Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema olje erfaring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært diskutert opp til flere ganger her i forumet, ja det finnes de som har gode erfaringer med biltemaolje, men jeg mener det er å gamble. Selv den helsyntetiske biltemaoljen tilfredstiller bare ACEA krav og disse sier *ingenting* om kvaliteten bare om hvilken bruksområder oljen er egnet til. Det er kun bilprodusentenes godkjenning som gir en pekepinn på om motorolja er noe særlig.

 

Her står det hva de forskellige API og ACEA standardene står for.

ACEA oversikt

 

API oversikt

 

 

 

Biltema 10l Helsyntetisk motorolje 5W-40: (500kr)

 

ACEA A3/B3/B4, API SL/CF.

 

 

FK 10L Super Turbo D5 delsyntetisk motorolje 10W-40: (400kr)

 

ACEA A3/B3/E5/B4/E3, API CI-4/SJ,MB 228.3, MB 229.1, MAN M 3275, Volvo VDS-2 Kvalitetsnivå: Allison C-4

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
... disse sier *ingenting* om kvaliteten bare om hvilken bruksområder oljen er egnet til. Det er kun bilprodusentenes godkjenning som gir en pekepinn på om motorolja er noe særlig.

Det du skriver er feil. Sjekk linken til ACEA som du selv postet...

Både API og ACEA godkjenning inneholder motortester. API i senere tid men spesielt ACEA har ALLTID inneholdt strenge kvalitetstester. Både cam/crank har grenser for maksimalt tillatt slitasje, avleiringer, fordamping og hvor mye oljen kan endre i viskositet over en gitt testperiode (oljen testes ved 150C i testmotor i mange dager).

 

Er oljen "stemplet" med f.eks. ACEA Ax/Bx er det et kvalitetsstempel. Flere motorprodusenter i Europa tar utgangspunkt i ACEAs tester og legger gjerne på litt fler tester (f.eks. testing for at oljen tåler ekstremt lange oljeintervall).

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Where claims are made that Oil performance meets the requirements of the ACEA sequences (e.g. product literature, packaging, labels) they must specify the ACEA Class and Category (see Nomenclature & ACEA Process for definitions).

 

Typical applications for each sequence are described below for guidance only. Specific applications of each sequence are the responsibility of individual motor manufacturers for their own vehicles / engines.

 

The marketer of an oil claiming to meet ACEA performance requirements is responsible for all aspects of product liability.

 

The CLASS indicates oil intended for a general type of engine

 

The CATEGORY indicates oils for different purposes or applications within that general class,

 

ACEA requires that any claims for Oil performance to meet these sequences must be based on credible data and controlled tests in accredited test laboratories.

 

 

Dette har vært diskutert mange ganger her i forumet vist dette var et kvalitetsmerke, hvorfor må da produsentene selv stå fullt ansvarlig for ACEA ratingen? jo fordi det er de selv som står for testingen, mao ikke et kvalitetstempel slik som Volvo VDS-2 og ev andre produsentspesifikke kvalitetstester, de putter ikke sine merker på oljer som ikke greier testene.

 

 

 

Er oljen "stemplet" med f.eks. ACEA Ax/Bx er det et kvalitetsstempel.

 

 

Du får si det til den stakkars svensken som eier volvomotoren på bildene i denne tråden. (ja det er Biltema`s fullsynt. 5w-40 olje det er snakk om)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=570774&st=20

Lenke til kommentar
Dette har vært diskutert mange ganger her i forumet vist dette var et kvalitetsmerke, hvorfor må da produsentene selv stå fullt ansvarlig for ACEA ratingen? jo fordi det er de selv som står for testingen, mao ikke et kvalitetstempel slik som Volvo VDS-2 og ev andre produsentspesifikke kvalitetstester, de putter ikke sine merker på oljer som ikke greier testene.

 

Du får si det til den stakkars svensken som eier volvomotoren på bildene i denne tråden. (ja det er Biltema`s fullsynt. 5w-40 olje det er snakk om)

Hvem tror du holdes ansvarlig hvis oljen ikke har oppgitt kvalitet? Fra din quote...

The marketer of an oil claiming to meet ACEA performance requirements is responsible for all aspects of product liability.

