Gå til innhold

Lage nytt styrketreningsrom hjemme


2bb1

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage til et treningsrom hjemme og vil helst holde meg under 20.000 kr. Trenger litt tips merker jeg.

 

Det viktigste er et knebøystativ og en justerbar benk slik at jeg kan gjøre knebøy, markløft, benkpress, skråbenk, sittende skulderpress og stående roing, alt med en 20 kg-stang.

 

Har hovedsaklig kikket på X-Life.no, kom ikke på andre leverandører i farten. Stativet må tåle 200 kg, og i første omgang holder det med 150 kg i vekter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første utkast:
9.800 kr, Adidas Strenght Cage
3.500 kr, Abilica Premium Bench
3.000 kr, Titan Box Weight Bar, 20 kg, 50 mm
8.400 kr, ELEIKO 15 kg x6
1.900 kr, ELEIKO 10 kg x2
1.000 kr, ELEIKO 5 kg x2
1.000 kr, Reebook matter, 120x240 cm
400 kr, Fjærlås 50 mm x2
SUM: 28.800 kr

Ble en del over budsjett her. Kan nok finne et billigere stativ, men fant kun "skranglestativ" i farten som tåler bare 100-120 kg. :hmm:

Prøver å holde meg unna ELEIKO pga pris, men liker veldig godt de vektene, så skal prøve å presse de inn om jeg finner billigere stativ.

Fant ikke så mange justerbare benker heller, de fleste står "maks 135 kg brukervekt" på, antar dette er sum (person+vekter) :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Tenkte å lage til et treningsrom hjemme og vil helst holde meg under 20.000 kr. Trenger litt tips merker jeg.

 

Det viktigste er et knebøystativ og en justerbar benk slik at jeg kan gjøre knebøy, markløft, benkpress, skråbenk, sittende skulderpress og stående roing, alt med en 20 kg-stang.

 

Har hovedsaklig kikket på X-Life.no, kom ikke på andre leverandører i farten. Stativet må tåle 200 kg, og i første omgang holder det med 150 kg i vekter. :)

 

hadde heller sett på dette:

 

http://www.sportsmaster.no/styrke/styrkepakker/Power%20Cage%20olympisk%20styrkepakke.aspx

 

eneste du trenger i tillegg her er noen ekstra olympiske vektskiver (du får aldri for mange), 2 sett manualer og en god del mindre vektplater på 2,5-5 kg (koster veldig lite). Du kan mao. legge til det her:

 

http://www.sportsmaster.no/styrke/vektskiver/130%20kg%20olympisk%20vektpakke.aspx

 

http://www.sportsmaster.no/styrke/vektskiver/CF50%20Basis%20vektpakke.aspx

 

+ noen ekstra mindre vektplater (bare kjøp 2 sett av den basis vektpakka også, da har du manualer og stenger for div med skiver på klare)

 

Da er du godt under den prisen du så for deg (drøyt 16000, mao. ca halv pris) og du har ALT, plenty med vektskiver og stenger, nedtrekk og skikkelig treningsbur, minus ergometersykkel og matter da.

 

Maks vektbelastning på powercagen er 180 kg, 272 kg på benken. Løfter du mer enn det burde du egentlig komme deg på et profesjonelt gym og ha bistand mht løftene, for jo tyngre du løfter jo værre er det hvis noe skulle skje 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Supert - Sportsmaster hadde jo myyye bra!

 

Har lyst å kjøpe en Z-stang utenom som jeg kan bruke til bicep- og tricepøvelser (slik at jeg kan klare meg med én type vekter, altså med 50 mm diameter). Manualer med 20 kg småvekter har jeg fra før. 

 

Ser den styrkepakken du linker til har nedtrekks/opptrekks-modul, det hadde jo vært fantastisk å ha! Men må jeg kjøpe spesialvekter utenom, eller kan jeg bruke 50 mm-vektene til den modulen også? :)

Lenke til kommentar

Supert - Sportsmaster hadde jo myyye bra!

 

Har lyst å kjøpe en Z-stang utenom som jeg kan bruke til bicep- og tricepøvelser (slik at jeg kan klare meg med én type vekter, altså med 50 mm diameter). Manualer med 20 kg småvekter har jeg fra før. 

 

Ser den styrkepakken du linker til har nedtrekks/opptrekks-modul, det hadde jo vært fantastisk å ha! Men må jeg kjøpe spesialvekter utenom, eller kan jeg bruke 50 mm-vektene til den modulen også? :)

 

jeg har en annen benk derfra (denne powercagen er nyere) men det har fungert veldig bra

 

ahh jeg ser den har vektmagasin ja, oppgrader til 95 kg vektmagasin... du kan velge det der, sånn han andre har gjort

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Mongojarle: Ah, så man kan oppgradere til fargede vekter, bedre justerbar benk, mer magasinvekter? Ser ut som du har laget akkurat den handlelisten jeg er ute etter - trenger dips-håndtak også! Men ja, kunne jo prøvd meg uten magasinpakken først og se (men er nok veldig hendig å slippe å lesse av og på vekter hele tiden!).

