Gå til innhold

Nå går «GPS-konkurrenten» på lufta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må påpeke at GPS har mye, mye bedre nøyaktighet enn 10 meter og langt bedre oppdatering (per sekund) for de krypterte militære frekvensene den sender ned, i tillegg til de sivile. Dette var gjort helt bevisst for at sivilister - eller rettere sagt andre ... "aktører" - ikke får like bra dekning som det amerikanske forsvaret. Samtidig så vil en "blackout" for sivile mottakere ikke har noe å si for de militære.

 

Summa summarum her er nok ikke noe konkurranse sett fra forbrukernes side, men redundans. Jo flere jo bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes å huske da jeg kjøpte min Galaxy S3 at den skulle være mer nøyaktig på posisjonering enn konkurrentene fordi den støttes GLONASS i tillegg til GPS, og kunne kombinere dem. Vil nye telefoner spesifikt måtte ha hardware støtte for å kunne bruke Galileo også?

I artikkelen står det

"Galileo og GPS er fullt ut kompatible med hverandre, så en Galileo-mottaker vil automatisk også fungere med GPS"

 

Så ut i fra dette, forstår jeg det som at GPS i din mobil skal kunne bruke Galileo.

 

Edit: Jeg leste vel litt feil vei der. Men det står rett etterpå:

"Målet er at Galileo skal tas bredt i bruk. Stort sett alle de store brikkesettprodusentene som Qualcomm, Broadcomm og Intel bygger allerede inn Galileo-støtte i sine produkter, så det er ventet at systemet vil tas i bruk av mange på kort tid."

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Begynner å bli nok systemer nå..

Stikkordet er begynner.

 

Redundans er uhyre viktig først og fremst av strategiske grunner, dernest faren for systemfeil.

 

Disse multisatelitt systemene er ikke billige. Apropos sinnssykt dyre redundante systemer så burde også DNS-roten "kjernen av internett" sikres med alternativer som kan holde nettet i gang selv om så hele USA* faller ut fra resten av verden. * rot-DNS ligger to plasser i USA: Culpeper i Virginia og El Segundo i California. Førstnevnte som den fungerende og sistnevnte som backup. I teorien kan to koordinerte terrorangrep ta ut hele internett i lang tid om jeg har forstått rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Begynner å bli nok systemer nå..

Stikkordet er begynner.

 

Redundans er uhyre viktig først og fremst av strategiske grunner, dernest faren for systemfeil.

 

Disse multisatelitt systemene er ikke billige. Apropos sinnssykt dyre redundante systemer så burde også DNS-roten "kjernen av internett" sikres med alternativer som kan holde nettet i gang selv om så hele USA* faller ut fra resten av verden. * rot-DNS ligger to plasser i USA: Culpeper i Virginia og El Segundo i California. Førstnevnte som den fungerende og sistnevnte som backup. I teorien kan to koordinerte terrorangrep ta ut hele internett i lang tid om jeg har forstått rett.

Det finnes 13 root servere. Flere av de er utenfor USA.

Lenke til kommentar

En ting jeg gjerne skulle ha visst: Hvorfor er det så vanskelig for ikke å si umulig å få kart med stor nøyaktighet til disse systemer? En GPS uten kart er vel ikke brukelig til noe?

En nøyaktig GPS er genial til å lage kart:

 

• http://www.openstreetmap.org/

 

Kart er ressurskrevende å lage, og har atpåtil militær betydning. Myndighetene foretrekker beholde kontrollen.

Lenke til kommentar

 

En ting jeg gjerne skulle ha visst: Hvorfor er det så vanskelig for ikke å si umulig å få kart med stor nøyaktighet til disse systemer? En GPS uten kart er vel ikke brukelig til noe?

En nøyaktig GPS er genial til å lage kart:

 

• http://www.openstreetmap.org/

 

Kart er ressurskrevende å lage, og har atpåtil militær betydning. Myndighetene foretrekker beholde kontrollen.

 

 

Takker for tips og link. Dette skal undersøkes.-:))

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

"Nøyaktigheten vil være omtrent som for GPS og GLONASS, men siden Galileo-satelittene har en høyere bane enn den andre, har de også færre rotasjoner rundt kloden i døgnet, 1,7 mot 2 rotasjoner for GPS. "

 

"Det gjør at satelittene er under horisonten litt sjeldnere, og at vinkelen på jordens ekvatorialplan på er en grad større, 56 grader mot 55 grader på GPS."

 

Disse avsnittene fra artikkelen skjønner jeg ikke helt - hva har nøyaktigheten å gjøre med omløpstiden til satellitene?

At en lenger omløpstid fører til at de går under horisonten sjeldnere er kanskje sant nok, men de vil da også komme opp over horisonten sjeldnere? Eksentrisiteten til banene er fortsatt null, så forholdet mellom synlig/ikke synlig er vel nesten identisk i så høye baner?

En lenger omløpstid fører heller ikke til at inklinasjonen til banene øker til 56 grader, slik som dere skriver her. Inklinasjonen er en uavhengig valgt parameter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Det finnes 13 root servere. Flere av de er utenfor USA.

I realiteten er det mange fleire enn 13. Ein av dei står ved Universitetet i Oslo, om eg hugsar rett. Dei brukar anycast til å rute førespurnadar til næraste tenar. Hadde det berre vore 13 tenarar, ville dei vore enkle og ynda mål for DDoS-åtak.

http://www.root-servers.org/

 

4 stykker i Oslo

 

 

Eh, ja.. Stemmer. Jeg mente 13 named authorities.

https://www.iana.org/domains/root/servers

 

:ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...