Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generiell forklaring på biler\spørsmål om selvkjørte biler?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på slik jeg forstår det med biler:

 

Mercedes benz (Taxi bil) og BMW (Kan ofte brukes som taxi bil eller sportsbil)

Det jeg lærte fra videregående valgfag er at BMW\Mercedes er de mest driftsikre biler, sammen med honda.

 

Men har lite erfaringer med tesla da de etterhvert kan bli mere populært. Noen som kan si om hva forskjellene er på EL bil\hydrogen etc? Hvilken merke er foretrekket i dag?

 

Ulempen med disse bilene for bilmekaniker, er man må ha eget kurs så vidt jeg vet for å kunne vedlikeholde dem, er ikke slik som jeg forstår det mulig å kjøpe deler på biltema\jula etc slik på bruktbiler av eldre dato? Særlig batteri på elbil kan ikke byttes. Da slikt blir mere og mere digital, og vanskeligere å bytte deler. Men på en annen side kan bilen selv bestille verksted kanskje tesla? LED lys er vel heller ikke mulig å bytte vil jeg tro.

 

Vet ikke om Tesla blir samme som gammel amrikaner f.eks Chevrolet,Chrysler etc?

Hvis man skal vurdere ut i fra motor og kvalitet etc? Bare litt mere fansy\digialisering?

 

Noen som vet om Tesla\BMW eller Mercedes har gjernt over ganske billig lydanlegg? Noe ligdene man finner på biltema hva man kan forvente?

Blir ikke å sammenligne hifiklubben eller noe?

 

For det virker ikke lett for nybegynner å finne stedet man finner informasjon annen brom.

 

http://www.tv2.no/broom/

 

Så har noen så greie på bil at de kan sammenlignes mot broom, for det sier ikke generielt om dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett å forstå hva du egentlig lurer på. 

Angående driftsikre biler:
Det er biler som er mer driftsikre enn BMW og Mercedes. Toyota er en bil som oftest blir referert til som den mest driftsikre, se for eksempel denne listen fra 2013: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/her-er-bruktbilene-med-flest-og-faerrest-feil/a/10126142/ 

Er vanskelig å si hvor driftsikre Tesla er, siden de er forholdsvis nye biler. 

Forskjellen på Hydrogen, Elektrisk og Bensin er ganske åpenbar. Hvilket merke som er foretrukket finner du ganske enkelt med å søke opp hvilke biler som er mest solgt. 

Om Tesla kan "bestille verksted selv" vet jeg ikke, men du må jo fortsatt kjøre til verkstedet... 

Du kan ofte velge mer "eksklusivt" lydanlegg når du kjøper ny bil. 

Igjen, du skriver en meget rotete tråd, men masse forskjellige spørsmål, dårlig struktur og generelt vanskelig å lese. 
Jeg plukket ut noen av spørsmålene dine, og svarte på de. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ofte velge mer "eksklusivt" lydanlegg når du kjøper ny bil.

Finner dette på youtube: Blir standard tilsvarende billig biltema høytaller men Harmonic blir hifi?

 

https://www.youtube.com/watch?v=cGVmT5beGEk

 

Noen som kan utdype dette? Er sistnevnte Light Harmonic Speaker samme type elementer som sitter i B&W eller dyrere høytaller?

 

 

Finner lite om den finnes på norsk, har 4g+ med dab+ og bluetooth som standard eller trådløs?

For det finnes tesla mobil telefon virker det ut som.

 

https://www.youtube.com/watch?v=PUw_DMaQ264

 

Finner lite informsjon om den kan fungere ved snø, vet den funger med regn.

Tviler på bilen kan sende direkte informasjon til bilen ennå, slik kan be bilen komme å hente personer et sted.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

El-biler er generelt teknisk enklere enn forbrenningsmotor, ingen håndtering av flytende vesker (bensin/diesel), ingen store problemer med kjøling, ingen gearkasse osv. El-biler har dermed gode forutsetninger for å være enklere og billigere i vedlikehold enn tradisjonelle biler.

