ikke bra at en starter slår inn så mange ganger på kort tid hvis det er dette som faktisk skjer. Du kan kanskje dreie motoren med noe verktøy når dette skjer for å skåne delene som er involvert.

Lenke til kommentar

Mulig det er tregere enn 2 pr sekund, er en stund siden det skjedde sist og tenkte ikke akkurat over detaljene. Heller ikke helt over hvor lang tid det tok.

Dagen etter det skjedde var de noen få klikk før den startet, etter det har det ikke skjedd.

Så det er ikke noe kjempeproblem akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...