Jeg foretrekker å vite hvem jeg kan "rive" i ørene. Hvis en motorprodusentgodkjent olje skulle feile, hvem skylder du på da???

 

 

Motoren i linken har sannsynligvis hatt andre problemer enn oljen... (kjølevæskelekkasje eller gått veldig langt på samme olje, Biltemas olje er ingen longlifeolje og markedsføres ikke som en heller).

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Du er og klar over at det finnes knapt en håndfull produsenter av "additivpakker" (Lubrizol og Infineum er blandt de største) til baseolje? Hvis en baseoljesammensetning med en gitt "additivpakke" er godkjent av API eller ACEA, spiller det ingen rolle om "oljeblanderen" heter Castrol, Shell eller Statoil, og deretter merker oljen Biltema eller Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Motoren i linken har sannsynligvis hatt andre problemer enn oljen... (kjølevæskelekkasje eller gått veldig langt på samme olje, Biltemas olje er ingen longlifeolje og markedsføres ikke som en heller).

 

 

Kjøleveskelekasje? på utsiden av motorenr/på innsiden?. b20 volvomotoren har ikke lange intervaller mellom oljeskiftene, B20 motoren er heller ikke kjent for å produsere oljeslam. Dessuten mannen jobber selv på et verksted og har selv overhalt motoren, høres det logisk ut at han da skulle kjøre på oljen til den ble til tjære?

 

Ikke longlifeolje? jaha? på Biltemaflasken står der følgende..

 

 

ACEA A3/B3/B4, API SL/CF.

 

Og hva står det i ACEA om dette.

 

A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and car + light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.

 

Mao denne oljen skal kunne holde på gitte egenskaper over lengre tid og utvidede oljeskiftintervaller.

 

 

Du er og klar over at det finnes knapt en håndfull produsenter av "additivpakker" (Lubrizol og Infineum er blandt de største) til baseolje? Hvis en baseoljesammensetning med en gitt "additivpakke" er godkjent av API eller ACEA, spiller det ingen rolle om "oljeblanderen" heter Castrol, Shell eller Statoil, og deretter merker oljen Biltema eller Felleskjøpet.

 

 

For ørtende gang API, ACEA godkjenner ingenting.. det er kunn klassifisering av olje og sier ingenting om det er god eller dårlig kvalitet på den, produsentene selv må stå 100% ansvarlig for ACEA merkingen (hørt om noen som har saksøkt et oljeselskap for motorras?). Olje er på mange måter som melk, du kan nesten lage et uendelig antall variasjoner av det alt etter hva du putter i eller tar bort. hvor mye aditiver de har i motoroljen bestemmer egenskapene den har og ikke minst prisen, det koster å lage en god olje. Skal du ha mer/bedre aditiver en det som trengs for å tilfedstille minimumskravene så går prisen opp.

 

 

Og en siste ting. Har noen bilder fra min forrige bil som som er veldig intressant, hvorfor? fordi det fulgte med ørten kviteringer på biltemaolje i serviceheftet, Serviceboka viser at bilen fikk byttet olje hos toyota de første 40.000km etter det så stoppet all verkstedoljeskift opp og resten ble skrevet for hånd av eieren og medfølgende kvitteringer ble lagt ved. Ja han fulgte oljeskiftene til bilen, bilen kom så i eie av en ungdom som kun hadde den en kort stund (8000km) før den så kom i mitt eie. Motoren varte ikke lenge før den takket for seg, og når jeg tok den fra hverandre så kan du selv se hva biltemaoje hadde gjort med motoren, Den greide 240.000km og da var det slutt, byttemotoren som jeg kjøpte hadde gått 273.000km og hadde vært i eie av en toyota mekanier og hadde kun fått god olje, den var praktisk talt helt blank inni da jeg tok av ventildekselet.

Begge motorene hadde vært langkjørt og fått filter og oljebytte på de riktige intervallene.

 

"Private Skrekkbilder fra gammelmotoren"

 

delagt002.jpg

 

delagt003.jpg

 

delagt005.jpg

 

delagt004.jpg

 

Bilde001.jpg

 

Bilde002.jpg

Lenke til kommentar

Usj, for noen bilder!

 

 

Nei, hadde jeg hatt en bil jeg var glad i, og har planlagt til å kjøre i et par år fremover problemfritt, så hadde jeg selvfølgelig fylt opp med merkeolje.

