Gå til innhold

Storstilt hydrogenutbygging i Norge. Men vi går glipp av den kanskje beste hydrogenbilen


Anbefalte innlegg

De fleste europeiske land innser at hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden. Danmark har kuttet alle elbilsubsidiene og satser kun på hydrogen. Hydrogen fra overskuddskraft er mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet. Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet.

 

Danskene har idiotiske politikere som er i lomma på fosilbransjen, heldigvis er vi ennå mer fornuftige i Norge. Når tror du det kommer en hydrogenbil med bagasjeplassen, forbruket og ytelsen til Tesla Model S? I 2050, eller aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

 

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

Lenke til kommentar

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

 

Håpet er vel at vi skal kunne fortsette med olje og gass på grunn av hydrogen, ikke på tross av hydrogen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Planene er lagt for at konkurrentene Uno-X og HYOP får på plass fyllestasjoner som dekker hele Sør-Norge i løpet av fire år."

 

Hva legger de i å dekke, mon tro? Jeg har lest andre steder at de planlegger 20 fyllestasjoner i sør-Norge. Det blir omtrent en pr. fylke. Og hver av de kan fylle 50 biler/døgn. Det er omtrent en bil pr. halvtime i snitt. Om hver bil fylles en gang i uka kan det betjenes 350 biler pr. stasjon, 7000 biler på 20 stasjoner. Og tittelen på denne tråden starter med "Storstilt hydrogenutbygging..." En kan nesten mistenke at det sammenlignes med hurtigladere for elbil. Men det blir feil, det må sammenlignes med bensinstasjoner. Ambisjonsnivået er altfor lavt!

Selv med ditt noe optimistiske anslag om kapasitet på stasjonene koster det 85000 per bil for fylleinfrastruktur. Det er kanskje en grunn til at Bilprodusentene forventer at "noen andre" skal bygge dem? Hurtigladere derimot bygger både Tesla, BMW, Porsche, Mercedes, Ford og Audi selv

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

 

Jeg ser på meg selv som ganske representativ for mange bileiere, og jeg må snart skifte ut dieslbilen min fra 1998.

Kjørelengden er en vesentlig faktor, hvor jeg i dag kan kjøre Ålesund-Oslo tur/retur uten å fylle.

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

 

Jeg ser på meg selv som ganske representativ for mange bileiere, og jeg må snart skifte ut dieslbilen min fra 1998.

Kjørelengden er en vesentlig faktor, hvor jeg i dag kan kjøre Ålesund-Oslo tur/retur uten å fylle.

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

 

Jeg skjønner hva du sier, Batteri i daglig drift er helt uovertruffent.

 

Jeg stiller meg derimot noe undrende til at du som kjører en snart 20 år gammel dieselbil er villig til å betale ekstra for en dyrere infrastruktur og for en mer komplisert bil. Ekstrautgiften som ganske sikkert er vesentlig større enn verdien av din bil i dag betaler du fordi du vil spare 10 minutter på langturene dine som er over 500km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

Jeg ser på meg selv som ganske representativ for mange bileiere, og jeg må snart skifte ut dieslbilen min fra 1998.

Kjørelengden er en vesentlig faktor, hvor jeg i dag kan kjøre Ålesund-Oslo tur/retur uten å fylle.

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

Er det virkelig vanlig å kjøre over 50 mil i strekk på 7-8 timer UTEN en eneste pause?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

Jeg ser på meg selv som ganske representativ for mange bileiere, og jeg må snart skifte ut dieslbilen min fra 1998.

Kjørelengden er en vesentlig faktor, hvor jeg i dag kan kjøre Ålesund-Oslo tur/retur uten å fylle.

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

Gardermoen?? går det ikke fly fra noe sted på Vestlandet?? ..Kristiansand??

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Elektrisitet er fornybar energi. hydrogen er kun en energibærer..men fornybar, ja.

Det koker egentlig ned til energieffektivitet. Og der kan hydrogendrevet elbil, aldri slå elbil med batteri, og opplading, uten omveien via hydrogen. Det er snakk om kost/ nytteeffekt. Og de aller fleste av oss, er vel ikke villige til å betale nesten dobbelt så mye for en hydrogendrevet elbil, kontra en med batteri ,for å kunne kjøre 50 mil, istedenfor 20-25.

