Gå til innhold

TEST: Norges billigste nettbutikker 2016


Anbefalte innlegg

 

 

Når jeg ser på brukeromtalene til både Proshop og Komplett på Prisjakt.no så kommer Proshop bedre ut faktisk :)

 

Proshop har 3110 omtaler, og gjennomsnittskarakteren er 8.33.

Komplett har 764 omtaler, og gjennomsnittskarakteren er 8.13.

 

 

Det vil alltid være noen som får en dårlig opplevelse, i hvilken som helst butikk, ofte fordi det alltid finnes to sider av en sak. Men tallene er hvertfall veldig positive for Proshop og jeg har ikke annet enn utelukkende positive ting å si hvertfall :)

Proshop sender passord til kundene i klartekst. Mao. er det tilgjengelig i klartekst, og lagres antakelig i klartekst også. Det er ikke bare brudd på personopplysningsloven, det viser også at en eller annen totalt inkompetent person har hatt ansvar for nettbutikkløsningen. For ingen som er i nærheten av å vite hva han holder på med, sender passord i klartekst på epost. Det går egentlig ikke an å overdrive hvor mye dette sier om et foretak. Spør du meg, burde tek.no gå ut og advare på det sterkeste mot å handle hos en så fullstendig useriøs og usikker butikk. Lag gjerne en artikkelserie der dere sjekker flere norske nettsider og nettbutikker. Proshop er sikkert ikke alene om å være utilgivelig udugelige og bry seg mindre enn null om kundene sine.

 

 

 

Utilgivelig udugelige? Bryr seg mindre enn null om kundene sine? Fullstendig useriøs og usikker?

 

Du gjør til og med termen hyperbol overflødig med disse overdrevne og usaklige påstandene.

 

Innlegget ditt er så useriøst at det hele ser ut som et personlig angrep fordi du har en skjult og følelsesmessig agenda mot Proshop. Kan du dokumentere eller bevise at Proshop har dårlig sikkerhet? Den som kommer med påstanden har bevisbyrden, så hvis du ønsker å bli tatt seriøst på noe som helst vis må du komme med noen som kan underbygge skittkastingen din.

 

Du kan teste det ut selv. Registrer deg med en ny epostadresse og et passord, motta passordet på epost rett etterpå. Det ER utilgivelig. Det er dessverre alt for mange som gjør det fortsatt. Siden de vet det er galt men gjør det likevel, synes jeg tek.no kunne tatt en skikkelig gjennomgang av alle aktører og bedrevet litt naming and shaming. Kanskje det hadde hatt en effekt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Når jeg ser på brukeromtalene til både Proshop og Komplett på Prisjakt.no så kommer Proshop bedre ut faktisk :)

 

Proshop har 3110 omtaler, og gjennomsnittskarakteren er 8.33.

Komplett har 764 omtaler, og gjennomsnittskarakteren er 8.13.

 

 

Det vil alltid være noen som får en dårlig opplevelse, i hvilken som helst butikk, ofte fordi det alltid finnes to sider av en sak. Men tallene er hvertfall veldig positive for Proshop og jeg har ikke annet enn utelukkende positive ting å si hvertfall :)

Proshop sender passord til kundene i klartekst. Mao. er det tilgjengelig i klartekst, og lagres antakelig i klartekst også. Det er ikke bare brudd på personopplysningsloven, det viser også at en eller annen totalt inkompetent person har hatt ansvar for nettbutikkløsningen. For ingen som er i nærheten av å vite hva han holder på med, sender passord i klartekst på epost. Det går egentlig ikke an å overdrive hvor mye dette sier om et foretak. Spør du meg, burde tek.no gå ut og advare på det sterkeste mot å handle hos en så fullstendig useriøs og usikker butikk. Lag gjerne en artikkelserie der dere sjekker flere norske nettsider og nettbutikker. Proshop er sikkert ikke alene om å være utilgivelig udugelige og bry seg mindre enn null om kundene sine.

 

 

 

Utilgivelig udugelige? Bryr seg mindre enn null om kundene sine? Fullstendig useriøs og usikker?

 

Du gjør til og med termen hyperbol overflødig med disse overdrevne og usaklige påstandene.

 

Innlegget ditt er så useriøst at det hele ser ut som et personlig angrep fordi du har en skjult og følelsesmessig agenda mot Proshop. Kan du dokumentere eller bevise at Proshop har dårlig sikkerhet? Den som kommer med påstanden har bevisbyrden, så hvis du ønsker å bli tatt seriøst på noe som helst vis må du komme med noen som kan underbygge skittkastingen din.

 

Du kan teste det ut selv. Registrer deg med en ny epostadresse og et passord, motta passordet på epost rett etterpå. Det ER utilgivelig. Det er dessverre alt for mange som gjør det fortsatt. Siden de vet det er galt men gjør det likevel, synes jeg tek.no kunne tatt en skikkelig gjennomgang av alle aktører og bedrevet litt naming and shaming. Kanskje det hadde hatt en effekt.

 

 

Testet det nå nettopp.

 

Viser seg at du har helt rett.

 

Men det er fortsatt ingen unnskyldning for å være så usaklig som du er med den påfølgende skittkastingen din.

Hadde du vært saklig fra begynnelsen av hadde jeg nok trodd på deg med en gang. Selv om man ønsker å få frem noe man mener noe veldig sterkt om så får man alltid best uttelling ved å være saklig og argumenterende :)

 

Men sendte mail til Proshop nå ang problemet, for dette er riktignok veldig urovekkende:

 

 

I dag mottok jeg en e-post fra dere med passord til tjenesten deres.
 
Jeg opprettet en testkonto for å se om påstandene fra en diskusjonstråd stemmer:
Dette viser at dere lagrer og distribuerer passord i klartekst. Dette er uheldig fordi det fører til en betydelig økt risiko for at passordet kan komme på avveier. Hvis noen får tak i passordet mitt vil de kunne få tilgang til mine opplysninger hos dere.
 
Personopplysningsforskriften § 2-11 sier følgende: ”Personopplysninger som overføres elektronisk ved hjelp av overføringsmedium utenfor den behandlingsansvarliges kontroll, skal krypteres eller sikres på annen måte når konfidensialitet er nødvendig.”
 
Virksomheter som behandler personopplysninger skal i følge personopplysningsforskriften § 2-4 gjøre en risikovurdering. At dere sender passord på e-post tyder på at virksomheten ikke har gjennomført en risikovurdering eller at denne er mangelfull.
 
Jeg ber om en tilbakemelding på henvendelsen. 
Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
×
×
  • Opprett ny...