Gå til innhold

TEST: Lian Li PC-Q37 En Mini-ITX-drøm i glass og aluminium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Micro itx har jeg aldri hørt om, er det noe nytt?

Bredden og lengden er viktigere enn det meste, verste er slike cube kasser som er brede og fete, tar jo opp mer gulvplass enn et fulltower..

Aller best likte jeg det konseptkabinettet. Smalt, med grei høyde og lengde. Tar opp liten gulvplass som nok er viktigst for flest av oss.

Hjelper ikke med en liten kasse som er ekstremt bred og dermed tar mye plass likevel.

Lenke til kommentar

Micro itx har jeg aldri hørt om, er det noe nytt?

Bredden og lengden er viktigere enn det meste, verste er slike cube kasser som er brede og fete, tar jo opp mer gulvplass enn et fulltower..

Aller best likte jeg det konseptkabinettet. Smalt, med grei høyde og lengde. Tar opp liten gulvplass som nok er viktigst for flest av oss.

Hjelper ikke med en liten kasse som er ekstremt bred og dermed tar mye plass likevel.

 

Mente vell micro ATX

micro

Lenke til kommentar

Her har designet gått til hodet på både Lian Li og anmelder.

 

Det går med helt sinnsykt mye plass i den todelingen der. Vanlige moderne kabinett har mer enn nok rom til både disker og kabler på baksiden av hovedkortet. For en forferdelig måte å gjemme PSU-en på.

 

Det kan se ut som at kabinettet utelukkende er myntet på custom-loopere, for med ITX-formfaktor og flere av komponentene gjemt er det lite annet å vise fram gjennom vinduet. Da er det ganske traurig at Tek ikke har deler til å mekke en pen installasjon. Men hva skal man custom-loope når det ikke er plass til en ordentlig GPU?

 

Jeg er ikke nødvendigvis av den oppfatningen av at ITX-kabinetter skal være så små som mulig; de skal være små nok. Men her sløser Lian Li bort alt for mye plass, både i hovedrommet og i PSU-rommet. Lian Li bruker plass på kabler (!) og ... ingenting. Det man bør bruke plass på, om noe i et ITX-kanbinett, er GPU. Kabinettet får plus for «eget rom for kabelrot»! Lol!

 

Men hei, hvis du vil betale 2000 kr for en skive temperert glass, go for it. Jeg minner om at for 2000 kan du gå fra 1060 til 1070. Kjøp et fractal-kabinett så får du et mer kompakt og fremdeles stilrent kabinett med plass til den 1070-en du nå har råd til for under halve prisen. Vifter får du også.

Lenke til kommentar

Dette her er idioti fra Lian Li. Hensikten med mini-itx formfaktoren er at det skal være smått. De har gått imot prinsippet : "Substance over form".

 

Hensikten er ikke at det skal være minst mulig, da kan du kjøpe NUC eller low profile mini-ITX.

 

ATX har hovedkort på 30,5x24,4 cm og mini-ITX er 17x17 cm. Da har man 4 muligheter.

  • Velge low profile og få en "boks" som er mindre enn ei badevekt.
  • Velge et kabinett som kompromisser på PSU, CPU-kjøler og ventilasjon.
  • Velge et kabinett som er 13,5x7,4 cm (differansen mellom ATX og mini-ITX) mindre enn et standard midi tower uten å kompromisse med PSU, CPU-kjøler og ventilasjon.
  • Kjøre standard midi tower eller full tower og ha romslig plass innvendig.

 

Det optimale for det fleste er microATX, men det faller ofte mellom to stoler siden det er kun hovedkort i formatene mini-ITX, ATX og E-ATX som har full feature set. Når man har 3 PCI-E spor på et microATX hovedkort vil man nødig bruke ett av de til NIC/WiFi siden kortene ikke kommer med full feature set. Sørgelig med sant. Joda, man kan ta slikt over USB, men i praksis så er ikke det ei like god løsning.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...