Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil utfylling meldekort


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

"Noen jeg kjenner" har sannsynligvis begått en stor feil. Vedkommende påbegynte utdanning i september, men forstod ikke at hun måtte avklare dette med NAV. Hun har så mottatt dagpenger uten å krysse av for "utdanning i samsvar NAV". Dette har pågått siden september. Hun har nå innsett at hun har gjort feil, og vil gjerne gjøre opp for seg, men ikke havne i fengsel. Er det smart eller dumt å ta kontakt direkte med NAV? Hvordan bør hun i tilfelle ordlegge seg?

 

Anonymous poster hash: e4298...139

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du kjenner må varsle NAV med engang, Varsler denne nå er det ihvertfall stor kjangs at han slipper renter på 10% - mulig han også slipper karantene.

 

Kom i en litt lignende situasjon ifjor etter at bedriften jeg arbeidet i opphørte. ca 2 mnd etter den opphørte

fikk jeg uventet etterlønn på 3 mnd på konto.

 

Jeg varslet NAV omgående, fikk ganske kjapt vedtak i posten om opphør og varsel om tilbakebetaling. 

 

Sendte så et tilsvar på at jeg ikke hadde noen bemerkninger til hverken opphør eller varsel, men at jeg hadde pengene klar til utbetaling umiddelbart så snart jeg fikk giro i posten.

 

Etter et par måneder fikk jeg vedtak i posten, uten renter og ikke karantene.

 

Bon Chance!

Lenke til kommentar

Når det tas kontakt med NAV om en slik sak, så må en regne med at en får en diger regning å tilbakebetale, med (trussel) varsel om innkreving via Namsmannen, om du ikke etterkommer anmodningen   :)

En kan også risikere å bli straffet med en stønadsutelukkelsesperiode.

 

Namsmann er en statlig "kreditor" som trekker direkte fra lønnslippen din om nødvendig for å få tak i pengene. Samme innkrevingsrett har andre statlige organer som f.eks. Nrk TV-mottakerlisensen.

 

Men, det kan vel bli enda større konsekvenser om en lar det skure, og håper at det ikke blir oppdaget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jepp det vil komme en stor regning, men den kan deles opp i fornuftige månedsbeløp. Hovedsaken er at vennen din innrømmer feilen for NAV så de ikke tror hun/han tilegner seg penger de ikke skal ha med viten og vilje. For DA slår de seg vrang.

 

om "noen jeg kjenner" betyr deg selv, vet du hva du har å gjøre.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det smart eller dumt å ta kontakt direkte med NAV? Hvordan bør hun i tilfelle ordlegge seg?

 

Vel, det er ikke dumt å ta kontakt med NAV. Hvordan bør hun ordlegge seg = si sannheten/ forklare situasjonen.

 

Edit; Hun havner ikke i fengsel for å være  ærlig.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...