 

Dertil, så er det mer behagleig å vite at solcellene på hustaket fórer den nye "hesten" med mat, og man ikke er helt avhengig av å kjøre innom en fyllestasjon i det daglige.

 

Men, dersom du er villig til å betale (doble) prisen for å kunne kjøre i ett ,et fåtall ganger i året, og være helt prisgitt fyllestasjoner (med mer enn doble prisen) ,framfor å lade hjemme..så... greit :-)

 

Jeg ser på meg selv som ganske representativ for mange bileiere, og jeg må snart skifte ut dieslbilen min fra 1998.

Kjørelengden er en vesentlig faktor, hvor jeg i dag kan kjøre Ålesund-Oslo tur/retur uten å fylle.

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

 

Er det virkelig vanlig å kjøre over 50 mil i strekk på 7-8 timer UTEN en eneste pause?

 

For min del er det vanlig å stoppe på Lom for å smake på Schakenda sine boller og ta en kopp kaffi, og en stopp på Lillehammer.

Om natten er det lite å finne på så da blir stoppene ganske korte, men vi kjører ofte de 600 km til Oslo.

Tvungen stopp p. g. a. lading ville bli noe nytt, men kanskje er det nok med 30 min. ekstra?

Men så er det dette med marginene, hvor opptatt ladepunkt og faren for å bruke mye strøm p. g. a. kulde over fjellovergangene blir en usikkerhet jeg ikke har i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Ein Tesla Model S 100D skulle klare Ålesund-Gardermoen utan å lade. Då kan du lade når bilen står parkert på Gardermoen, og køyre strake vegen heim. Eg reknar med du ikkje køyrer tur-retur same dag. I so fall må du ta pause på ein av superladarane undervegs.

 

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

 

Ikkje berre kostar bilen minst like mykje som ein batteribil med tilsvarande rekkjevidde; du finn heller ikkje drivstoff til ein hydrogenbil mellom Ålesund og Gardermoen. Omvegen for å tanke er mykje lengre enn ei pause for å superlade.
Lenke til kommentar

 

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Ein Tesla Model S 100D skulle klare Ålesund-Gardermoen utan å lade. Då kan du lade når bilen står parkert på Gardermoen, og køyre strake vegen heim. Eg reknar med du ikkje køyrer tur-retur same dag. I so fall må du ta pause på ein av superladarane undervegs.

 

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

Ikkje berre kostar bilen minst like mykje som ein batteribil med tilsvarande rekkjevidde; du finn heller ikkje drivstoff til ein hydrogenbil mellom Ålesund og Gardermoen. Omvegen for å tanke er mykje lengre enn ei pause for å superlade.

 

Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

Det er også en stressfaktor at ladepunktet på Dombås eller Lillehammer kan være opptatt, og det ville være trist om bilen stoppet 20 km før du var fremme. Det finnes drosjer, men uten tvil et stressmoment.

Når du kommer til langtidsparkeringen på Gardermoen har ikke jeg sett noe ladepunkt, men har ikke lett heller.

Hvordan er det å sette bilen på lading og ta flyet til Kanariøyene?

Koster trolig mer enn hele ferieturen, dersom det er mulig.

Det er også slik at brenselceller og hydrogen har med fremtiden å gjøre, så om 10 år kan det godt hende det er mange fyllestasjoner mellom Ålesund og Gardermoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

Nemn ein annan bil som det ville vere mindre stressande å køyre frå Ålesund til Gardermoen for å nå eit fly. Mange andre bilar har jo ikkje ein gong autopilot, og då er det klårt tyngre å køyre langt når du ikkje kan ta pause.

 

Det er også en stressfaktor at ladepunktet på Dombås eller Lillehammer kan være opptatt, og det ville være trist om bilen stoppet 20 km før du var fremme. Det finnes drosjer, men uten tvil et stressmoment.

Tru meg, det er ikkje ein stressfaktor. For det første har du nok utan å lade. For det andre er det svært god kapasitet på superladarane. Tesla byggjer ut fort nok til at fulle superladarar rett og slett ikkje eit problem. For det tredje er det haugevis av andre hurtigladarar du kan bruke i tilfelle det utrulege skjer.

 

Når du kommer til langtidsparkeringen på Gardermoen har ikke jeg sett noe ladepunkt, men har ikke lett heller.

