Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken type motorolje?


KjellV

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en Volkswagen Taro 2.4D 1994-modell (Toyota Hilux). Jeg har ikke peiling på bil, men denne superbilen er jo en flott anledning til å iallfall tilegne seg grunnleggende kunnskaper :)

 

Første punkt på lista nå er å bytte motorolje, og kanskje fortsette med alle andre oljer. Peilet iallfall motoroljen og nivået var bra, men den var svart som kull og overmoden for utbytting.

 

I instruksjonsboken står det om typer motorolje, se vedlagt bilde. Siden dette er en over 20 år gammel bil spanderer jeg ikke superolje på den, men må selvsagt bruke noe som passer.

 

Hvordan vil det gå med en olje av typen VW 505.00 SAE 10W-40? Den som er enklest å finne, men ser jo ikke ut som den passer. Blir tilnærmet aldri kaldere enn -15 her i området, men kan jo selvsagt bli over 15 varmegrader en god del av året. Ser for eksempel Biltema anbefaler olje VW 502.00/505.00 SAE 5W-40 og 10W-40 til denne bilen, men det passer vel dårlig overens med figuren i instruksjonsboken? Samme greia hos Mekonomen virker det som.

 

Mulig dette ikke er noe reelt problem, men jeg har jo ikke peiling så fint om noen her hjelper meg å oppklare!

 

Og er det egentlig veldig nøye med hvilken olje man bruker, spesielt på en gammel bil som dette, så lenge den tilfredstiller kravene til f.eks VW 500.00 eller VW 505.00? Bilen har gått knappe 200 000 og vil selvsagt den skal vare lenge enda, men ser vel ikke helt poenget med olje til langt over 200 kroner literen (sa han uten å ha peiling..)

post-8544-0-70637800-1480257297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel dette en Toyota-motor, slik at det er nokså meningsløst å bry seg om VW-spesifikasjoner selv om det står i boken. På en såpass gammel bil ville jeg ikke brydd meg så mye om oljespesifikasjonene, men heller få tak i en billig olje for dieselmotor og 10W-30, 10W-40, evt 5W-30 / 5W-40, men 10W-40 er vel den jeg ville holdt en knapp på. Bytt for all del filter samtidig, og bytte så ofte du gidder, kan anbefale ikke å overstige 10.000KM.
Å kjøpe olje til 200,-/literen på denne motoren er helt unødvendig. Biltema sin billigste dieselmotorolje er helt grei med mindre du har helt spesielt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har biltemas motorolje blitt bedre de siste 10 årene?

Det ligger jo bilder på nettet etter helt nedlslammede topper som har gått med biltemaolje men det var ei stund sida.

En eldre diskusjon om emnet herfra faktisk.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=873527

Tipper de har byttet leverandør flere ganger på de 10 årene.. Tror de fleste som har hatt gleden av å "spa møkk" ut av en "moderne" dieselmotor er skjønt enige om at dyre s.k. LL (longlife)oljer er det som lager mest trøbbel. Oljen som gjerne koster flere hundre kroner literen får folk til å tro at det faktisk stemmer at en kan tutle rundt i bygryten i 30.000KM på samme oljen, fordi reklamen (og regningen.....) tilsier jo at oljen er helt fantastisk. Og fuglene skal vite at det er mer enn 1 som har angret bittert på å stole på reklamen. Alle de som har opplevd havarerte turboer, ventilløftere som henger, EGR som går tett, m.m.

Biltema sine oljer har vel ikke vært kjent for å være de beste som finnes, men de skal visstnok holde spec, og det gjør de aller fleste oljer. Det som gjerne skiller en dyr og billig olje er hvordan egenskapene er når oljen blir gammel, der er gjerne de dyre oljene hakket bedre.

Men nå er TS sin bil/motor kanskje noe med det mer solide som er bygget, så den kunne sikkert gått på spillolje uten at det hadde fått de store konsekvensene :-P Om han holder seg til billigolje, f.eks fra Biltema, og heller bytter minst 1 gjerne 2 ganger i året, så vedder jeg gjerne en øl på at oljen aldri kommer til å lage noe trøbbel, tvert imot. Har bilen gått på original-service har den neppe fått så god behandling :)

Hadde TS hatt en skikkelig hightech motor så ville det nok vært mer interessant å diskutere de bedre oljene som er å få tak i, men ikke en 22 år gammel Toyotadiesel. Da ville jeg heller brukt litt ekstra kroner på andre ting som bremser, oljebehandling av karosseriet, m.m. Eller en kasse med garasjeøl!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må bare slutte meg til hopen her: Å bytte olje (og filter) ofte nok er på en slik bil mye viktigere enn hvilken leverandør av olje du velger, så lenge du velger en som tåler de kuldegradene den blir utsatt for.

Longlife er oppskrytt, og lange oljeskiftintervaller på nyere biler er noe som er funnet på av markedsføringsfolkene som vil reklamere med 'lave servicekostnader', og er omtrent like lurt som utsette det å skifte tak på huset. Penger spart - en stund.

 

På nyere biler med turbo, partikkelfiltere etc er det svært viktig at du velger riktig olje, men på en slik sliter har det lite å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som fikse sier så er det en Toyota-motor og VW-spesifikasjoner blir nok litt kunstig å forholde seg til, kanskje enda mer siden de er over 20 år gamle. Det jeg likevel ikke skjønner helt og ønsker å forstå er hvorfor det vil gå fint med VW 505.00 10W-40 når diagrammet begrenser denne til maks 15 grader celsius. Går nok for en 10W-40 "ACEA A3/B3, API SL/CF, VW 505.00, MB 229.1", men alltid fint å vite hvorfor det ikke skaper krøll

 

Denne bilen går nok noen hakk under 10.000km i året, så planen blir vel å bytte hver sommer tenker jeg.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...