Gå til innhold

"Billig" høyttalerkabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25m Quality 2 x 2.5mm Loud Speaker Cable - Multi-Strand 432 25 Amp (2x 216 Strand) by electrosmart® - Outside Dimensions of Cable: 7.5mm x 3.6mm

 

Så du kan jo gange 25 x 12 volt = 300 watt.

Men  det er nok 3 ganger så høy du normalsett hadde spilt.

Så eneste grunnen jeg tar på tykk kabel er på grunn av kvalitet kabelene tåler mere bøying og skal mere for å ryke.

Men den billigste bør fungere. Hvis du ikke opplever brudd i kabelen.

 

Godt mulig samme kabel kunne klart 230 volt ca 1-5 amper.

Over det begynner kabelen å smelte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Godt mulig samme kabel kunne klart 230 volt ca 1-5 amper.

Over det begynner kabelen å smelte.

Nei, varmeutvikling er kun relatert til strømstyrken, ikke spenningen. Installasjonskabel på 2.5 kvadrat er godkjent for 16A sikring, dvs 3680 Watt.

 

Godt mulig du er nærmere fasiten, men på 230 volt brukes vel andre kabel som tåler varme bedre PVC plast?

Men på høytallerkabel tror jeg ikke tåler så høye varme at de vil smelte.

 

Men kan være de tåler mere en 3680 Watt som høytalerkabel.

Kanskje mere også da jeg tviler på 36 volt kanskje 50 volt gir ut en forsterker til høytaller?

Amper blir vel ut i fra hvor mange watt strømforsyningen kan gi.

 

Men man kan vel bruke Cerwin-Vega CXA8i som gir ut 2 x 350 watt i 8 ohm stereo – eller 1 x 1050 watt i 8 ohm brokoblet!.

Eller ha 18" elementer på de billigste 0,75 mm kabel uten å være redd for kabelen smelter.

Men ja når det først blir brukt er sansynligheten større for brudd i kabelen.

Lenke til kommentar

 

 

Godt mulig samme kabel kunne klart 230 volt ca 1-5 amper.

Over det begynner kabelen å smelte.

Nei, varmeutvikling er kun relatert til strømstyrken, ikke spenningen. Installasjonskabel på 2.5 kvadrat er godkjent for 16A sikring, dvs 3680 Watt.

 

Godt mulig du er nærmere fasiten, men på 230 volt brukes vel andre kabel som tåler varme bedre PVC plast?

Men på høytallerkabel tror jeg ikke tåler så høye varme at de vil smelte.

 

Men kan være de tåler mere en 3680 Watt som høytalerkabel.

Kanskje mere også da jeg tviler på 36 volt kanskje 50 volt gir ut en forsterker til høytaller?

Amper blir vel ut i fra hvor mange watt strømforsyningen kan gi.

 

Men man kan vel bruke Cerwin-Vega CXA8i som gir ut 2 x 350 watt i 8 ohm stereo – eller 1 x 1050 watt i 8 ohm brokoblet!.

Eller ha 18" elementer på de billigste 0,75 mm kabel uten å være redd for kabelen smelter.

Men ja når det først blir brukt er sansynligheten større for brudd i kabelen.

 

 

Hva kabelene tåler går kun på Ampere. Volt har med isolasjonen og gjøre, og hvor mye den tåler før spenningen hopper ut igjennom den (for så si det på en enkelt måte). 230V kabler har som regel isolasjon for 250V og opp til 1000V. Normalt 500-750V på PR.

 

Signalet fra forsterker varierer normalt noe i Volt. Men tester er ofte oppgitt utført på 2,83V. Hvis det ligger i det området, og man tilfører 100W, så går det ca 35A i kabelen. Men det er som regel over kort tid.

 

Spiller man mye høyt, og har kraftig forsterker så kjør 4mm. Alt annet så går 2,5mm, og ofte 1,5mm greit også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... Men tester er ofte oppgitt utført på 2,83V. Hvis det ligger i det området, og man tilfører 100W, så går det ca 35A i kabelen.

De tallene går vel ikke helt opp - 2,83V og 35A tilsvarer en motstand på 67 milliOhm.

2,83V er ved bare 1 Watt. Man kommer lett opp i 100V.

 

 

tok bare en kjapp regning på 100W, da volt osv er ekstremt komplisert når det kommer til høyttalere osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...