Gå til innhold

Skal flytte til utlandet. Hva må jeg tenke på?


kendo

Anbefalte innlegg

I januar skal jeg flytte til Sveits for å ta en doktorgrad som vil vare i minst 4 år. Jeg kommer til å resie tilbake til Norge et par ganger hvert år. Jeg får en startlønn på rundt 400 000 NOK i året og regnes som både ansatt of student.

 

Jeg har veldig liten peiling på økonomiske ting. Dette året er det første året jeg har vært ansatt i en "ordentlig" jobb som jeg må betale skatt for.

 

Ut i fra det jeg har funnet på nettet må jeg melde flytting  til skattekontoret i følge denne linken: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Melding-om-flytting-til-utlandet/

 

Jeg har og lest at Norge har en avtale med Sveits som forhindrer at norske statsborgere som jobber i Sveits skal måtte betale dobbel skatt på intekter. Er dette noe som  kommer til verks etter at jeg har levert skjemaet ovenfor?

 

Er det andre ting man må tenke på når man skal slytte til utlandet midlertidig når det gjelder skatt og økonomi? Synes det er vanskelig å finne relevant offisiell informasjon på skatteetatenes nettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som hovedregel vil du beholde dine plikter til Norge over de fire årene (du vil ha selvangivelsesplikt mv), men pga. dobbeltbeskatningsavtalen med Sveits artikkel 3 vil du anses som bosatt i Sveits (med mindre du disponerer bolig *og* oppholder deg mesteparten av tiden i Norge).

 

Det følger av artikkel 15 nr. 1 at du dermed kun kan beskattes i Sveits (bostedsstaten) for lønnsarbeid (som dette vil være) utført i Sveits. Norge vil kunne beskatte deg for inntekter som har kilde i Norge, typisk leieinntekt fra fast eiendom mv. Renter på innskudd på norsk bankkonto regnes ikke for å ha kilde i Norge, disse skal oppgis til beskatning i Sveits.

 

Du skal årlig levere selvangivelse til Norge innen de frister som gjelder, men i praksis vil du levere en "0-selvangivelse" (altså en selvangivelse uten inntekt eller formue), med mindre du har inntekter eller formue med norsk kilde. I punkt 5.0 i selvangivelsen fyller du ut at du har skattemessig bopel i Sveits etter skatteavtale. Norske skattemyndigheter vil etterspørre certificate of residence (CoR) fra Sveits hvis de føler behov for det.

 

Du vil ikke beholde medlemskap i norsk folketrygd.

 

Du bør holde folkeregisteret oppdatert om hvor du bor i utlandet. Norske inkassobyråer elsker personer som flytter utenlands, de er de enkleste å få fraværsdommer mot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...