 

Når det er sagt kommer nå Tesla på bunn på de siste feilstatistikkene i USA. Det har vært en del utfordringer med hjuloppheng, dørlåsene, lading, programvare etc. Hvor mye som kommer fra brukerfeil av folk som er vant til tradisjonelle biler og hvor mye som skyldes dårlig kvalitet hos Tesla er kanskje vanskelig å si, men det ser ikke spesielt bra ut foreløpig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du kan ofte velge mer "eksklusivt" lydanlegg når du kjøper ny bil.

Finner dette på youtube: Blir standard tilsvarende billig biltema høytaller men Harmonic blir hifi?

 

 

 

 

Noen som kan utdype dette? Er sistnevnte Light Harmonic Speaker samme type elementer som sitter i B&W eller dyrere høytaller?

 

 

Finner lite om den finnes på norsk, har 4g+ med dab+ og bluetooth som standard eller trådløs?

For det finnes tesla mobil telefon virker det ut som.

 

 

 

Finner lite informsjon om den kan fungere ved snø, vet den funger med regn.

Tviler på bilen kan sende direkte informasjon til bilen ennå, slik kan be bilen komme å hente personer et sted.

 

 

Jeg kjenner ikke til høytalere og hva som sitter i hvilken bil osv, men det jeg har forstått i fra hifi folk er at standard systemet i Model S Suger med stor S mens i model X er det greit. Jeg har oppgradert anlegg i min og er godt fornøyd med det, bestilt til neste bil også.

 

4g og blåtann er standard i Tesla, usikker med dab+ egentlig. Er iallefall dab. 

 

Dagens autopilot er sterkt avhengig av enten striper i veien eller bil foran. Det er ikke noe til å bruke på snø. Når neste generasjon kommer blir det nok bedre, men akkurat på snø er det nok en stund før det er bra. Tesla er jo som kjent lokalisert i områder med lite snø så testing er nok så som så. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvis du hadde vurdert tesla som eneste alternativ bil hadde du vurdert helle å leie i så fall og heller kjøpt den i 2020 kanskje?

 

Google car kanskje blir noe av det samme som tesla?

 

http://www.tu.no/artikler/daimler-har-satt-sammen-tusen-brukte-tesla-batterier/351547

 

Dere leser denne muligens er forklaring på de fleste problemene med elbil er batterilevetid.

Og kanskje vinteren blir batteriet mere flatt? Eller gjelder ikke det elbil kun 12 volt bensin\diselbiler?

 

Bytte batteri på elbil må man regne å betale minst 100 000 kr så sier seg selv ikke er lønnsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så hvis du hadde vurdert tesla som eneste alternativ bil hadde du vurdert helle å leie i så fall og heller kjøpt den i 2020 kanskje?

 

Google car kanskje blir noe av det samme som tesla?

 

http://www.tu.no/artikler/daimler-har-satt-sammen-tusen-brukte-tesla-batterier/351547

 

Dere leser denne muligens er forklaring på de fleste problemene med elbil er batterilevetid.

Og kanskje vinteren blir batteriet mere flatt? Eller gjelder ikke det elbil kun 12 volt bensin\diselbiler?

 

Nei jeg hadde ikke ventet, og har kjøpt ny nå i desember. 

 

Batterienes levetid er det ikke noen grunn til å ha bekymringer om, det er gode garantier og alt tilsier at de vill vare ut bilens levetid. 

En bruker mer strøm om vinteren, derfor går det fortere "flatt" ja. Dette på grunn av luftmotstand, rullemotstand, økt forbruk av varme osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterier som har god kjøling (og oppvarming) og aldri blir tømt helt, eller ladet 100% varer leeenge. Så om man tar vare på batteriet så er det ingen bekymring. Tesla mister vel rundt 1% kapasitet i året.

Er litt værre med f.eks Nissan leaf, som har mindre batteri og ingen aktiv kjøling. Der minster man vel rundt 5% i året.

 

100 tusen for å bytte batteri er en ting. Men om man skal regne ut hvor mye man har spart på å ikke fylle drivstoff så tror jeg det går opp i opp. Gjerne en tusenlapp å fylle tanken på en bil, og det gjør man en del ganger per år.

 

For ikke å snakke om vedlikehold og service og bytte av registerreim osv som man slipper på en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/motor/nesten-n-av-ti-el-biler-gar-tom-for-strom-i-kulda/65384066

 

Ser ut som det vil koste 500 kr og nødlade bilen hvis du ikke har tilgang til strøm.

