Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7-64-Slå på sidevekslingsfil?


Anbefalte innlegg

Hei.

Min PC har 64Gb DDR3 RAM, 1 TB SSD disk, og om jeg har forstått det rett, trengs ikke sidevekslingsfil med et så stort internt minne.

 

Av og til får jeg Blue Screen, og da skal de siste meldinger om error og annen info skrives/dumpes til en dump fil. Problemet er bare at uten sidevekslingsfil,  så vil heller ikke en dump fil opprettes, om jeg har lest meg rett. Jeg har et par slike dump filer liggende på C disken, men fra august-16 og  sier derfor ikke noe nytt. 

 

Hva har jeg undersøkt?: Kontrollpanelet>system>Avansert> systemegenskaper>Avansert>Oppstart og gjenoppretting->innstillinger. Under systemfeil avkrysset for Skriv en hendelse til systemloggen og Start på nytt automatisk.

Valgt: Kjernedump og Dumpfil: %SystemRoot%\MEMORY.DMP

 

Hva er det neste som må på plass før jeg har ei sidevekslingsfil og dump fil kan genereres?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som skribenter her ikke har den hele oversikten med hva som er  hensikten meed en sidevekslingsfil.

 

 

Det er helt korrekt at sidefilen sin hensikter er å kunne opptre som et mellom buffer/veksling for software relaterte produkter. Dette fordi at et internt minne på mellom 4-8Gb ikke klarer å kunne både holde på OS og samtidig være stort nok til å kjøre flere programmer på samme tid. Som kjent er Windows et system som kan kjøre flere programmer/operasjoner samtidig (Multitasking).

 

Men dersom det internt minnet er stort nok, alt avhengig av hvilket behov en bruker har for programmer som samkjøres, vil et  internt minne på 24 Gb og over ofte være tilstrekkelig til at Windows kan klare seg uten sidevekslingsfil. 

 

En sidevekslingsfil forhindrer overhodet IKKE Blue Screen (BS). Dette er en misstolking. En BS tilfelle oppstår med, a) feil i drivere/dårlig skrevet drivere, b) en feil i tilkoplet utstyr, c) eller internt minne. Skal en kunne analysere/se etter spor av en BS feil må en dump fil med informasjon om BS feilen lages som en fysisk på på en harddisk/ annen lagringsenhet. Men dette krever igjen på sin side at en sidevekslingsfil er opprettet.

 

Flere med nyttig informasjon ?, heng på. 

Endret av maxijoker
Lenke til kommentar

Windows sitt memory management er komplisert.

Jeg foreslår disse ressursene for utdypelse

http://azius.com/blog/pagefile-yes1/

https://blogs.technet.microsoft.com/markrussinovich/2009/03/10/pushing-the-limits-of-windows-paged-and-nonpaged-pool/

https://www.citrix.com/blogs/2011/12/23/the-pagefile-done-right/

 

 

Ingen har sagt at pagefile tilstedeværelse forhindrer alle bluescreener

  • Liker 1
Lenke til kommentar

​Tråden er oppstartet for å kunne innhente informasjon og fremgangsmåte for nettopp å kunne detektere og analysere BD.

 

Per i dag har jeg aldri kommet over tilfeller hvor det hevdes at pagefiles antydes å ha en sammenheng med BD. Det antas at så mye som 95 % av BD feilene er driver relaterte. Men før man i mitt tilfelle kan analysere en BD feil, er det nødvendig at sidevekslingsfilen er aktivert, slik at en dumpfil kan skrives av OS.

 

Problemet er at uansett om jeg selv manuelt velger en sidevekslingsfil med sine generelle/min/maks størrelse, booter på nytt, OS har overtatt sidepages utrullingen for mitt OS, med 64 Gb DDR3 ram. Men takk til syar2003 med linker. De kan vise seg å være nyttige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...