 

Men hvis det var f.e.k.s. en gammel bil som jeg ikke brydde meg mye om, som snart skal vrakes, og allerede er gammel så hadde jeg fylt i Biltemaolje.

Lenke til kommentar
Ikke longlifeolje? jaha? på Biltemaflasken står der følgende..

Og hva står det i ACEA om dette.

 

and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer.

 

Mao denne oljen skal kunne holde på gitte egenskaper over lengre tid og utvidede oljeskiftintervaller.

Hvis du leser quoten din en gang til ser du at for "extended drain interval" må det være spesifisert av motorfabrikant at motor kan bruke ACEA A3/B3.. for longlife intervall. Jeg kjenner ikke til noen biler der ACEA A3... er nok for longlife..

 

Hva som har skjedd med Volvoen er ikke godt å si... kanskje han fikk gammel olje på kanna eller feil merket olje (gressklipperolje)?!? Hvem vet... De fleste Volvomotorer er som du sier kjent for å være snill mot oljen.

 

Du er tydeligvis på et korstog mot Biltema :) Jeg kunne postet like mange bilder av mine bilmotorer der både topp og bunn har normal slitasje (for 50000, 200000 og 300000 km) for kjørelengden. Har ikke brukt Biltema olje alltid men nesten... Har det ikke vært Biltema har det vært annen billigolje fra FK. Bytter olje ved 5000 km og minst 2 ggr pr. år.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Du er tydeligvis på et korstog mot Biltema. Jeg kunne postet like mange bilder av mine bilmotorer der både topp og bunn har normal slitasje (for 50000, 200000 og 300000 km) for kjørelengden. Har ikke brukt Biltema olje alltid men nesten... Har det ikke vært Biltema har det vært annen billigolje fra FK. Bytter olje ved 5000 km og minst 2 ggr pr. år.

 

Kritikk av 1 biltemaprodukt kvalifiserer knapt til et korstog, mange av produktene de har er faktisk rimelig god kvalitet på (ja har handlet en del der). Men nå skal det sies at Toyotamotorer generellt er lite snill med motoroljen og enkelte typer olje vil føre til tjæredannelse, selv om du følger intervallene. I Usa har "Oil sludge" vært et stort problem for Toyota men her i europa har jeg ikke hørt noe om dette.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Kritikk av 1 biltemaprodukt kvalifiserer knapt til et korstog, mange av produktene de har er faktisk rimelig god kvalitet på (ja har handlet en del der).

Var ment som en litt humoristisk kommentar men uten smiley ble det litt feil :) Har rettet det nå. Er ellers enig med deg om Biltema, dem har litt ymse kvalitet men mange produkter er bra.

Lenke til kommentar

Jeg har bare kjørt 20.000 kilometer på Biltemaolje foreløpig, og det virker ikke som det har skadet motoren ennå. Det virker som Bilteamaoljen blir fortere "utslitt" (ventilbanking med kald motor) enn Castrol som har blitt brukt på bilen før, men biltema er så billig at det gjør ikke noe å skifte oftere. Jeg har dessuten kjørt en scooter 24.600 kilometer på Biltema totaktsolje med null problemer, og motoren har fortsatt bra kompresjon og går pent.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor Biltema kjøper oljen sin, men i beste fall er det den samme oljen som som selges som et annet og "dyrt" merke. Selve embalasjen kan vel evt ikke være så dårlig at den gjør produktet inni dårlig?.

Finnes det noen tester som beviser at Biltema-oljen er dårlig i forhold til annen olje?Da vil de vel i tilfelle snart begynne å få et seriøst prøblem med erstatnings-saker på havarerte motorer osv.

Er selv litt skeptisk til Biltema, men kanskje bare noe en har for seg av gammel vane? "Det billigste er dårligst"??????????

Lenke til kommentar

hehe, du sier noe der Rune-B. Etter som jeg har hørt, så er Biltema olja samme som statoil olje, bare i en helt annen embalasje. Og hvis den er så dårlig at den havarerer motorer, så burde vi ha hørt om det i media snart, at biltema hadde fått en del erstatningsaker.

Men i følge en bekjent av meg, så hadde motoren hans havarert pga olje fra biltema hadde koksa igjen kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...