Gå til innhold

Skyld når man blir påkjørt bakfra?


ULKE

Anbefalte innlegg

Har en situasjon som jeg ikke kan fatte.

 

Må bremse i en rundkjøring fordi en bryter vikeplikten og kjører ut rett foran meg. Bakfra kommer en som ikke følger med og kjører i bilen min bakfra. Nå mener vedkommende at det skal være skylddeling.

 

Det kan jeg ikke fatte hvordan er mulig. Når noen kjører på noen bakfra må jo vedkommende som kjører inn i bilen få skylden.

 

HVEM HAR SKYLD??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en situasjon som jeg ikke kan fatte.

 

Må bremse i en rundkjøring fordi en bryter vikeplikten og kjører ut rett foran meg. Bakfra kommer en som ikke følger med og kjører i bilen min bakfra. Nå mener vedkommende at det skal være skylddeling.

 

Det kan jeg ikke fatte hvordan er mulig. Når noen kjører på noen bakfra må jo vedkommende som kjører inn i bilen få skylden.

 

HVEM HAR SKYLD??

 

I de aller fleste tilfeller får den som kjører i noen bakfra skylden, men i rundkjøringer har sakene en lei tendens til å havne i skylddeling. Var dere inne i rundkjøring? Evt noen av dere? 

Lenke til kommentar

 

Har en situasjon som jeg ikke kan fatte.

Må bremse i en rundkjøring fordi en bryter vikeplikten og kjører ut rett foran meg. Bakfra kommer en som ikke følger med og kjører i bilen min bakfra. Nå mener vedkommende at det skal være skylddeling.

Det kan jeg ikke fatte hvordan er mulig. Når noen kjører på noen bakfra må jo vedkommende som kjører inn i bilen få skylden.

HVEM HAR SKYLD??

 

 

I de aller fleste tilfeller får den som kjører i noen bakfra skylden, men i rundkjøringer har sakene en lei tendens til å havne i skylddeling. Var dere inne i rundkjøring? Evt noen av dere?

Vi var i rundkjøringen og skulle svinge ut av den, han var på vei inn i rundkjøringen. Han sa selv først at han var uoppmerksom.

Lenke til kommentar

Hva slags tåpelig begrunnelse for skylddeling hadde vedkommende som kjørte i deg bakfra?

Det er jo klinkende klart at vedkommende har holdt for liten avstand.

Det mener jeg også, men han mener det er vedkommende som først ikke holdt vikeplikten sin skyld og derfor bør det bli skylddeling. Han må uansett kunne stoppe mener jeg.

Lenke til kommentar

 

Hva slags tåpelig begrunnelse for skylddeling hadde vedkommende som kjørte i deg bakfra?

Det er jo klinkende klart at vedkommende har holdt for liten avstand.

Det mener jeg også, men han mener det er vedkommende som først ikke holdt vikeplikten sin skyld og derfor bør det bli skylddeling. Han må uansett kunne stoppe mener jeg.

 

Skal det være skylddeling, så er det i så fall skylddeling mellom han som kjørte på deg bakfra, og han som ikke overholdt vikeplikten.

Du bør holdes langt unna noen skylddeling.

 

Skal man tro konspirasjonsteoriene, så kommer du antakeligvis til å få skylddeling, fordi forsikringsselskapene bruker skylddeling på alle steder de kan slippe unna med det. Da har de mulighet til å  fjerne bonus til begge involverte. Et samarbeids-triks innad i forsikringsbransjen. Aner ikke om den teorien holder vann men.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke hverken du eller h*n som skal mene noe om dette. Fyll ut skademelding og send inn til respektive forsikringsselskap, så er det de som avgjør skyldspørsmålet. Blir du påkjørt bakfra, er sjansen svært liten for at du får skylden (heller ikke delt skyld), men pass på at skademeldingen får med alt som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vi var i rundkjøringen og skulle svinge ut av den, han var på vei inn i rundkjøringen. Han sa selv først at han var uoppmerksom.

 

 

Om dere va i rundkjøringen bør du belage deg på skylddeling, det ender ofte slikt. Men det er ingen av dere som skal ta denne avgjørelsen. Send inn melding og håp på det beste :) 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det den som kjøyrer på nokon bakfrå som ikkje har holdt tilstrekkelig avstand eller har vært oppmerksom nok.

 

Men ein kan i teorien også tenke seg situasjonar der den som blir påkjøyrd får skylda, då fordi at bilisten bråbremser utan at det er grunn til det, og at den andre bilen kjøyrer på bakfrå fordi det ikkje var ei påregnelig hindring.

I ei rundkjøyring der det er vanlig at bilane bremser ned eller stoppar så skal det litt til for at ein slik stopp ikkje er ei påregnelig hindring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette viser hvor fint det er å ha dashboard-kamera i bilen. Jeg sier til folk; "Du må skaffe deg dachcam!" - De svarer: "Hva skal jeg med det da?"...

 

For sånne situasjoner som dette!

 

En kompis fortalte om en bekjent av seg som ble påkjørt bakfra da han stanset i et kryss, Dama som kjørte på ham beklaget seg og innrømmet skyld, men de ventet med å skrive skademelding til dagen etter, da ingen hadde skademeldingsskjema i bilen, Da de møttes dagen etter hadde damen ombestemt seg og påstod at det var HAN som hadde rygget på HENNE, 

 

Det ble ord mot ord og dermed skylddeling... Dashcam hadde løst det spørsmålet!

Lenke til kommentar

Dette er ikke skylddeling. Skylddeling er en reduksjon av skadevolders erstatningsansvar fordi skadelidte har klanderverdig medvirket til at skaden oppsto. Det er ikke tilfellet her.

 

Her har vi et samskyldnerforhold, hvor flere skadevoldere er skyld i skadelidtes tap. Da er regelen at begge/alle er fullt ut solidarisk ansvarlige overfor skadelidte, og så må de internt fordele ansvar mellom seg.

Lenke til kommentar

Her er det viktig som nevnt over at det tegnes godt og forklares hva som har skjedd, samt at den andre parten signerer på skadeskjema.Visst du har noen vitner så er det veldig bra.  Resten er opp til forsikringsselskap.  Kjører noen på deg bakfra har dem enkelt og greit ikke hatt god nok avstand, og det i seg selv kan gi en bot..

 

 

 

Dette viser hvor fint det er å ha dashboard-kamera i bilen. Jeg sier til folk; "Du må skaffe deg dachcam!" - De svarer: "Hva skal jeg med det da?"...

 

For sånne situasjoner som dette!

 

En kompis fortalte om en bekjent av seg som ble påkjørt bakfra da han stanset i et kryss, Dama som kjørte på ham beklaget seg og innrømmet skyld, men de ventet med å skrive skademelding til dagen etter, da ingen hadde skademeldingsskjema i bilen, Da de møttes dagen etter hadde damen ombestemt seg og påstod at det var HAN som hadde rygget på HENNE, 

 

Det ble ord mot ord og dermed skylddeling... Dashcam hadde løst det spørsmålet!

Har hatt lignende opplevelse selv.  Naboen rygget ut av gårdplassen og på min bil. Skulle få underskriften hans dagen etter, men da nektet han for alt. Etter mye frem og tilbake med mitt forsikringsselskap fikk jeg omgjort skaden til parkeringsskade med ukjen motapart der jeg måtte betale egenandel uten bonustap.

Endret av Lakrisbåt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...