Gardermoen parkering har 88 ladepunkt. Du kan booke elbilplass på førehand. Det kan hende at fleire av parkeringsplassane på Gardermoen har det, men eg har heller ikkje leita.

 

Hvordan er det å sette bilen på lading og ta flyet til Kanariøyene?

Koster trolig mer enn hele ferieturen, dersom det er mulig.

Nei, parkeringa kostar akkurat det same anten du ladar eller ikkje. Gardermoen parkering er forresten den billigaste langtidsparkeringa eg har funne på Gardermoen.

 

Det er også slik at brenselceller og hydrogen har med fremtiden å gjøre, så om 10 år kan det godt hende det er mange fyllestasjoner mellom Ålesund og Gardermoen.

 

Neppe. Det var fleire hydrogenstasjonar mellom Ålesund og Gardermoen for 10 år sidan enn det er no. Om 10 år sidan trur eg heller ikkje nokon elbilar i handelen har problem med å køyre av seg sjølv frå Ålesund til Gardermoen utan å lade, og det er neppe mange parkeringsplassar på Gardermoen som manglar uttak for lading heller. Dersom dei skal byggje ut parkeringa no, seier forskrifta at ein del av plassane må vere ladeplassar.
Lenke til kommentar

 

Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

Nemn ein annan bil som det ville vere mindre stressande å køyre frå Ålesund til Gardermoen for å nå eit fly. Mange andre bilar har jo ikkje ein gong autopilot, og då er det klårt tyngre å køyre langt når du ikkje kan ta pause.

 

Eks. S-klasse. Herlig komfortabel.

Lenke til kommentar

...

Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

...

Hva slags bil kunne du tenkt deg igjen? En plugin hydrogenhybrid? Så du kan lade billig til den daglige småkjøringen og spare det dyre hydrogenet til langturene? Full forståelse for den tankegangen der, jeg betaler heller ikke mer enn det jeg må. Problemet er at når du uansett skaffer 90% av energien bilen trenger fra egen stikkontakt så blir det ikke mye igjen til eieren av hydrogenstasjonen og selv om du ikke kjenner han personelig så er du fortsatt avhengig av ham for å komme deg over fjellet..

 

Dårlig business å eie hydrogenstasjon altså, med mindre *ingen* hydrogenbiler selges som plugin-hybrid. Men da er plutselig hydrogenbilen mye mindre interressant igjen. Omtrent som en elbil du ikke kunne ladet hjemme..

 

Så hva skal du skaffe deg hvis det ikke blir en hydrogenbil? Mange her inne vil sikkert hevde at batterier før eller siden blir store nok til at 100 mil per lading, vinterstid, med campingvogn, er greit oppnåelig. Slettes ikke umulig men jeg heller mer mot at etter som elbiler blir stadig vanligere så vil også folk flest endre instillingen til dem. De vil ikke lenger 'kreve' 100 mil på en lading og fullt batteri på 5-6 minutter. De vil infinne seg med at bilen må ha en pause hver 3-4-5te time og legge opp turen deretter. Så vil de heller glede seg over at de tross alt sparer både tid, penger og miljøet i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For min del er det aktuelt å kjøre til Gardermoen for å ta fly en eller annen plass, og skulle jeg finne på å kjøpe en elektrisk bil ville dette være en stressfaktor.

Ein Tesla Model S 100D skulle klare Ålesund-Gardermoen utan å lade. Då kan du lade når bilen står parkert på Gardermoen, og køyre strake vegen heim. Eg reknar med du ikkje køyrer tur-retur same dag. I so fall må du ta pause på ein av superladarane undervegs.

 

Det ideelle ville være en bil med brenselceller og hydrogen for lange turer, men hvor et rimelig stort batteri sørget for energi her hjemme.

En Honda med brenselceller og et batteri på 20 kWh ville derfor være et førstevalg, dersom prisen ikke er skyhøyt over en dieselbil.

Ikkje berre kostar bilen minst like mykje som ein batteribil med tilsvarande rekkjevidde; du finn heller ikkje drivstoff til ein hydrogenbil mellom Ålesund og Gardermoen. Omvegen for å tanke er mykje lengre enn ei pause for å superlade.
Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

Det er også en stressfaktor at ladepunktet på Dombås eller Lillehammer kan være opptatt, og det ville være trist om bilen stoppet 20 km før du var fremme. Det finnes drosjer, men uten tvil et stressmoment.