 

Det eneste jeg da er bekymret for er diameteren på 20 kg-vektene? Jeg er ganske høy, så trenger all klaring fra gulvet jeg kan få. :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

vel, da er det bare å shoppe.. alt vi har fått derifra har ivertfall vært solid og top notch utstyr til god pris som ingen andre jeg kan se er i nærheten av, så jeg har bare handlet treningsutstyr derfra

 

men jeg kan ivertfall si at mange stenger og vektplater som står ferdig på til div øvelser er en fin ting å ta med seg så du slipper slitet med å bytte skiver mellom øktene, ser jo ut som du hadde regnet med et ganske solid budsjett fra starten av. manualer med 20 kg hørtes lite ut, trener du seriøst går det ikke lang tid før du bare får brukt de til flyers ;)

Lenke til kommentar

Mongojarle: Ah, så man kan oppgradere til fargede vekter, bedre justerbar benk, mer magasinvekter? Ser ut som du har laget akkurat den handlelisten jeg er ute etter - trenger dips-håndtak også! Men ja, kunne jo prøvd meg uten magasinpakken først og se (men er nok veldig hendig å slippe å lesse av og på vekter hele tiden!).

 

Det eneste jeg da er bekymret for er diameteren på 20 kg-vektene? Jeg er ganske høy, så trenger all klaring fra gulvet jeg kan få. :hmm:

 

skulderpress kan du ta sittende hvis du er redd for takhøyden, men det er og et poeng mht de mindre platene

Lenke til kommentar

vel, da er det bare å shoppe.. alt vi har fått derifra har ivertfall vært solid og top notch utstyr til god pris som ingen andre jeg kan se er i nærheten av, så jeg har bare handlet treningsutstyr derfra

 

men jeg kan ivertfall si at mange stenger og vektplater som står ferdig på til div øvelser er en fin ting å ta med seg så du slipper slitet med å bytte skiver mellom øktene, ser jo ut som du hadde regnet med et ganske solid budsjett fra starten av. manualer med 20 kg hørtes lite ut, trener du seriøst går det ikke lang tid før du bare får brukt de til flyers ;)

 

Godt å høre. Ja, tror nok det 95 kilos vektmagasinet er en god investering. Ang. manualene så tenkte jeg å bare bruke de til dropset f.eks., siden jeg kan bruke både Z-stangen og nedtrekks/opptrekks-enheten til hovedøvelsene for biceps og triceps :) Da skulle nok 20 kg holde en stund.

 

 

 

Ser ut som en god pakke, men en del mindre utstyr enn jeg får for 15.000 hos Sportsmaster ser det ut til.

 

 

 

Mongojarle: Ah, så man kan oppgradere til fargede vekter, bedre justerbar benk, mer magasinvekter? Ser ut som du har laget akkurat den handlelisten jeg er ute etter - trenger dips-håndtak også! Men ja, kunne jo prøvd meg uten magasinpakken først og se (men er nok veldig hendig å slippe å lesse av og på vekter hele tiden!).

 

Det eneste jeg da er bekymret for er diameteren på 20 kg-vektene? Jeg er ganske høy, så trenger all klaring fra gulvet jeg kan få. :hmm:

 

skulderpress kan du ta sittende hvis du er redd for takhøyden, men det er og et poeng mht de mindre platene

 

 

Tenkte mer på markløft - altså om de medfølgende vektene har mindre utvendig diameter enn vanlige ELEIKO-vekter så vil stangen komme nærmere gulvet i startposisjonen. Finner ingen info om diameteren på Sportsmaster.no :hmm:

 

 

Det dipstillegget er ikke spesielt bra. Et du glad i å kjøte dips anbefaler jeg denne.

 

http://www.sportsmaster.no/Pivot_665_Dips_stativ#.WGaFrJ-h3qA

 

Takk for tips, men har litt begrenset med plass, så må prøve å få mest mulig integrert i stativet :)

Lenke til kommentar

 

mobech er bra de, men de koster mye mer og det er mer utstyr beregnet på treningsstudio hvor apparatene er i bruk omtrent 24 timer i døgnet, til hjemmebruk så trenger du ikke noe sånt... det aller første treningsutstyret mitt kjøpte jeg derfra, men rundt 2007-2008 tror jeg det var, så har jeg bare handlet på sportsmaster av den enkle grunn at du får desidert mest for pengene der. treningsutstyr i dette landet her pleide nemlig å koste en formue, men det har forandret seg, sånt har blitt latterlig billig nå.

 

hvis noen har noe billigere og bedre å vise fram, værsågod...

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Tenkte mer på markløft - altså om de medfølgende vektene har mindre utvendig diameter enn vanlige ELEIKO-vekter så vil stangen komme nærmere gulvet i startposisjonen. Finner ingen info om diameteren på Sportsmaster.no :hmm:

 

 

diameteren på de store olympiske skivene pleier vel å være på ca en halvmeter 

Lenke til kommentar

Foreløpig oppsett vedlagt. Ganske likt som Mongojarle sitt. Valgte bumperplates (greit for å dempe støyen ved markløft) og venter med Z-stang og ser om jeg trenger det. La ved noe ekstre stenger og tau, antar dette kan kobles rett på både nede og oppe på nedtrekks/opptrekks-modulen? :)

post-35504-0-36577700-1483118348_thumb.png

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Rå tråd da. Skulle ønske jeg hadde plass til dette selv i hjemmet, slik at jeg kunne koble ut det sosiale livet totalt. :dribble:

 

Hvis du "frykter" diameter på skivene du kjøper: Ta med noen slike dempematter. Ved hjelp av disse mattene kan du justere diameter på skivene opp og ned, alt etter hva du skal trene eller fokusere på - Les: markløft til/fra kloss osvosv.

 

Ville også vurdert å tatt med et par strikker i forskjellige styrker/farger/bredder for eksplosiv trening, oppvarming/aktivisering osv. Vipps så kan du kjøre et ekstremt varierende treningsopplegg over tid, uten å måtte blakke deg helt. Strikkene jeg linker til her er i beste kvalitet - av erfaring.

 

Lykke til! :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...