Vet noen om Elbiler har høyere pris på forsikring? Men lavere pris på veiavgift.

 

Er det billigere forsikring på selvkjørte biler? Da snakker jeg om kasko (Skadeforsikring?) Eller lønner det seg ikke med tanke på selvkjørt bil vil koste 70 000 kr ekstra.

 

I følge en undersøkelse gjort av Norsk Elbilforening har åtte prosent av norske elbilister opplevd å gå tom for strøm under kjøreturen.

Årsakene varierer, men det mest vanlige er at man feilberegner kjørelengde, treffer på uforutsett kø, eller at man kommer til en ladestasjon som ikke fungerer.

De fleste forsirkingselskapene har veihjelpsdekning for batteritomme elbiler inkludert dersom du har en av kaskoforsikringene selskapet tilbyr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Er det billigere forsikring på selvkjørte biler? Da snakker jeg om kasko (Skadeforsikring?) Eller lønner det seg ikke med tanke på selvkjørt bil vil koste 70 000 kr ekstra.

 

 

Selvkjørende biler er ikke tillatt enda, så det er det vel ingen forsikringsselskap som har vurdert. De vil nok uansett se an ulykkesstatistikkene.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det billigere forsikring på selvkjørte biler? Da snakker jeg om kasko (Skadeforsikring?) Eller lønner det seg ikke med tanke på selvkjørt bil vil koste 70 000 kr ekstra.

 

 

Selvkjørende biler er ikke tillatt enda, så det er det vel ingen forsikringsselskap som har vurdert. De vil nok uansett se an ulykkesstatistikkene.

 

 

Skjønner ikke helt hva du mener med lønne seg? Men som sagt over, selvkjørende biler finner ikke endå(nivå 5) selv om noen påstår at de har hardware nok til det og kan med tidens tann levere dette når regulativ er klart. Jeg har forsikret en slik bil nå, og det var billigere enn sist bil. Den hadde selvkjøring på nivå 2 men kostet mer å forsikre. Det er nok helt tilfeldig. Men det er iallefall ikke dyrt å forsikre biler med nivå 2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor avanserte er biler med nivå 2?

 

Du kan lese litt om de forskjellige her: http://www.techrepublic.com/article/autonomous-driving-levels-0-to-5-understanding-the-differences/

 

Kort sagt kan bilen kjøre av seg selv i noen situasjoner men krever overvåkning og evt avbryting fra sjåfør ved feil. Er ikke beregnet for å kjøre hele turer selv. 

 

Neste nivå for Tesla ser ut til å legge seg på 4, når de får lov av myndighetene. Mulig de skal innom 3 først.

Lenke til kommentar

 

Hvor avanserte er biler med nivå 2?

 

 

Kort sagt kan bilen kjøre av seg selv i noen situasjoner men krever overvåkning og evt avbryting fra sjåfør ved feil. Er ikke beregnet for å kjøre hele turer selv. 

 

Neste nivå for Tesla ser ut til å legge seg på 4, når de får lov av myndighetene. Mulig de skal innom 3 først.

 

Problemet så vidt jeg forstår det kan ikke nivå 2 forstå mennskelig kominikasjon f.eks håndflate som viser stopp, eller vinker som betyr kjør. Så tviler på du kan kjøre på båten hos colorline\stenaline.

 

Men nivå kan vel muligens blinke på\stoppe ved kø men virker ut på youtube den er litt for rask\treg i enkelte sitvasjoner.

 

Men det man kunne gjor var å droppe ratt\pendaler, og heller ha nødstopp, knapp eller brems? Teroretisk sett kan programvaren oppdateres, så vil tro lette operasjoner kan nivå 2 fungere til hjelp for enkelte.

For slik det er i dag hjelper selvkjørt biler lite for de som har tapt føreretten ved dom eller ikke har rett på førerkort.

Da det ikke finnes biler uten ratt\pendal.

 

Teroretisk vil jeg tro kan nivå 2 biler handle i butikken, men man må ha sjåfør som passer på bilen, så bilen kan ikke hente deg et sted.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor avanserte er biler med nivå 2?

 

 

Kort sagt kan bilen kjøre av seg selv i noen situasjoner men krever overvåkning og evt avbryting fra sjåfør ved feil. Er ikke beregnet for å kjøre hele turer selv. 