Når du kommer til langtidsparkeringen på Gardermoen har ikke jeg sett noe ladepunkt, men har ikke lett heller.

Hvordan er det å sette bilen på lading og ta flyet til Kanariøyene?

Koster trolig mer enn hele ferieturen, dersom det er mulig.

Det er også slik at brenselceller og hydrogen har med fremtiden å gjøre, så om 10 år kan det godt hende det er mange fyllestasjoner mellom Ålesund og Gardermoen.

Når du skal fra Ålesund til Gardemoen tar man vel tog?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Jeg mistenker deg for å kommentere uten å tenke særlig gjennom saken!

Å bruke Tesla fra Ålesund til Gardermoen(500 km) ville bli et stressmoment, når det er snakk om å rekke et fly.

...

Hva slags bil kunne du tenkt deg igjen? En plugin hydrogenhybrid? Så du kan lade billig til den daglige småkjøringen og spare det dyre hydrogenet til langturene? Full forståelse for den tankegangen der, jeg betaler heller ikke mer enn det jeg må. Problemet er at når du uansett skaffer 90% av energien bilen trenger fra egen stikkontakt så blir det ikke mye igjen til eieren av hydrogenstasjonen og selv om du ikke kjenner han personelig så er du fortsatt avhengig av ham for å komme deg over fjellet..

 

Dårlig business å eie hydrogenstasjon altså, med mindre *ingen* hydrogenbiler selges som plugin-hybrid. Men da er plutselig hydrogenbilen mye mindre interressant igjen. Omtrent som en elbil du ikke kunne ladet hjemme..

 

Så hva skal du skaffe deg hvis det ikke blir en hydrogenbil? Mange her inne vil sikkert hevde at batterier før eller siden blir store nok til at 100 mil per lading, vinterstid, med campingvogn, er greit oppnåelig. Slettes ikke umulig men jeg heller mer mot at etter som elbiler blir stadig vanligere så vil også folk flest endre instillingen til dem. De vil ikke lenger 'kreve' 100 mil på en lading og fullt batteri på 5-6 minutter. De vil infinne seg med at bilen må ha en pause hver 3-4-5te time og legge opp turen deretter. Så vil de heller glede seg over at de tross alt sparer både tid, penger og miljøet i hverdagen.

 

"Så du kan lade billig til den daglige småkjøringen og spare det dyre hydrogenet til langturene?"

 

Nå, før det hele er kommet ordentlig i gang, koster Hydrogen omtrent det samme pr. km. som en forbrenningsbil. Og Hydrogen antas å komme ned i to kroner pr. mil om ikke lenge.

Men det er uansett morsomt å lese kommentarer  mot Hydrogen på Tu.no.   En religiøs holdning det hele.

Antagelig  legger Tu ut slike artikler innimellom for å pirre de religiøse  og for å få mange klikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Så du kan lade billig til den daglige småkjøringen og spare det dyre hydrogenet til langturene?"

 

Nå, før det hele er kommet ordentlig i gang, koster Hydrogen omtrent det samme pr. km. som en forbrenningsbil. Og Hydrogen antas å komme ned i to kroner pr. mil om ikke lenge.

Men det er uansett morsomt å lese kommentarer  mot Hydrogen på Tu.no.   En religiøs holdning det hele.

Antagelig  legger Tu ut slike artikler innimellom for å pirre de religiøse  og for å få mange klikk.

Hvor raskt tror du hydrogenprisen vil synke 80%? Et år, to år ti år, tyve år?

Jeg har ikke sett noen slike spådommer. Hydrogen.no antyder bare at prisen kan synke til 8 kr/mil.

 

Allerede i dag kan man få betalt for forbruk av strøm (negativ strømpris, riktignok ikke i Norge), hvor ofte brukes dette som argument at man kan få betaling for å lade batteribiler?

 

Denne to år gamle artikkelen om hydrogen viser at det er lite nytt:

http://e24.no/bil/e24-bedrift/har-gaatt-med-underskudd-i-to-aar-for-aa-betjene-20-hydrogenbiler/23252932

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...