 

Neste nivå for Tesla ser ut til å legge seg på 4, når de får lov av myndighetene. Mulig de skal innom 3 først.

 

Problemet så vidt jeg forstår det kan ikke nivå 2 forstå mennskelig kominikasjon f.eks håndflate som viser stopp, eller vinker som betyr kjør. Så tviler på du kan kjøre på båten hos colorline\stenaline.

 

Men nivå kan vel muligens blinke på\stoppe ved kø men virker ut på youtube den er litt for rask\treg i enkelte sitvasjoner.

 

Men det man kunne gjor var å droppe ratt\pendaler, og heller ha nødstopp, knapp eller brens?

For slik det er i dag hjelper selvkjørt biler lite for de som har tapt føreretten ved dom eller ikke har rett på førerkort.

 

Teroretisk vil jeg tro kan nivå 2 biler handle i butikken, men man må ha sjåfør som passer på bilen, så bilen kan ikke hente deg et sted.

 

 

Ja nivå to er ikke beregnet for alle situasjoner, den har egentlig to oppgaver: Holde seg innenfor linjene, evt følge annen bil og holde avstand og bremse når nødvendig. 

 

Nivå er langt i fra det du snakker om her, det er nivå 5. 

Lenke til kommentar

Hva med blinklys\ tuting etc? Stopp på rød lys etc? Gangfelt etc. For jeg tror tesla sitt system er fargeblind eller ikke ser forskjell på rød\grønt eller gult.

 

Er det nivå 4-5?

 

Det som diskuteres ved ulykke er hva bilen skal prioritere.

Ødlegge bilen\skade en person eller kjøre ut for et stup.

 

Selvfølgelig håper man ikke kommer på det problemet men det kan komme diskusjon hva bilen må vurdere.

På trafikkurset skal man som regel heller riskere å skade bilen enn person hvis mulig.

 

Det som jeg også lurer på om tesla har lagt opp sikkerhet\feil målinger på sit autopilot program.

Hvis man f.eks velger å reise til sverige med halv batterikapasitet, om man får beskjed om batteriet må lades først så man ikke risikere flatt batteri underveis?

 

En annen ting om på autopilot om bilen trekker mere strøm en ellers?

 

Gir tesla forslag til reisevei f.eks til sverige? Da det er mulig å logge alle reiseaktiveter, så er jeg usikker på om det er mulig f.eks å si man skal på butikken (Oslo) og kun velge det i skjermen så setter man på autopilot eller om det er langt frem til tesla er så digital?

 

 

Selv er jeg usikker på:

http://hotprod.mamutweb.com/Shop/Product/Mobilkontroll-T-tec/N-2-001

 

Kan installere en app på bilen så bilen kan åpne porten automatisk og kjøre inn i garasjen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva med blinklys\ tuting etc? Stopp på rød lys etc? Gangfelt etc. For jeg tror tesla sitt system er fargeblind eller ikke ser forskjell på rød\grønt eller gult.

 

Er det nivå 4-5?

 

Det som diskuteres ved ulykke er hva bilen skal prioritere.

Ødlegge bilen\skade en person eller kjøre ut for et stup.

 

Selvfølgelig håper man ikke kommer på det problemet men det kan komme diskusjon hva bilen må vurdere.

På trafikkurset skal man som regel heller riskere å skade bilen enn person hvis mulig.

 

Det som jeg også lurer på om tesla har lagt opp sikkerhet\feil målinger på sit autopilot program.

Hvis man f.eks velger å reise til sverige med halv batterikapasitet, om man får beskjed om batteriet må lades først så man ikke risikere flatt batteri underveis?

 

En annen ting om på autopilot om bilen trekker mere strøm en ellers?

 

Gir tesla forslag til reisevei f.eks til sverige? Da det er mulig å logge alle reiseaktiveter, så er jeg usikker på om det er mulig f.eks å si man skal på butikken (Oslo) og kun velge det i skjermen så setter man på autopilot eller om det er langt frem til tesla er så digital?

 

 

Selv er jeg usikker på:

http://hotprod.mamutweb.com/Shop/Product/Mobilkontroll-T-tec/N-2-001

 

Kan installere en app på bilen så bilen kan åpne porten automatisk og kjøre inn i garasjen?

 

Hvorfor skal en tute og blinke når alle biler er nivå 5? Det er mye bedre å ha direkte kommunikasjon blant bilene. Men når "normale" biler og selvkjørende skal samkjøre må en ha en løsning for dette ja. Pr i dag blinker en og tuter selv. De stopper ikke for rødt lys, enda. Men om en ser videoen fra neste generasjon hos tesla er dette implementert, og stoppskilt osv. Så den er ikke fargeblind i det heletatt, og det er nivå 4-5 ja. 

 

Hvordan bilene skal oppføre seg i gitte situasjoner må bestemmes, og så kan det implementeres. 

 

Ja slik info kommer så lenge man bruker navigasjonen, den gir beskjed om at en må lade og hvor. Ift autopilot så samler de alltid inn data, det har vært situasjoner der folk har krasjet uten autopilot hvor Tesla kan simulere hvordan autopiloten ville reagert. 

 

Tviler på at bilen bruker nevneverdig ekstra strøm om autopilot er på eller ikke, som sagt er det alltid aktivt og samler inn data. Slikt forbruk er uansett minimalt ift kjøring og varme. 

 

Usikker på hva du mener med reisevei for du går plutselig over til autopilot, om en setter opp at en skal til sverige i navigasjonen så får en foreslått en rute ja. Men en kan pr i dag ikke sette på autopilot og forvente at bilen kjører frem, de er somsagt på nivå to. Dette er noe som vill komme på det nye, etterhvert når de kan levere nivå 4. 

 

Ja tesla åpner port selv basert på lokasjon så lenge porten støtter protokollen(husker ikke hva den heter) og en har programmert bilen mot porten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva tror du om:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslamotors.tesla&hl=no

 

https://itunes.apple.com/no/app/tesla-motors/id582007913?l=no&mt=8

 

Tror du den appen blir så avansert på nivå 5 at den kan be bilen komme å hente en person og man kan spore opp bilen med appen når de selvkjørte bilene kommer? Eller tror du det blir lenge til 2020 eller noe slik?

 

Per i dag kan man kun måle batteri\ eller åpne dører uten nøkkel. Eventuelt stille tempratur i bilen.

Lenke til kommentar

Men hva tror du om:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslamotors.tesla&hl=no

 

https://itunes.apple.com/no/app/tesla-motors/id582007913?l=no&mt=8

 

Tror du den appen blir så avansert på nivå 5 at den kan be bilen komme å hente en person og man kan spore opp bilen med appen når de selvkjørte bilene kommer? Eller tror du det blir lenge til 2020 eller noe slik?

 

Per i dag kan man kun måle batteri\ eller åpne dører uten nøkkel. Eventuelt stille tempratur i bilen.

 

Jeg vet Elon har sagt dette skal komme, og jeg tror ikke det er veldig langt unna til å kunne leveres(men trenger såklart mye testing), men problemet er lovligheten. Det vill nok ta lang tid før slikt er godkjent av myndighetene. Sporing er allerede mulig i appen. 

 

Appen har en del funksjonalitet, problemet er at API'et ikke har så store muligheter enda. Men en kan gjøre en del mer enn du beskriver her, summoning feks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på nå:

 

Tesla mener P85D-kjøperne tok «en risiko for skuffelse, som de selv må bære»

 

Ut fra denne saken gir det ikke tesla god rykte, men vet ikke om det er grunnlag å fraråde tesla på det området?

Hvis man føler seg lurt, å kjøpt en bil med svakere motor en det som viste seg var tilfelle.

 

Hva mener dere om dette, er tesla kjent å være vanskelig, hvis det er problemer med bilen?

Så det er god grunn for å styre unna tesla?

 

Hvordan er tesla på ISO standarden?

Da slik som PC er det ISO standard på en del biler som betyr enkelte ting kan byttes ut selv, uten å måtte ha spessielle deler?

 

http://www.ebay.com/itm/HD-6-2-Double-2Din-In-Dash-Car-Stereo-DVD-Player-GPS-Nav-BT-Radio-iPod-FM-Touch/351823781686?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3Df09ba27b401745dc8fbf8fd5c4cce619%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D351823781686

 

Eller er slikt umulig å få inn i en tesla bil? Så man må leve uten DVD\CD spiller i en tesla?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...